Jeg vet ikke om du har tenkt over det, men Jesus begynner sin eskatologiske tale med å advare sine etterfølgere med disse ordene: "Se til at ingen forfører dere." (Matt 24,4) Så viktig anser Han dette, at det er det første Han nevner når disiplene spør Ham om hva som skal kjennetegne Hans gjenkomst. Vi finner den samme advarselen igjen i apostlenes undervisning. Til forsamlingen i Tessaloniki skriver apostelen Paulus om det store frafallet som skal skje før Jesus kommer igjen: "La ingen forføre dere på noen måte! For den dagen kommer ikke uten at frafallet først er kommet..." (2.Tess 2,3a)
Om du leste gårsdagens bloggartikkel fikk du et lite innblikk i en av vår tids store forførelser, de såkalte Maria-åpenbaringene som skjer ulike steder i verden, og som tiltrekker seg store menneskemasser. Jomfru Maria fremstilles som en mellommann mellom Gud og mennesker, en stilling kun Jesus har. Hun fremstilles også som verdens dronning, og sågar som medforsoner, og flere av de som har disse åpenbaringene eller kommer til steder hvor disse åpenbaringene skjer, blir helbredet fra alvorlige sykdomstilstander. Dette gjengis av mennesker som har hørt henne tale, eller som har sett merkelige lysfenomener.
Hele fem ganger berører Jesus faren for å bli forført i sin eskatologiske tale. Vi forstår av dette at villfarelse og forførelse, vil bli et vesentlig problem som menigheten blir stilt overfor i tiden forut for Jesu gjenkomst. I lyset av denne kjensgjerning er det nesten ufattelig at en del kristne er lite opptatt av dette problem. Det er som om de tror at det å bli ført vill er helt fjernt, en usannsynlig mulighet. Muligens kan andre bli det, men ikke vi.
Den økende fare for å bli ført vill i den siste tid, henger sammen med den enkle kjensgjerning, at Satans bestrebelser vil nå et høydepunkt i tiden før Jesus kommer igjen. Vi leser dette i Åp 12,12:
"Ve over jordens og havets innbyggere! For djevelen er kommet ned til dere med stor vrede, for han vet han har en kort tid."
I det samme kapitel er satans beskrevet på følgende måte:
"Så ble den store dragen kastet ut, den gamle slangen, han som kalles djevelen eller Satan, han som forfører hele verden. Han ble kastet til jorden, og englene hans ble kastet ut sammen med ham." (Åp 12,9)
Når djevelen virkelig mobiliserer sine forførende ånder mot menigheten, er det utrolig å høre kristne ledere påstå, at det ikke er noen grunn til å være urolig. Å si at det ikke er noen grunn til å frykte forførelse, er å si, at troende er totalt immune overfor åndelig villfarelse. En slik påstand står i rake motsetning til Jesu egen advarsel! Villfarelse, forførelse og frafall er ikke bare en mulighet, det vil komme og mennesker vil falle. Det er faktisk slik, at med mindre Gud setter en tidsgrense, står vi i fare for at vi alle blir forført. Dette er hva Jesus selv sier:
"Og hvis ikke de dagene ble forkortet, ville ikke noen mennesker bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal de dagene bli forkortet. Hvis da noen sier til dere: Se, her er Kristus! eller Der! så tro det ikke. For falske kristuser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for å forføre selv de utvalgte - om det var mulig. Se, Jeg har sagt dere det på forhånd." (Matt 24,22-25)
Dette er en klar og tydelig formaning om ikke å at lett på det eller tro at vi er utenfor fare. En annen tvilsom teologisk oppfatning er at vi skal tro mer på Guds evne til å velsigne oss enn på Satans evne til å forføre oss. Av den grunn skulle vi altså ikke frykte for å bli ført vill, når vi går inn i den åndelige verden. Men villfarelse dreier seg ikke om hva Gud eller djevelen kan. Det ligger et annet sted: Det falne menneskets natur. Husk på Peter. Han er et eksempel på dette. Han var sikker på at han ikke kom til å forråde Jesus, men selvsikkerheten ble hans bane. I oss alle ligger muligheten til å synde og bli bedratt, og selv om vi er i stand til å stole på Gud og ikke stole på djevelen, vet vi, at vi under ingen omstendighet kan stole på vårt eget hjerte. Derfor må vi konstant være på vakt for å opprettholde en sunn respekt for denne verdens bedrager.
Hos profeten Jeremia leser vi:
"Hjertet er svikefullt, mer enn noe annet..." (Jer 17,9)
(fortsettes)
Om du leste gårsdagens bloggartikkel fikk du et lite innblikk i en av vår tids store forførelser, de såkalte Maria-åpenbaringene som skjer ulike steder i verden, og som tiltrekker seg store menneskemasser. Jomfru Maria fremstilles som en mellommann mellom Gud og mennesker, en stilling kun Jesus har. Hun fremstilles også som verdens dronning, og sågar som medforsoner, og flere av de som har disse åpenbaringene eller kommer til steder hvor disse åpenbaringene skjer, blir helbredet fra alvorlige sykdomstilstander. Dette gjengis av mennesker som har hørt henne tale, eller som har sett merkelige lysfenomener.
Hele fem ganger berører Jesus faren for å bli forført i sin eskatologiske tale. Vi forstår av dette at villfarelse og forførelse, vil bli et vesentlig problem som menigheten blir stilt overfor i tiden forut for Jesu gjenkomst. I lyset av denne kjensgjerning er det nesten ufattelig at en del kristne er lite opptatt av dette problem. Det er som om de tror at det å bli ført vill er helt fjernt, en usannsynlig mulighet. Muligens kan andre bli det, men ikke vi.
Den økende fare for å bli ført vill i den siste tid, henger sammen med den enkle kjensgjerning, at Satans bestrebelser vil nå et høydepunkt i tiden før Jesus kommer igjen. Vi leser dette i Åp 12,12:
"Ve over jordens og havets innbyggere! For djevelen er kommet ned til dere med stor vrede, for han vet han har en kort tid."
I det samme kapitel er satans beskrevet på følgende måte:
"Så ble den store dragen kastet ut, den gamle slangen, han som kalles djevelen eller Satan, han som forfører hele verden. Han ble kastet til jorden, og englene hans ble kastet ut sammen med ham." (Åp 12,9)
Når djevelen virkelig mobiliserer sine forførende ånder mot menigheten, er det utrolig å høre kristne ledere påstå, at det ikke er noen grunn til å være urolig. Å si at det ikke er noen grunn til å frykte forførelse, er å si, at troende er totalt immune overfor åndelig villfarelse. En slik påstand står i rake motsetning til Jesu egen advarsel! Villfarelse, forførelse og frafall er ikke bare en mulighet, det vil komme og mennesker vil falle. Det er faktisk slik, at med mindre Gud setter en tidsgrense, står vi i fare for at vi alle blir forført. Dette er hva Jesus selv sier:
"Og hvis ikke de dagene ble forkortet, ville ikke noen mennesker bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal de dagene bli forkortet. Hvis da noen sier til dere: Se, her er Kristus! eller Der! så tro det ikke. For falske kristuser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for å forføre selv de utvalgte - om det var mulig. Se, Jeg har sagt dere det på forhånd." (Matt 24,22-25)
Dette er en klar og tydelig formaning om ikke å at lett på det eller tro at vi er utenfor fare. En annen tvilsom teologisk oppfatning er at vi skal tro mer på Guds evne til å velsigne oss enn på Satans evne til å forføre oss. Av den grunn skulle vi altså ikke frykte for å bli ført vill, når vi går inn i den åndelige verden. Men villfarelse dreier seg ikke om hva Gud eller djevelen kan. Det ligger et annet sted: Det falne menneskets natur. Husk på Peter. Han er et eksempel på dette. Han var sikker på at han ikke kom til å forråde Jesus, men selvsikkerheten ble hans bane. I oss alle ligger muligheten til å synde og bli bedratt, og selv om vi er i stand til å stole på Gud og ikke stole på djevelen, vet vi, at vi under ingen omstendighet kan stole på vårt eget hjerte. Derfor må vi konstant være på vakt for å opprettholde en sunn respekt for denne verdens bedrager.
Hos profeten Jeremia leser vi:
"Hjertet er svikefullt, mer enn noe annet..." (Jer 17,9)
(fortsettes)
24 kommentarer:
BjornOlav:
Jag skulle vilja att du be för mig idag,för jag och Torsten från pingstkyrkan ska till ett servicehus och ha ett program vi ska Spela "minns du sången, (gamla läsarsånger) och jag vill också läsa Guds ord.Vill du be för oss att Herren ska vara med oss.
Guds välsignelse!
Karin
Jeg ønsker å være på vakt for en hver forførelse. Men jeg tror at det er lett å bli forført. Det med forførelse synes jeg er veldig forvirrende. Oppgjennom årene har jeg lest mye undervisning fra forskjellige forkynnere og jeg har blitt rikt velsignet. Så leser jeg etter eller annet av en forkynner som ikke stemmer med Guds ord. Og forundringen er stor. Kan virkelig denne stødige forkunneren mene dette? Hvordan skal jeg forholde meg til denne forkynneren heretter? Skal jeg forholde meg til undervisningen på to måter? Dette godtar jeg og dette forkaster jeg. Er er det enklest å ta avstand fra denne forkynneren fordi at forførelsen kan være der? Skal jeg kontrollere alt som blir undervist mot Guds ord, så har jeg en stri tørn foran meg.
Så har vi dette med vekkelser. Jeg tenker på Toronto-vekkelsen og Pensacola-vekkelsen og nå Lakeland-vekkelsen. Er dette fra Gud?
Hva skal vi tro? Hvem har svaret? Hvem tar feil og hvem har rett?
Stener
Ja, når folk kommer med historier om at de har et skrin med juveler hjemme som en navngitt engel ga dem blir det litt for drøyt for meg. (ref. Todd Bentley)
Jeg tror forsåvidt at det er mulig, men det er ikke videre sannsynlig.
Men for all del, det er også helter i fortiden vi kan gå nærmere inn i sømmene på uten at vi ofte gjør det.
F. eks har det seg slik at Lebesbymannen som "feiret" 150 år for tre dager siden publiserte alle sine store profetier først etter at hendelsen(e) hadde skjedd.
Så F. eks en profeti om Titanic er langt mindre overbevisende når man først hører om den, og den først er publisert etter at Titanic sank.
Mvh.
Lars
Ja, når folk kommer med historier om at de har et skrin med juveler hjemme som en navngitt engel ga dem blir det litt for drøyt for meg. (ref. Todd Bentley)
Jeg tror forsåvidt at det er mulig, men det er ikke videre sannsynlig.
Men for all del, det er også helter i fortiden vi kan gå nærmere inn i sømmene på uten at vi ofte gjør det.
F. eks har det seg slik at Lebesbymannen som "feiret" 150 år for tre dager siden publiserte alle sine store profetier først etter at hendelsen(e) hadde skjedd.
Så F. eks en profeti om Titanic er langt mindre overbevisende når man først hører om den, og den først er publisert etter at Titanic sank.
Mvh.
Lars
Lakeland "vekkelsen" har jeg store problemer med. Så mye englefokus har jeg aldri hørt maken til.
jeg tillater meg å lime inn den glimrende artikkelen av A W Tozer om hvordan vi skal teste åndene:
How to Try the Spirits by A W Tozer
THESE ARE THE TIMES that try men’s souls. The Spirit has spoken expressly that in the latter times some should depart from the faith, giving heed to seducing spirits and doctrines of demons; speaking lies in hypocrisy; having their conscience seared with a hot iron. Those days are upon us and we cannot escape them; we must triumph in the midst of them, for such is the will of God concerning us.
Strange as it may seem, the danger today is greater for the fervent Christian than for the lukewarm and the self-satisfied. The seeker after God’s best things is eager to hear anyone who offers a way by which he can obtain them. He longs for some new experience, some elevated view of truth, some operation of the Spirit that will raise him above the dead level of religious mediocrity he sees all around him, and for this reason he is ready to give a sympathetic ear to the new and the wonderful in religion, particularly if it is presented by someone with an attractive personality and a reputation for superior godliness.
Now our Lord Jesus, that great Shepherd of the sheep, has not left His flock to the mercy of the wolves. He has given us the Scriptures, the Holy Spirit and natural powers of observation, and He expects us to avail ourselves of their help constantly. “Prove all things; hold fast that which is good,” said Paul (I Thess. 5:21). “Beloved, believe not every spirit,” wrote John, “but try the spirits whether they are of God: because many false prophets are gone out into the world” (I John 4:1). “Beware of false prophets,” our Lord warned, “which come to you in sheep’s clothing, but inwardly they are ravening wolves” (Matt. 7:15). Then He added the word by which they may be tested, “Ye shall know them by their fruits.”
From this it is plain not only that there shall be false spirits abroad, endangering our Christian lives, but that they may be identified and known for what they are. And of course once we become aware of their identity and learn their tricks their power to harm us is gone. “Surely in vain the net is spread in the sight of any bird” (Prov. 1:17)
It is my intention to set forth here a method by which we may test the spirits and prove all things religious and moral that come to us or are brought or offered to us by anyone. And while dealing with these matters we should keep in mind that not all religious vagaries are the work of Satan. The human mind is capable of plenty of mischief without any help from the devil. Some persons have a positive genius for getting confused, and will mistake illusion for reality in broad daylight with the Bible open before them. Peter had such in mind when he wrote, “Our beloved brother Paul also according to the wisdom given unto him hath written unto you; as also in all his epistles, speaking in them of these things; in which are some things hard to be understood, which they that are unlearned and unstable wrest, as they do also the other scriptures, unto their own destruction” (II Pet. 3:15, 16).
It is unlikely that the confirmed apostles of confusion will read what is written here or that they would profit much if they did; but there are many sensible Christians who have been led astray but are humble enough to admit their mistakes and are now ready to return unto the Shepherd and Bishop of their souls. These may be rescued from false paths. More important still, there are undoubtedly large numbers of persons who have not left the true way but who want a rule by which they can test everything and by which they may prove the quality of Christian teaching and experience as they come in contact with them day after day throughout their busy lives. For such as these I make available here a little secret by which I have tested my own spiritual experiences and religious impulses for many years.
Briefly stated the test is this: This new doctrine, this new religious habit, this new view of truth, this new spiritual experience how has it affected my attitude toward and my relation to God, Christ, the Holy Scriptures, self, other Christians, the world and sin. By this sevenfold test we may prove everything religious and know beyond a doubt whether it is of God or not. By the fruit of the tree we know the kind of tree it is. So we have but to ask about any doctrine or experience, What is this doing to me? and we know immediately whether it is from above or from below.
1) One vital test of all religious experience is how it affects our relation to God, our concept of God and our attitude toward Him. God being who He is must always be the supreme arbiter of all things religious. The universe came into existence as a medium through which the Creator might show forth His perfections to all moral and intellectual beings: “I am the Lord: that is my name: and my glory will I not give to another” (Isa. 42: 8). “Thou art worthy, O Lord, to receive glory and honour and power: for thou hast created all things, and for thy pleasure they are and were created” (Rev. 4:11).
The health and balance of the universe require that in all things God should be magnified. “Great is the Lord, and greatly to be praised; and his greatness is unsearchable.” God acts only for His glory and whatever comes from Him must be to His own high honor. Any doctrine, any experience that serves to magnify Him is likely to be inspired by Him. Conversely, anything that veils His glory or makes Him appear less wonderful is sure to be of the flesh or the devil.
The heart of man is like a musical instrument and may be played upon by the Holy Spirit, by an evil spirit or by the spirit of man himself. Religious emotions are very much the same, no matter who the player may be. Many enjoyable feelings may be aroused within the soul by low or even idolatrous worship. The nun who kneels “breathless with adoration” before an image of the Virgin is having a genuine religious experience. She feels love, awe and reverence, all enjoyable emotions, as certainly as if she were adoring God. The mystical experiences of Hindus and Sufis cannot be brushed aside as mere pretense. Neither dare we dismiss the high religious flights of spiritists and other occultists as imagination. These may have and sometimes do have genuine encounters with something or someone beyond themselves. In the same manner Christians are sometimes led into emotional experiences that are beyond their power to comprehend. I have met such and they have inquired eagerly whether or not their experience was of God.
The big test is, What has this done to my relationship to the God and Father of our Lord Jesus Christ? If this new view of truth - this new encounter with spiritual things - has made me love God more, if it has magnified Him in my eyes, if it has purified my concept of His being and caused Him to appear more wonderful than before, then I may conclude that I have not wandered astray into the pleasant but dangerous and forbidden paths of error.
2. The next test is: How has this new experience affected my attitude toward the Lord Jesus Christ? Whatever place present-day religion may give to Christ, God gives Him top place in earth and in heaven. “This is my beloved Son, in whom I am well pleased,” spoke the voice of God from heaven concerning our Lord Jesus. Peter, full of the Holy Spirit, declared: “God hath made that same Jesus, whom ye have crucified, both Lord and Christ” (Acts 2:36). Jesus said of Himself, “I am the way, the truth, and the life: no man cometh unto the Father, but by me.” Again Peter said of Him, “Neither is there salvation in any other: for there is none other name under heaven given among men, whereby we must be saved” (Acts 4:12). The whole book of Hebrews is devoted to the idea that Christ is above all others. He is shown to be above Aaron and Moses, and even the angels are called to fall down and worship Him. Paul says that He is the image of the invisible God, that in Him dwells the fullness of the Godhead bodily and that in all things He must have the preeminence. But time would fail me to tell of the glory accorded Him by prophets, patriarchs, apostles, saints, elders, psalmists, kings and seraphim. He is made unto us wisdom and righteousness and sanctification and redemption. He is our hope, our life, our all and all, now and forevermore.
All this being true, it is clear that He must stand at the center of all true doctrine, all acceptable practice and all genuine Christian experience. Anything that makes Him less than God has declared Him to be is delusion pure and simple and must be rejected, no matter how delightful or how satisfying it may for the time seem to be.
Christless Christianity sounds contradictory but it exists as a real phenomenon in our day. Much that is being done in Christ’s name is false to Christ in that it is conceived by the flesh, incorporates fleshly methods, and seeks fleshly ends. Christ is mentioned from time to time in the same way and for the same reason that a self-seeking politician mentions Lincoln and the flag, to provide a sacred front for carnal activities and to deceive the simplehearted listeners. This giveaway is that Christ is not central: He is not all and in all.
Again, there are psychic experiences that thrill the seeker and lead him to believe that he has indeed met the Lord and been carried to the third heaven; but the true nature of the phenomenon is discovered later when the face of Christ begins to fade from the victim’s consciousness and he comes to depend more and more upon emotional jags as a proof of his spirituality.
If on the other hand the new experience tends to make Christ indispensable, if it takes our interest off our feeling and places it in Christ, we are on the right track. Whatever makes Christ dear to us is pretty sure to be from God.
3. Another revealing test of the soundness of religious experience is, How does it affect my attitude toward the Holy Scriptures? Did this new experience, this new view of truth, spring out of the Word of God itself or was it the result of some stimulus that lay outside the Bible? Tender-hearted Christians often become victims of strong psychological pressure applied intentionally or innocently by someone’s personal testimony, or by a colorful story told by a fervent preacher who may speak with prophetic finality but who has not checked his story with the facts nor tested the soundness of his conclusions by the Word of God.
Whatever originates outside the Scriptures should for that very reason be suspect until it can be shown to be in accord with them. If it should be found to be contrary to the Word of revealed truth no true Christian will accept it as being from God. However high the emotional content, no experience can be proved to be genuine unless we can find chapter and verse authority for it in the Scriptures. “To the word and to the testimony” must always be the last and final proof.
Whatever is new or singular should also be viewed with a lot of caution until it can furnish scriptural proof of its validity. Over the last half-century quite a number of unscriptural notions have gained acceptance among Christians by claiming that they were among the truths that were to be revealed in the last days. To be sure, say the advocates of this latter-daylight theory, Augustine did not know, Luther did not, John Knox, Wesley, Finney and Spurgeon did not understand this; but greater light has now shined upon God’s people and we of these last days have the advantage of fuller revelation. We should not question the new doctrine nor draw back from this advanced experience. The Lord is getting His Bride ready for the marriage supper of the Lamb. We should all yield to this new movement of the Spirit. So they tell us.
The truth is that the Bible does not teach that there will be new light and advanced spiritual experiences in the latter days; it teaches the exact opposite. Nothing in Daniel or the New Testament epistles can be tortured into advocating the idea that we of the end of the Christian era shall enjoy light that was not known at its beginning. Beware of any man who claims to be wiser than the apostles or holier than the martyrs of the Early Church. The best way to deal with him is to rise and leave his presence. You cannot help him and he surely cannot help you.
