mandag, januar 31, 2011

En gjennomgang av Åndens ni gaver, del 5

Golgata konstituerer hjertet i Guds «hemmelige visdom». Der – på det bloddryppende korset ble syndens pris betalt og frelse tilveiebrakt for alle. For det mennesket som ennå ikke har opplevd dette, er korset nonsens. Det representerer den absolutte dårskap.

«For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt,» skriver apostelen Paulus til den kristne forsamlingen i den greske byen Korint, vel vitende om at grekerne «søker etter visdom» (1.Kor 1,22) Så legger han til: «Men bi forkynner Kristus korsfestet, for jøder et anstøt og for grekere dårskap, men for dem som er kalt, både jøder og grekere, forkynner vi Kristus som Guds kraft og Guds visdom. For Guds dårskap er visere enn menneskene, og Guds svakhet er sterkere enn menneskene.» (v.23-25)

Dårskapen i grekernes øyne var blant annet dette: Guds svakhet. Gud som dør på korset. Her ligger Guds visdom, men for mange er og blir dette et mysterium. «Men for oss som blir frelst, er det Guds kraft,» skriver apostelen i 1.Kor 1,18.

Uten Den Hellige Ånds åpenbaring ser vi ikke dette. Da ser vi bare dårskapen. Men ved Åndens åpenbaring ser vi det med vårt indre blikk. Ånden gjør det levende for oss, og maler Kristus korsfestet for våre øyne, jfr Gal 3,1.

Når apostelen Paulus taler om «visdoms ord ved Ånden», så tror jeg han primært mener «teologisk visdom», og med det begrepet mener jeg «Guds frelseshistorie» åpenbart gjennom visdom på en slik måte at det er mulig for vårt sinn å gripe det.

For over alt ellers i Den Hellige Skrift er visdom noe «praktisk» eller «etisk». Med andre ord: Gud gir visdom til sine tjenere når de trenger å vite hvordan de skal handle eller tale i en vanskelig situasjon. La meg gi deg noen konkrete eksempler på dette:

Mark 2,13-17: Når Jesus spiser i huset til Levi, spør fariseerne Ham hvorfor Han spiser sammen med tollere og syndere, og Jesus svarer: «De som er friske trenger ikke lege, men de som er syke.»

Mark 3,20-30: Når Jesus anklages for å drive ut en ond ånd med demonisk kraft, svarer Han: «Hvordan kan Satan drive Satan ut?»

Mark 7,1-23: Når fariseerne stiller Jesus spørsmål om Hans holdning til renselseslovene, svarer Han: «»Det som kommer ut av mennesket, er det som gjør mennesket urent.»

Mark 12,13-17: Når Jesus blir spurt om skatt til keiseren, svarer Han: «Gi keiseren hva keiseren er, og gi Gud hva Guds er.»

I hvert av disse tilfellene, og i mange andre, uttrykker Jesus en spesiell visdomsinnsikt. I Matt 13,54 stilles dette spørsmålet om Jesus: «Da Han var kommet til hjemstedet sitt, lærte Han dem i synagogen deres, så de ble forundret og sa: Hvor fikk Denne Mannen slik visdom og slike kraftige gjerninger fra?» Fra Guds Ånd.

(fortsettes)

1 kommentar:

Broder i Kristus sa...

For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft.

Jeg vil ødelegge de vises visdom,
og de klokes klokskap vil jeg gjøre til intet.(Guds ord Paulus)



Korset er det mest misforståtte blant dagens mange som kaller seg kristen idag.
La oss se på Guds ord og hva Paulus la i korsets betydning og frelse.
Guds ord.

10 Da kjenner jeg ham og kraften av hans oppstandelse, får del i hans lidelser og blir ham lik når jeg dør som han 11 – måtte jeg bare nå fram til oppstandelsen fra de døde!
Fram mot målet
12 Jeg mener ikke at jeg alt har nådd dette, eller alt er fullkommen, men jeg jager fram mot det for å gripe det, fordi jeg selv er grepet av Kristus Jesus. 13 Søsken, jeg tror ikke om meg selv at jeg har grepet det. Men én ting gjør jeg: Jeg glemmer det som ligger bak, og strekker meg etter det som er foran, 14 og jager fram mot målet, mot den seiersprisen som Gud fra det høye har kalt oss til i Kristus Jesus. 15 La oss tenke slik, alle vi som har nådd fram til modenhet. Og om dere ser annerledes på noe, skal Gud gi dere klarhet også i det. 16 La oss bare, så langt vi er kommet, fortsette i samme spor!

Broder i Kristus: At så mange kristne på jorden følger røveren som lar Jesus dø alene på korset fordi Han elsker sitt gamle menneske høyere en det nye mennesket som Gud fra starten hadde behag i.
Paulus viser tydelig i hele Guds ord at korsets vei er å ta del i Jesus korsfestelse i motsetning til dagens kristendom som ser Jesus som noe utenfor seg selv som skal frelse på avstand all smerte uten å delta selv i prosessen

Ønsker vi som er syndere å være som røveren som ba Jesus om å redde det gamle mennesket i seg med spott om at Jesus måtte lide for å frelse verden. Eller vil vi være den andre røveren som forstår at lidelsen bringer Han til Jesus som tar Han inn i sitt rike.





Guds ord
Evangeliet etter Lukas
Kapittel 23
   39 En av forbryterne som hang der, spottet ham også og sa: «Er ikke du Messias? Frels da deg selv og oss!» 40 Men den andre irettesatte ham og sa: «Frykter du ikke Gud, enda du har samme dom over deg? 41 For oss er dommen rettferdig, vi får bare igjen for det vi har gjort. Men han har ikke gjort noe galt.» 42 Så sa han: «Jesus, husk på meg når du kommer i ditt rike!» 43 Jesus svarte: «Sannelig, jeg sier deg: I dag skal du være med meg i paradis.»

Guds ord
2 med blikket festet på ham som er troens opphavsmann og fullender, Jesus. For å få den gleden han hadde i vente, holdt han ut på korset uten å bry seg om skammen, og nå har han satt seg på høyre side av Guds trone.  3 Ja, tenk på ham som holdt ut en slik motstand fra syndere, så dere ikke blir trette og motløse.

Broder i Kristus: Nå vet vi hva Paulus legger i å feste blikket i så høy kjærlighet til Jesus at man er villig til å bli en lidende i verden som bærer korset med glede sammen med Jesus til egen og verdens frelse. Korsets vei er å gå mot fullkommenhet i Gud og leve i sønnekår med Han.
Jesus jeg takker og omfavner korset som har satt meg fri fra mitt gamle mennesket som er egoistisk med bare sitt eget til ønske.

Paulus korsvei i Guds Ord

Da kjenner jeg ham og kraften av hans oppstandelse, får del i hans lidelser og blir ham lik når jeg dør som han 11 – måtte jeg bare nå fram til oppstandelsen fra de døde!
Fram mot målet

MÅ flere bli som Paulus Jesus.

Broder i Kristus