torsdag, mars 12, 2020

John Wayne og Jesus

Jeg skal ærlig innrømme det: jeg er svak for Westernfilmer, og John Wayne (bildet) var en av min barndoms store helter. I går leste jeg en historie om ham som grep meg sterkt. Det jeg nå skal fortelle handler om tiden rett før den amerikanske western-legenden døde:

Datteren til Robert Schuller, han med Krystallkatedralen, Cindy, havnet i en motorsykkelulykke og måtte få det ene beinet amputert. John Wayne var en stor beundrer av Robert Schuller. Han hadde hørt Schuller si på et av sine TV-programmer at hans datter hadde vært utsatt for en ulykke og måtte få et bein amputert. John Wayne hadde da skrevet et brev til Schullers datter:

'Kjære Cindy! Jeg er så lei meg for at du har vært utsatt for en ulykke. Håper alt går bra med deg. John Wayne.'

Brevet ble overbrakt henne og Cindy bestemte seg for å svare John Wayne. Hun skrev;

'Kjære John Wayne! Jeg fikk brevet. Takk for at du skrev til meg. Jeg liker deg veldig godt. Det kommer til å gå bra med meg fordi Jesus vil hjelpe meg. Mr.Wayne: kjenner du Jesus? Jeg skulle virkelig håpe at du kjenner Jesus, Mr.Wayne, fordi jeg kan ikke tenke meg at himmelen ville være komplett uten at John Wayne var der. Hvis du ikke kjenner Jesus, håper jeg du vil gi ham ditt hjerte akkurat nå. Ser deg i himmelen.'

Så signerte Cindy Schuller. Hun hadde akkurat puttet brevet i en konvolutt , skrevet navnet 'John Wayne', utenpå da en person kom for å besøke henne. Han sa: 'Hva gjør du?'' Cindy Schuller svarte at hun hadde nettopp skrevet et brev til John Wayne, men jeg vet ikke hvordan han skal kunne få det.'
'Det var litt av et sammentreff,' svarte mannen og la til: 'Jeg skal spise middag med John Wayne på Newport Club i Newport Beach. >Gi brevet til meg så skal jeg sørge for at han får det.'

Mannen la det i jakkelommen sin. Det var 12 menn som møtte hverandre i Newport Club den kvelden. Stemningen var veldig god. Det var mye  latter. Den ene historien avløste den andre. Plutselig husket mannen brevet han hadde med seg, og ga det til John Wayne. Mens mennene lo og hadde det moro, leste John Wayne brevet. Så la de merke til at John Wayne gråt. En av dem sa:

'Hva skjer med deg?' Wayne svarte: 'Jeg skal lese et brev for dere.' Han leste brevet høyt, gråt og la det sammen og puttet det i jakkelommen. Så pekte han på mannen som hadde gitt ham brevet og sa:

'Du kan fortelle den lille jenta, at akkurat nå i denne restauranten, akkurat her ga ;John Wayne hjertet hans til Jesus og at vi sees i himmelen.'

Tre uker senere døde John Wayne.

Ingen kommentarer: