Ulf Ekman henviser til Matt 26,28: "For dette er mitt blod, den nye pakts blod, som utgytes for mange til syndernes forlatelse", når han slår fast at Guds nåde "kommer til oss på forkjellige måter, og nattverden er en av dem. Derfor kalles nattverden et nådemiddel, et middel som formildler til dem som i tro vil ta imot den." (s.59)
Videre skriver han:
"I brødsbrytelsen kommer vi altså på en nær og spesiell måte i kontakt med Kristi kropp og blod ... Det er som med elektrisitet. Hvis jeg nærmer meg på feil måte, får jeg støt, men nærmer jeg meg på en riktig måte, får jeg lys og varme. Her viser Paulus at Jesu nærvær i nattverden er noe objektivt, noe utenfor oss selv. Jesu nærvær er ikke bare der dersom jeg tilfeldigvis tror på det. Nei, Jesu nærvær er der enten jeg tror det eller ikke. Hvis vi ikke tror, er likegydlige eller ikke har riktig innstilling, så blir det til dom for oss. (1.Kor 11,29-32) ... Nattverden har en virkelig funksjon når det gjelder å formidle tilgivelse, renselse, gjenopprettelse og styrke - og det er heller ikke rart, når vi har forstått at Jesus er reelt til stede." (s.63-64)
Ekman slår også fast at nattverden er forkynnelse:
"Nattverden er i selve sitt vesen forkynnelse... Alt i nattverden forkynner. Ordets forkynnelse kal omgi nattverden, men alt det som skjer under nattverdgudstjeneten er også en del av forkynnelsen. Innstiftelsesordene som blir lest, brødet om brytes, vinen som deles ut - alt forkynner om forsoningens hemmelighet." (s.65)
(fortsettes)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar