søndag, september 04, 2011

Nattverden i kirkehistorisk og teologisk lys, del 1

I mitt personlige bibelstudium går jeg på nytt igjennom Det nye testamentes nattverdtekster. Og jeg ser også på nattverden i lys av kirkehistorien. Det er et spennende studium.

Det slo meg: Nattverdfeiringen er det mest permanente og kontinuerende i vår historie! Helt fra den Herre Jesus tok et brød og brøt det på Øvresalen i Jerusalem en vårkveld rundt år 30, har det hellige måltidet vært feiret gjennom århundrene, like til i dag! Med protestantiske øyne er det lett å tenke seg gudstjenesten som Ordets gudstjeneste, men leser man Det nye testamente og kirkens tidlige historie oppdager man ganske raskt at det er nattverden som som skaper kirken.

Den ortodokse teologen Aleksander Schmemann sier det slik:

"Det brød som er en del av det sentrale kristne livet er ikke et skuebrød som statisk hviler på alteret. Det er et brød som med livets egen bevegelse bæres fram, løftes opp og gis ut til dem som hungrer etter det - for at verden skal få liv. Det er av denne årsak at den kristne gudstjenesten først og fremst er brødets liturgi. Søndag etter søndag skal brødet brytes og gis ut, slik det har skjedd i kristenheten fra dens aller første tid. Og de kirker og forsamlinger som har innført brødrasjonering med utdeling hver tredje eller hver fjerde søndag har ikke forstått alvoret i Jesu undervisning om livets brød." (Aleksander Schmemann: The World as Sacrament)

Som kjent overleverer de nytestamentlige skrifter i alt fire beretninger om hvordan Jesus innstiftet nattverden. Den eldste av dem er ikke de som er hentet fra evangeliene, men den vi finner hos apostelen Paulus i 1.Kor 11,23-26:

"For jeg har mottatt fra Herren det jeg også har gitt videre til dere: I den natt da Herren Jesus ble forrådt, tok han et brød, takket og brøt det og sa: 'Dette er min kropp, som er for dere. Gjør dette til minne om meg!' Likeså tok han begeret etter måltidet og sa: 'Dette begeret er den nye pakt i mitt blod. Hver gang dere drikker av det, gjør det til minne om meg!' For hver gang dere spiser dette brødet og drikker av begeret, forkynner dere Herrens død helt til han kommer."

Det er interessant å merke seg at apostelen skriver: "For jeg har mottatt fra Herren ..." Det er altså Herren Jesus selv som har gitt apostelen del i det som skjedde på Øvresalen. Der var jo ikke Paulus til stede da nattverden ble innstiftet.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: