Noen har gjort det til sin livsoppgave og sitt kall å finne feil og synder hos andre. Slik blir det når selvrettferdigheten blir stor, og selvinnsikten er for nærmest fraværende å regne.
Men dette er ingen kristen dyd. Tvert imot. Apostelen Peter, som bittert fikk erfare sin egen synd, skriver i sitt første brev:
'Framfor alt skal dere elske hverandre inderlig, for kjærligheten skjuler en mengde synder'. (1.Pet 4,8)
Og apostelen Johannes minner oss om dette: 'Mine kjære! Det er ikke et nytt bud jeg skriver til dere, men et gammelt bud som dere har hatt fra begynnelsen av. Dette gamle budet er det ordet dere har hørt- Likevel er det et nytt bud jeg skriver om, et bud som er sant i ham og i dere. For mørket viker, og det sanne lys skinner allerede. Den som sier han er i lyset, men hater sin bror, er ennå i mørket. Den som elsker sin bror, blir i lyset og fører ikke noen til fall. Men den som hater sin bror, er i mørket og vandrer i mørket. Han vet ikke hvor han går, for mørket har blindet øynene hans'. (1.Joh 2,7-11)
Og videre:
'Vi vet jo at vi har gått over fra døden til livet, for vi elsker våre søsken. Den som ikke elsker blir værende i døden. Den som hater sin bror, er en morder, og dere vet at ingen morder har evig liv i seg- Hva kjærlighet er, har vi lært av at Jesus ga sitt liv for oss. Så skylder også vi å gi vårt liv for våre søsken'. (1.Joh 3,14-16)
Jeg ble minnet om disse versene da jeg leste en historie hentet fra en femte delen av Ørkenfedrenes tankespråk, som nettopp er blitt oversatt til svensk. Bak oversettelsen står Johannesakademiet
Jeg regner med at mine lesere forstår svensk godt, så jeg legger ut teksten på svensk:
'Två bröder gav sig iväg till marknaden för att sälja sitt hantverk.
När de hade skiljts från varandra föll den ene för otuktens frestelse.
När den andre brodern kom tillbaka, sade han: ”Låt oss gå till vår
cell, broder.” Men han svarade: ”Jag vill inte.” Den andre vädjade till
honom och sade: ”Varför inte, min broder?” Han svarade: ”När du hade
lämnat mig, föll jag för otuktens frestelse.” Eftersom brodern ville få
honom med sig, sade han: ”Samma sak hände även mig, när jag hade lämnat
dig. Men låt oss gå och göra sträng bot, så skall Gud förlåta oss.” De
gick och berättade för fäderna vad som hade hänt dem, och fäderna ålade
dem att göra bot. Den ene gjorde bot för den andre, som om det var han
själv som hade syndat. Gud såg hur brodern bemödade sig av kärlek. Inom
några dagar uppenbarade han för en av fäderna att han hade förlåtit den
som hade syndat på grund av den stora kärlek som han som inte hade
syndat hyste. Det är detta som är att ge sitt liv för sin broder'.
Bildet viser Hl.Antonios i samtale med Theodosios, grunnleggeren av Klippeklosteret i Kiev.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar