mandag, januar 09, 2023

Gud trenger oss like mye som vi trenger Ham


 Det høres kanskje rart ut, men Gud ønsker å finne meg like mye som, om ikke mer enn, jeg ønsker å finne Gud. Ja, Gud trenger meg like mye som jeg trenger Gud. Gud er ikke patriarken som blir hjemme, ikke beveger seg og forventer at barna hans kommer til ham, be om unnskyldning for deres avvikende oppførsel, ber om tilgivelse og lover å gjøre det bedre. Tvert imot, han forlater huset, ignorerer sin verdighet ved å løpe mot dem, tar ikke hensyn til unnskyldninger og løfter om forandring, og bringer dem til bordet rikt forberedt for dem.

Jeg begynner nå å se hvor radikalt karakteren på min åndelige reise vil endre seg når jeg ikke lenger tenker på at Gud gjemmer seg og gjør det så vanskelig som mulig for meg å finne ham, men i stedet som den som leter etter meg mens jeg gjemmer meg.

Henri Nouwen/Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen  (c)

Ingen kommentarer: