På dagen i dag er det ganske nøyaktig fem år siden Matteus den fattige, eller Matta El-Meskeen (bildet), døde. Han døde etter fire ukers sykeleie på et sykehus 87 år gammel.
Matta El-Meskeen ble den store fornyeren av den koptiske klostertradisjonen, og ble en bærer av den vekkelsen vi har sett de siste årene som har sprunget ut av nettopp ørkenklostrene i Egypt. Han var den åndelige far for Hl. Makarios klosteret, men hans åndelige innflytelse er ikke bare forbeholdt den koptiske kirke, men har påvirket kristne mange steder i verden. Det er få som har påvirket mitt eget bønneliv som denne koptiske munken, så jeg har mye å takke ham for. Jeg har nevnt ham i min bok om Jesusbønnen.
Han var født Yousef Iskandar, i byen Banha, som ligger 45 kilometer nord for Kairo, i 1919. Iskandar var ferdig utdanet farmasøyt i 1943, og hadde sitt eget apotek i Damanhur frem til 1948. Etter en periode hvor han søkte Guds ansikt for å lytte til hva Gud hadde for hans liv, solgte han alt han eide og gav det til de fattige. Med unntak av en enveisbillett til et kloster.
10. august 1948 ble han munk i det klosteret han selv hadde valgt, det fattigste av dem alle: Anba Samuel i Øvre Egypt. Nettene tilbrakte han med å lese Bibelen, frem til tiden for morgenbønnen. Det var i dette klosteret han begynte arbeidet med å skrive boken som på engelsk har fått tittelen: The Orthodox Prayer Life, en bok full av djup innsikt i bønnens vesen. På grunn av de elendige boforholdene i dette klosteret ble Yousef Isandars helse et skudd for baugen. Han ble tvunget til å flytte til El-Surian klosteret i Wadi Ai-Natroun i 1951. Der ble han ordinert til prest mot sin vilje.
Klostervekkelse
Fra nå av levde han som eneboer et godt stykke unna klosteret. Etter to år ble han spurt om å være åndelig far for de unge munkene i klosteret. Det er nå Matta El-Meskeen trer frem som den åndelige skikkelsen han skulle bli. Det bryter løs en vekkelse og gjennom denne vekkelsen blir hele det monastiske livet i Egypt fornyet. Han blir selv et lysende eksempel for mange, i det han fører klostrene tilbake til sine røtter og det liv som fantes der siden det fjerde århundre. Mange velutdannede koptere ble dratt til denne vekkelsen og mottok sterke åndelige impulser herfra. Det var her i El-Surian klosteret at Matta El-Meskeen fullførte boken sin om bønn. Den er senere blitt oversatt til fransk, italiensk og engelsk.
I 1954 utnevner Pave Anba Yousab II, patriarken av Aleksandria Matta El-Meskeen som medarbeider i Aleksandria-sogn etter å ha gitt ham tittelen Hegoumen eller Igumen, som er det samme som abbed eller prior. Dette var en posisjon som Matta El-Meskeen hadde i to år. Han etterlot seg et sterkt åndelig inntrykk på alle de som hadde arbeidet sammen med ham.
På begynnelsen av året 1955 bestemmer han seg for å vende tilbake til ørkenen for å leve der. Han reiser først tilbake til El-Surian klosteret, men våren 1956 forlater han El-Surian klosteret og begir seg i vei til Anba Samuels klosteret. Han søker en større stillhet og tilbaketrukkethet. Hans nye disipler blant munkene følger med ham. De oppholdt seg der i tre år. Det er på denne tiden Matta El-Meskeen foreslås som ny pave for den koptiske kirken for første gang.
I 1959 vender han så tilbake til El-Surian etter instrusjoner fra den nye patriarken, Pave Kyrillos VI, men nesten umiddelbart bestemmer han seg for å leve et liv i sin munkecelle i det han ønsker å leve ut det monastiske livet i sin reneste form.
Lengre inn i ørkenen - ny vekkelse
Sammen med sine disipler, 11 i tallet, flytter han djupt inn i den egyptiske ørkenen, til Wadi Al-Rayan (1960-1969). Det er 50 kilometer til den nærmeste byen i Fayoum provinsen i Øvre Egypt. Der levde de i naturlige huler i fjellet eller huler de hadde gravd ut med sine egne hender. Et liv som står i stil med de første store ørkenfedre: Hl. Antonius den store, Hl.Pachomius og Hl. Makarios den store. I 10 år oppholdt de seg her, og til tross for de tøffe og harde omgivelsene vokste de i antall.
I 1969 ba pave Kyrillos Abuna Matta og hans disipler til å flytte til Hl. Makarios klosteret (Abu Maqar) som ligger omtrent halvveis mellom Kairo og Aleksandria i Wadi El-Natroun. Da de kom dit fant de klosteret i runier og noen gamle munker som var syke.
Fra da av begynte en vekkelse som fortsetter den dag i dag. I dag finnes det over 130 munker her og klosterområdet er seks ganger større enn sin opprinnelige størrelser. Pilegrimmer kommer hit fra mange land. Her i Makarios klosteret fikk Abuna Matta en tid med stor produktivitet hva hans forfatterskap angår. Han 180 bøker - i tillegg kommer en rekke artikler!
Han skrev flere bind om livet og tiden da den hellige Athanasios levde. Disse bøkene er på tilsammen 800 sider. En bok om det monastiske liv på tiden til Hl. Makarios den store, teller også 800 sider, mens en bok om Eukaristin har 700 sider. Flere av bøkene er oversatt til engelsk, fransk, tysk, russisk, gresk, spansk, hollandsk, polsk, svensk og dansk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar