fredag, oktober 01, 2010

Medlidenhet

Bibelen er full av eksempler på Guds medlidenhet. Jeg holder på med et bibelstudium hvor dette er tema. Dette er hva jeg har funnet ut så langt:

1) Gud er full av medlidenhet for mennesker:

"Men du, Herre, er en barmhjertig og nådig Gud, langmodig og rik på nåde og miskunn." (Salme 86,15)

2. Jesus hadde medlidenhet med de fortapte:

"Da han så folket, fikk han inderlig medynk med dem, for de var herjet og forkomne som får uten hyrde." (Matt 9,36)

3. Jesus hadde medlidenhet med de syke:

"Og da han steg i land, fikk han se mye folk. Han kjente inderlig medynk med dem og helbredet de syke blant dem." (Matt 14,14)

4. Jesus hadde medlidenhet for de hungrige:

"Men Jesus kalte disiplene til seg og sa: Jeg har medynk med folket, for de har alt vært hos meg i tre dager, og de har ikke noe å spise. Jeg vil ikke sende dem bort fastende, for da kunne de bli ganske utmattet på veien." (Matt 15,32)

5. Jesus hadde medlidenhet med de som hadde mistet noen av sine kjære:

"Da Herren så henne, fikk han medynk med henne og sa til henne: Gråt ikke! Så gikk han borttil og rørte ved båren. De som bar den, stanset, og han sa: Unge mann, jeg sier deg: Stå opp!" (Luk 7,13-14)

Ingen kommentarer: