tirsdag, januar 10, 2023

Overgi deg selv fullstendig til Guds kjærlighet


 Jeg vokser i bevisstheten om at Gud ønsker hele livet mitt, ikke bare en del av det. Det er ikke nok å gi så mye tid og oppmerksomhet til Gud og beholde resten for meg selv. Det er ikke nok å be ofte og djupt for så å gå derfra til mine egne prosjekter....

Å vende tilbake til Gud betyr å vende tilbake til Gud med alt jeg er og alt jeg har. Jeg kan ikke vende tilbake til Gud med bare halvparten av mitt vesen. Da jeg denne morgenen igjen reflekterte over historien om den fortapte sønnen og prøvde å oppleve meg selv i farens omfavnelse, kjente jeg plutselig en viss motstand mot å bli omfavnet så fullstendig og totalt. Jeg opplevde ikke bare et ønske om å bli omfavnet, men også en frykt for å miste min uavhengighet. Jeg innså at Guds kjærlighet er en sjalu kjærlighet. Gud vil ikke bare ha en del av meg, men hele meg. Bare når jeg overgir meg fullstendig til Guds kjærlighet, kan jeg forvente å være fri fra endeløse distraksjoner, klar til å høre kjærlighetens stemme og i stand til å gjenkjenne mitt eget unike kall.

Henri Nouwen/Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen (c)

Ingen kommentarer: