Jeg slutter ikke å forundres over å møte kristne som på ramme alvor mener at Bergprekenen ikke gjelder oss, men at den enten er ment for et fremtidig tusenårsrike, eller kun er et slags "sjelespeil" som skal vise oss at den er umulig å holde.
Det første vi må spørre oss selv om er hvem som er mottagerne av denne undervisningen Jesus gir?
Matteus forteller at det ikke er den store folkemengden som hadde trengt seg rundt Jesus på grunn av de store undergjerningene Han gjorde. Vi leser at "store folkeskarer fulgte Ham - fra Galilea, Dekapolis, Jerusalem, Judea og fra området bortenfor Jordan." (Matt 4,25) Men det er ikke disse som får del i den undervisningen som Jesus gir om Guds rikes prinsipper og lover. Matteus forteller: "Da Han så folkemengdene, gikk Han opp i fjellet. Og da Han hadde satt seg, kom disiplene Hans til Ham. Han åpnet sin munn for å tale, lærte dem og sa: Salige er..." (Matt 5,1-3a)
Det kommer veldig tydelig frem at det er Jesu disipler som får del i denne undervisningen. Evangeliet er jo evangeliet (De gode nyheter) om Guds rike. Vi ser dette både ved begynnelsen og ved avslutningen av Jesu virke. Mellom påske og Kristi himmelfartsdag så er det Guds rike Jesus underviser disiplene om:
"Han ble sett av dem i førti dager, og talte om de ting som hører Guds rike til." (Apg 1,3b)
Det står ingenting i Bergprekenen eller noe sted i Det nye testamente at det Jesus underviser om ikke gjelder for oss som tror på Ham nå, eller at Han sikter til den tid som omtales som Tusenårsriket.
Jesus kaller oss til en radikal etterfølgelse - nå! Ikke i morgen, men i dag. Og Han mener selvsagt hvert eneste ord. Ved Guds nåde gir Han oss kraft til å etterleve prinsippene som gjelder for Hans rike. Bergprekenen er et eksempel på hvor annerledes Guds rike er. Det er et rike bokstavelig talt snudd på hodet. Dette er ikke verdens visdom, men Guds visdom! Dette er praktisk kristendom. Dette er ikke en tale holdt for å vise oss at det er umulig å holde disse prinsippene.
Jeg synes professor Oskar Skarsaune sa det så flott i avslutningen av sin avskjedsforelesning på MF nylig:
"Jeg leste under arbeidet med denne forelesningen Dietrich Bonhoeffers utrolig sterke bok 'Etterfølgelse'. Den handler om radikalt kristent disippel-liv. Der Bergprekenen er livsveiledningen for kristne, der Jesus-ordene etterleves i hverdagen, i all sin radikalitet. Paradoksalt tror jeg dette er - ikke den beste, men den eneste oppskrift på sann kirkevekst. Før, under, og etter Konstantin."
3 kommentarer:
Amen! Så sant så sant!
Dispensasjonalistene vil jo gjerne trekke frem vers som Matt 5:44-45: "Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere, for at dere kan bli barn av deres Far i himmelen(...)." Hadde noen i dag sagt at man skulle ha gjort gode gjerninger for å bli et Guds barn, hadde du blitt stemplet for å være lovisk.
Nå er jeg ingen dispensasjonalist, men hvordan forklarer du at Jesus sier at du skal gjøre slik og slik for å bli Guds barn? Har du noen annen forklaring enn den tradisjonelle tolkningen om at dette refererer til de gode gjerningen som følger etter troen som frukter? Er det mulig å virkelig ta Jesus på Ordet og likevel holde seg til en slik tolkning?
Ellers kan jo også andre vers nevnes som feks. Matt 5:20, 21-26.
PS: Skriver ikke dette fordi jeg er uenig med deg, men er interessant å lese hvordan du tolker bibeltekstene:)
Jeg må få komme tilbake med et svar om litt.
Legg inn en kommentar