søndag, september 11, 2011

Nattverden i kirkehistorisk og teologisk lys, del 6

Ignatios, med tilnavnet Theoforos (Han som bærer Gud med seg), er en av de mest betydelige åndelige lederne blant den gruppen som kalles 'apostoliske fedre'. Omkring år 70, og da snakker vi bare om noen få år etter at apostelen Paulus har lidd martyrdøden, får menigheten i Antiokia en ny forstander, eller biskop. Det er Ignatios. Han etterlater seg den eldste samling av kristne brev utenfor Det nye testamentet. Disse brevene er interessante fra to synsvinkler. De gir oss innblikk i de kristnes forhold til martyriet i urkirken, og de tar opp synet på det kristne lederskapet slik det fungerte på denne tiden. I arven etter apostlene vektlegges nå bispeembetet. Det kommer tydelig frem i flere av brevene til Ignatios, men her i denne artikkelserien skal vi konsentrere oss om synet på nattverden.

I brevet han skriver til menigheten i Smyrna, skriver Ignatios:

"Gi akt på dem som farer med en annerledes lære om Jesu Kristi nåde som er kommet til oss, - hvordan de står imot Guds tanke. De bryr seg ikke om kjærligheten (agape), ikke om enker og foreldreløse, ikke om den nødlidende, den som sitter i fengsel eller er blitt løslatt, heller ikke om den som sulter eller tørster. De holder seg borte fra eukaristien (nattverden) og bønnen fordi de ikke bekjenner at eukaristien er vår Frelser Jesu Kristi kropp som led for våre synders skyld, og som Faderen ved sin godhet reiste opp."

Det er interessant å merke seg hvor stor vekt de første kristne la vekt på barmhjertighetsarbeidet, på diakonien, og hvordan de vektlegger betydningen av nattverden og dens innhold.

Lederskapets rolle i nattverden

I to av brevene, dette som her er sitert til Smyrna og til menigheten i Filadelfia, skriver Ignatios om biskopens rolle i forbindelse med nattverdfeiringen. Til menigheten i Filadelfia skriver Ignatios:

"Legg vinn på å gå til èn eukaristi. En er nemlig vår Herres Jesu Kristi kropp, og ett er begeret som forener med Hans blod, ett alter på samme måte som det er èn biskop, sammen med presbyteriet (eldsterådet) og diakonene, mine medslaver, sli at dere, hva dere enn gjør, gjør det i samsvar med Gud."

Ignatios legger her vekt på at nattverden skal forrettes av menighetens ledelse, og det kan tyde på at man på dette tidspunkt har gått bort fra å feire nattverden i hjemmene, slik praksisen synes å være fra begynnelsen av. En av årsakene til dette var nok den reelle truselen fra gnostikerne, som snek seg inn i menighetene med sin vranglære.

Vi ser dette også i brevet til menigheten i Smyrna:

"Dere må alle følge biskopen slik Jesus Kristus følger Faderen, og presbyteriet som om de var apostlene. Gi akt på diakonene som på Guds bud! Uten biskopen må ingen gjøre noe som angår kirken. Den eukaristi skal holdes gyldig som finner sted under biskopens ledelse eller èn som har fått det i oppdrag av ham. Der hvor biskopen er, skal folket være, slik som der hvor Kristus Jesus er, der er kirken. Uten biskopen er det ikke tillatt verken å døpe eller å holde kjærlighetsmåltid (agape). Men det som han godkjenner, det er også Gud velbehagelig, slik at alt dere gjør an være pålitelig og sikkert."

Vi merker oss at agapemåltidet fremdeles blir feiret og at nattverden knyttes til det i menigheten i Antiokia under Ignatios sin ledelse.

(fortsettes)

Bildet er fra en koptisk nattverdgudstjeneste.

Ingen kommentarer: