søndag, april 02, 2017

Mitt åndelige forbilde

Det kan kanskje virke underlig hvorfor akkurat dette bildet betyr så mye for. Jeg har vist det flere ganger på bloggen, men på en forunderlig måte bruker Herren akkurat dette bildet de gangene jeg opplever stor kroppslig svakhet.

Det er et bilde av pave Shenouda III, som var kopternes pave fra 1971 til han døde i Kairo 17. mars 2012. Bildet viser en svekket pave. Han er koblet til en maskin som overvåker hjerterytmen, og han får oksygen via nesen. Det er et bilde av en sårbar mann.

Noen ganger er livet akkurat slik. Sårbart. Slik opplever jeg mine dager nå.

Men hele livet til Shenouda III er et eneste stort vitnesbyrd om at troen holder - også i den djupeste dalen eller i de bratteste bakkene. Og i sårbarheten og svakheten ble han bærer av Guds herlighet.

Shenouda III er et forbilde for meg. Han hjelper meg til å vie hele livet - alle slags dager - til Herren og overgi livet mitt i Hans hender. Jeg trenger slike forbilder, for å holde meg på veien.

Ingen kommentarer: