I de sammenhenger hvor man følger Benedikts regel for tidebønnene, finnes det to bønnetider, som ikke er så aktuelle for de som er i arbeid. Det er den tiden som kalles Prim og Ters.
Prim kommer etter Laudes, og bes rett før man starter dagens arbeid. Ved Laudes er det oppstandelsen som settes i forgrunnen, ved Prim ber man for det arbeid som en skal begynne på.
Ters er formiddagens høydepunkt. Den bes gjerne ved 09.00-tiden, og er den bønnetid som i Bibelen kalles den tredje time. Den tredje time er den tid da Den Hellige Ånd utøses over disiplene på pinsefestens dag i Jerusalem. Apostelen Peter nevner denne timen i sin pinsepreken: "Disse mennene er jo ikke fulle, slik dere tror. Det er jo bare den tredje time på dagen."
Når denne timen trer inn så har man så vidt begynt dagens arbeid. Man stanser opp for å erkjenne at i alt hva vi gjør, så har vi behov for Guds hjelp om det skal lykkes og man ber om Åndens hjelp.
Klokken 12 er vi kommet til Sekst - den time da Pilatus i følge Johannes uttalte dødsdommen over Jesus. Ifølge Matteus og Lukas falt det mørke over hele landet fra den sjette time.
Den sjette time henspiller ifølge den opprinnelige symbolikk på dagens hete og de anfektelser som skyldes varmen og at vi er trette. De gamle talte om middagsdemonen. Når vi blir trette kan vi bli ofre for denne demonens fristelser. Ved den sjette time har vi behov for å avkjøles i bønnen, for at vårt hjerte skal falle til ro under dagens jag og for at vi skal komme i harmoni med vårt innerste jeg.
Mange av de som ber tidebønner i dag ber Laudes og Sekst - eller middagsbønnen, og avslutter med kveldsbønn eller Completorium. Vi kommer til disse bønnene senere i denne serien. Følger du noen av de tidebønnsbøkene som finnes på norsk er det lagt til rette for bønner til Laudes og Sekst ved siden av kveldsbønn og Completorium.
(fortsettes)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar