Det er et ord av Johannes som har hatt mye av min oppmerksomhet de siste dagene. Det er av og til slik med Guds ord, at et bibelsted plutselig blir så levende at det blir en del av ens stadige tanker. Vi finner det i 1.Joh 3,2:
"Mine kjære! Nå er vi Guds barn, og det er ennå ikke åpenbart hva vi skal bli. Men når han åpenbarer seg, skal vi bli ham lik, for vi skal se ham som han er."
Det er spesielt den første delen av dette verset, og setningen: "det er ennå ikke åpenbart hva vi skal bli", som har fanget min interesse.
Frelst er noe jeg er, og stadig blir. Jeg er et Guds barn - det er jeg av bare nåde - men Kristus skal også danne sitt bilde i meg, og jeg skal bli Ham lik. Tanken er overveldende. Den sprenger enhver ramme og forestilling. Jeg er ferdig - men likevel uferdig. Til den kristne forsamlingen i Kolossæ skriver apostelen: "Men når Kristus, deres liv, åpenbarer seg, da skal dere også bli åpenbart i herlighet sammen med ham." (Kol 3,4)
Den lutherske presten og retreatlederen Bengt Pleijel fra Sverige, skriver: "Hva vi skal bli, det vet vi ikke. Men helt uten kunnskap er vi ikke. Vi vet hvilken retning dette nye skal ta. Vi vet at når Han åpenbares, da skal vi bli ham like, for vi skal se Ham som Han er. Det skal skje to åpenbarelser: Først skal Jesus åpenbares. Siden skal vi bli åpenbart." (Bengt Pleijel: For at dere skal vite. Luther forlag 1996, side 83)
Og for å bli i den lutherske sammenhengen litt til, så skriver biskop Bo Giertz følgende som det samme skriftstedet fra Johannesbrevet:
"Dette er verd å merke seg. Ikke en gang en apostel kan svare på alle spørsmål. Kristentroen hviler på en åpenbaring, ikke på filosofiske spekulasjoner. Vi vet det som Gud har latt oss vite gjennom sitt ord. Der går grensen, og utenfor den grensen må vi svare som Johannes: "det er ennå ikke åpenbart". Men så mye vet vi: vi skal "bli ham like". Vi skal bli som vår oppstandne Herre. Vi skal nemlig få "se ham som han er". Og nettopp derfor renser en kristen seg og tar det nøye med sin livsførsel." (Bo Giertz: Forklaringer til Det nye testamente. Lunde forlag 2004, bind 3, side 278)
Det er også viktig å legge merke til hva som ikke står i 1.Joh 3,2. Det står ikke noe "men", - det står "og". Her finnes det ingen tvil, her slås det fast at noe skal skje med oss, men vi vet ikke helt hvordan det vil skje, bare at det vil skje.
Og etter vers 2 følger naturlig vers 3: "Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren."
"Mine kjære! Nå er vi Guds barn, og det er ennå ikke åpenbart hva vi skal bli. Men når han åpenbarer seg, skal vi bli ham lik, for vi skal se ham som han er."
Det er spesielt den første delen av dette verset, og setningen: "det er ennå ikke åpenbart hva vi skal bli", som har fanget min interesse.
Frelst er noe jeg er, og stadig blir. Jeg er et Guds barn - det er jeg av bare nåde - men Kristus skal også danne sitt bilde i meg, og jeg skal bli Ham lik. Tanken er overveldende. Den sprenger enhver ramme og forestilling. Jeg er ferdig - men likevel uferdig. Til den kristne forsamlingen i Kolossæ skriver apostelen: "Men når Kristus, deres liv, åpenbarer seg, da skal dere også bli åpenbart i herlighet sammen med ham." (Kol 3,4)
Den lutherske presten og retreatlederen Bengt Pleijel fra Sverige, skriver: "Hva vi skal bli, det vet vi ikke. Men helt uten kunnskap er vi ikke. Vi vet hvilken retning dette nye skal ta. Vi vet at når Han åpenbares, da skal vi bli ham like, for vi skal se Ham som Han er. Det skal skje to åpenbarelser: Først skal Jesus åpenbares. Siden skal vi bli åpenbart." (Bengt Pleijel: For at dere skal vite. Luther forlag 1996, side 83)
Og for å bli i den lutherske sammenhengen litt til, så skriver biskop Bo Giertz følgende som det samme skriftstedet fra Johannesbrevet:
"Dette er verd å merke seg. Ikke en gang en apostel kan svare på alle spørsmål. Kristentroen hviler på en åpenbaring, ikke på filosofiske spekulasjoner. Vi vet det som Gud har latt oss vite gjennom sitt ord. Der går grensen, og utenfor den grensen må vi svare som Johannes: "det er ennå ikke åpenbart". Men så mye vet vi: vi skal "bli ham like". Vi skal bli som vår oppstandne Herre. Vi skal nemlig få "se ham som han er". Og nettopp derfor renser en kristen seg og tar det nøye med sin livsførsel." (Bo Giertz: Forklaringer til Det nye testamente. Lunde forlag 2004, bind 3, side 278)
Det er også viktig å legge merke til hva som ikke står i 1.Joh 3,2. Det står ikke noe "men", - det står "og". Her finnes det ingen tvil, her slås det fast at noe skal skje med oss, men vi vet ikke helt hvordan det vil skje, bare at det vil skje.
Og etter vers 2 følger naturlig vers 3: "Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren."
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar