Fordi ordene er så radikale gjør vi forsøk på å åndeliggjøre dem. Vi snakker om at 'de fattige' handler om 'åndelig fattigdom', og det er riktig, men Lukas gjengir Bergprekenen på en litt annen måte, og der er det ingen tvil som at 'fattig' er nettopp 'fattig', og det understrekes også av den sammenhengene ordene blir satt i:
'Salige er dere fattige, Guds rike er deres ... Men ve dere rike, dere har alt fått deres trøst. Ve dere som nå er mette, dere skal sulte...' Luk 6,20 og v.24-25)
Det er ikke så underlig at vi kristne i den rike del av verden har vanskeligheter med å tro at Bergprekenens ord skulle ha et slik konkret, jordnært og og revolusjonerende innhold. Men det har den. Jesu etterfølgere er et folk som 'hungrer og tørster etter rettferdigheten' (Matt 5,6), og da tenker Jesus på alle de som lider urett, blir undertrykket og lider nød.
For evangeliet om Guds rike handler ikke bare om det himmelvendte, men også om det jordnære. Salige er de, sier Jesus, som skaper fred. Fred trenger vi ikke å skape i himmelen, for der råder freden. Å skape fred handler om noe her og nå - på den jorda vi lever. Forkynner vi at Guds rike er kommet nær, så betyr det at vi også involverer oss aktivt i å bedre levekårene for de som lider, for de som sulter, for de marginaliserte. Jesus kom for å forkynne et Nådens år for dem.
Skal vi vende tilbake til originalkristendommen, må vi begynne med proklameringen av Guds rike, og da må vi lære å kjenne hvilke lover og prinsipper som gjelder for dette riket. Disse finnes i Bergprekenen. Den skal ikke en gang leves ut i et kommende 1000 års rike, men her og nå!
(fortsettes)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar