fredag, september 30, 2011

Du er

Jeg samler på bønner. Når jeg finner en som berører mitt hjerte, skriver jeg den ned i en notatbok, som jeg bærer med meg.

Denne bønnen fant jeg for en tid tilbake - eller var det den som fant meg?

Ditt nærvær er som en stille susen inne i meg - så enkel og total.

I mørke og lys,
i uutforskende djup
er Du min eneste sammenheng.

Uten Deg finnes ingen eksistens.
Du er selvklarheten midt i alt.

Om jeg søker Deg, er Du allerede her,
og før jeg mister Deg
har Du igjen funnet meg.

Du er den eneste som er.
Du er mer enn alt.
Du døder det som ikke har liv.
Hos Deg er ingenting bortenfor,
ingenting utenfor,
ingenting mer.
Du er fylden av alt og begynner stadig på nytt,
i Din evighet,
der jeg er blitt født.

(Søster Eva-Maria, karmelittnonne)

2 kommentarer:

Jens Thoresen sa...

Takk Bjørn Olav. Den vil eg gjerne ta vare på.

Finn-Tore sa...

God bønn å ta med seg

Et tips: Har du sett denne boken?
Brian Patrick McGuire
Hjælp mig, Herre
Bøn gennem 1000 år

Kan finne litt info om den her: http://rpc.dk/res_detail.asp?ID=3658

Den kan event kjøpes i Norge på Capris.no - faktisk billigere enn i Danmark - men på dansk http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8771150137