mandag, april 22, 2013

Jesus, Guds rike og Jesu fredsbevegelse, del 2

Markus-evangeliet er vårt eldste evangelium. Evangelisten Markus skrev det omkring tre tiår etter Jesu død og oppstandelse. For Matteus og Lukas ble Evangeliet etter Markus den viktigste kilden til Jesu liv og tjeneste. De kompletterer det han har skrevet, for eksempel med Bergprekenen og lignelser som Markus ikke har med. Vi trenger å lese disse i sammenheng å få fatt på både det som var Jesu budskap og forstå Hans liv. Hver for seg har de sine spesielle bidrag, men det er når vi setter dem sammen at vi får helheten.

I følge det eldste evangeliet begynner Jesus sin offentlige fremtreden med å rope ut: 'Tiden er inne, Guds rike er kommet nær. Vend om å tro på evangeliet'. (Mark 1,15)

For Jesus og Hans opprinnelige tilhørere er begrepet 'Guds rike' fylt med et rikt innhold fra Det gamle testamentes skrifter. Men for leserne av Evangeliet etter Markus som i all hovedsak var hedninger, var de skriftene som utgjør Det gamle testamente ikke velkjente. Derfor gir ikke Markus sine lesere noen avgjørende ledetråder til hvilke tekster i Det gamle testamente han knytter enkelte av sine tekster til. Men her kommer både Matteus og Lukas oss til hjelp.

Fremtiden har allerede begynt
Historikeren Lukas innleder skildringen av Jesu offentlige tjeneste i hjembyens synagoge i Nasaret, jfr Luk 4,16 flg.

Jesus leser fra profeten Jesaja 61 og det er sterke ord som lyder i synagogen denne dagen:

'Herrens Ånd er over meg, for han har salvet meg til å forkynne godt budskap for fattige. Han har sendt meg for å rope ut at fanger skal få frihet og blinde få synet igjen, for å sette undertrykte fri og rope ut et nådens år fra Herren'. (Luk 4,18-19)

Ingen som var til stede kunne bli uberørt av det Han siterer. Vi må huske at de uttales i Galilea, et område av Israel som vibrerer av en djup lengsel etter Messias, en som kan befri dem fra fattigdommen, hungeren, arbeidsløsheten og ydmykelsen under en fremmed okkupasjonsmakt.

Og det kan ikke bli bedre når Jesus, etter å ha lest disse ordene, ruller bokrullen sammen og sier:

'I dag er dette skriftordet blitt oppfylt mens dere hørte på!' 

Med andre ord: Fremtiden har begynt! Det er håp for de fattige, de undertrykte og de syke. Guds rike er kommet nær!

Denne profetiske Gudsrike visjonen går som en rød tråd gjennom Evangeliet etter Lukas. Vi møter den i Marias lovsang:

'Han støtte herskere ned fra tronen og opphøyet de lave. Han mettet de sultne med gode gaver, men sendte de rike tomhendte fra seg'. (Luk 1,52-53)

Vi må huske: De som lyttet til disse ordene forstod dem konkret, de åndeliggjorde dem ikke. Herskerne var ikke åndsfyrster, de var mennesker. De lave var de fattige og undertrykte, de sultne var de som ikke hadde mat, og de rike var de rike.

Leser vi Evangeliet etter Lukas, så ser vi at Guds rike medfører akkurat det som profetene i Den gamle pakt har forutsagt: en radikal forandring i det urettferdige forholdet mellom rike og fattige hvor som helst Gud innfører sitt herrevelde over menneskenes liv.

Se: Luk 6,20-26;12,16-21;16,19-31 og 19,1-10

Fortsettes
 

1 kommentar:

Anonym sa...

VELDIG spennende:)) takk for at du deler:)