onsdag, januar 05, 2011

Wiedenest - et sentrum for bibeltroskap

Det bibelteologiske akademiet i Wiedenest i Tyskland (bildet) er kanskje ikke så godt kjent i Norge. Men når jeg nevner navn som Erich Sauer og Johannes Warns, er det sikkert flere som nikker gjenkjennende. Mange kjenner forfatterskapet til Erich Sauer - da flesteparten av hans bøker er oversatt til norsk. Tre av dem finnes faktisk fortsatt i salg via Antikforlaget! Det gjelder både "Evangeliets morgenrøde", "Den korsfestedes triumf" og "Fra evighet til evighet". Johannes Warns er kanskje mer ukjent, men Filadelfiaforlaget ga i 1964 ut hans banebrytende bok "Apostolisk dåp". For de som seriøst vil sette seg inn i det Bibelen har å si om dåpen, kommer man ikke utenom Johannes Warns.

Mens Sauer og Warns levde var bibelskolen i Wiedenest et kraftsentrum. Jeg ble derfor overrasket over at den fremdeles eksisterer den dag i dag. Om den holder samme standard som den gang, og er like nøye på å være en skole som har Bibelen som eneste autoritet for liv og lære, vet jeg ikke, men jeg antar det når jeg ser hvem som står som eiere. Den eies så langt jeg kan se av Den evangeliske allianse og den delen av Plymouth Brethren som går under benevnelsen "Open Brethren". De står vanligvis for en bunnsolid bibelteologi.

Skolen har et eget nettsted som du finner her:

http://www.wiedenest.de/ueber-uns/geschichte.html

Ingen kommentarer: