torsdag, september 03, 2015

Gleden av å leve i et fellesskap

'Det er tre aktiviteter som er absolutt avgjørende for å skape et fellesskap. Det første er å spise sammen rundt et bord. Det andre er å be sammen. Og det tredje er å feire sammen. Med feiring mener jeg å kunne le, rote rundt, vise takknemlighet for livet. Når vi ler sammen så magen rister er vi alle like'.

Jean Vanier i 'Living together in a Violent world', side 37. (C) Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen.

'Jeg antar at det å bli 80 er mer symbolsk enn noe annet. Selvsagt er det slik at jeg tar hensyn. Jeg står opp litt senere, legger meg tidligere, og sover litt etter lunsj. Så jeg føler meg ganske så bra. Jeg føler meg lykkelig. Ja, jeg er glad for å leve. Ja, glad over å være i live, lykkelig over å være del av en kommunitet og glad for å kunne spise hver dag (når jeg ikke er på en eller annen reise) i mitt hjem sammen med Albert og Nathalie (som er blind), med Cariosa (fra Pincher Creek, Alberta i Canada), med Monique (som snakker veldig lite, men hvert ord er som en perle) og med andre mennesker'.

Jean Vanier i 'The Globe and Mail', 7.mares 2009. (C) Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen

Ingen kommentarer: