onsdag, september 28, 2011

Vandrerbønnen

Jeg lærte en ny bønn her om dagen, som jeg har tatt i bruk, og som er blitt til stor velsignelse for meg. Den lyder slik:

"Alle mine ord og tanker, Jesus.
La dem glede deg".

Den som har formulert bønnen er den tidligere biskopen av Linköping, Martin Lönnebo. Han ber den når han spaserer. For hvert skritt ber han:

"Alle mine ord og tanker, Jesus.
La dem glede deg".

Prøv en slik spasertur!

Jeg forsøker å be den i takt med min rytme. Ordene gjør noe med meg. Dette er jo min lengsel: Å ære Jesus med mitt liv.

Ordene ligner på den inderlige bønnen salmisten ber: "La min munns ord og mitt hjertes tanke være til velbehag for ditt åsyn, Herre, du min klippe og min gjenløser". (Salme 19,15) Men bønnen til Lönnebo er enklere å be i takt med ens egen gange. Ta den med deg neste gang du spaserer ute i nabolaget, eller du vandrer over fjellviddene.

1 kommentar:

Finn-Tore sa...

Fin bønn som "overskrift" på hverdagen - med eller uten fysisk vandring :)