Granted, however, that the Scriptures may not always be clear and that there are differences of interpretation among equally sincere men, this test will furnish all the proof needed of anything religious, viz., What does it do to my love for and appreciation of the Scriptures?
While true power lies not in the letter of the text but in the Spirit that inspired it, we should never underestimate the value of the letter. The text of truth has the same relation to truth as the honeycomb has to honey. One serves as a receptacle for the other. But there the analogy ends. The honey can be removed from the comb, but the Spirit of truth cannot and does not operate apart from the letter of the Holy Scriptures.
For this reason a growing acquaintance with the Holy Spirit will always mean an increasing love for the Bible. The Scriptures are in print what Christ is in person. The inspired Word is like a faithful portrait of Christ. But again the figure breaks down. Christ is in the Bible as no one can be in a mere portrait, for the Bible is a book of holy ideas and the eternal Word of the Father can and does dwell in the thought He has Himself inspired. Thoughts are things, and the thoughts of the Holy Scriptures form a lofty temple for the dwelling place of God.
From this it follows naturally that a true lover of God will be also a lover of His Word. Anything that comes to us from the God of the Word will deepen our love for the Word of God. This follows logically, but we have confirmation by a witness vastly more trustworthy than logic, viz., the concerted testimony of a great army of witnesses living and dead. These declare with one voice that their love for the Scriptures intensified as their faith mounted and their obedience became consistent and joyous.
If the new doctrine, the influence of that new teacher, the new emotional experience fills my heart with an avid hunger to meditate in the Scriptures day and night. I have every reason to believe that God has spoken to my soul and that my experience is genuine. Conversely, if my love for the Scriptures has cooled even a little, if my eagerness to eat and drink of the inspired Word has abated by as much as one degree, I should humbly admit that I have missed God’s signal somewhere and frankly backtrack until I find the true way once more.
4. Again, we can prove the quality of religious experience by its effect on the self-life.
The Holy Spirit and the fallen human self are diametrically opposed to each other. “The flesh lusteth against the Spirit, and the Spirit against the flesh: and these are contrary the one to the other: so that ye cannot do the things that ye would” (Gal. 5:17). “They that are after the flesh do mind the things of the flesh; but they that are after the Spirit the things of the Spirit . . . . Because the carnal mind is enmity against God: for it is not subject to the law of God, neither indeed can be” (Rom. 8: 5, 7).
Before the Spirit of God can work creatively in our hearts He must condemn and slay the “flesh” within us; that is, He must have our full consent to displace our natural self with the Person of Christ. This displacement is carefully explained in Romans 6, 7, and 8. When the seeking Christian has gone through the crucifying experience described in chapters 6 and 7 he enters into the broad, free regions of chapter 8. There self is dethroned and Christ is enthroned forever.
In the light of this it is not hard to see why the Christian’s attitude toward self is such an excellent test of the validity of his religious experiences. Most of the great masters of the deeper life, such as Fenelon. Molinos, John of the Cross, Madame Guyon and a host, of others, have warned against pseudoreligious experiences that provide much carnal enjoyment but feel the flesh and puff up the heart with self-love.
A good rule is this: If this experience has served to humble me and make me little and vile in my own eyes it is of God; but if it has given me a feeling of self-satisfaction it is false and should be dismissed as emanating from self or the devil. Nothing that comes from God will minister to my pride or self-congratulation. If I am tempted to be complacent and to feel superior because I have had a remarkable vision or an advanced spiritual experience, I should go at once to my knees and repent of the whole thing. I have fallen a victim to the enemy.
5. Our relation to and our attitude toward our fellow Christians is another accurate test of religious experience.
Sometimes an earnest Christian will, after some remarkable spiritual encounter, withdraw himself from his fellow believers and develop a spirit of faultfinding. He may be honestly convinced that his experience is superior, that he is now in an advanced state of grace, and that the hoi polloi in the church where he attends are but a mixed multitude and he alone a true son of Israel. He may struggle to be patient with these religious worldlings, but his soft language and condescending smile reveal his true opinion of them - and of himself. This is a dangerous state of mind, and the more dangerous because it can justify itself by the facts. The brother has had a remarkable experience; he has received some wonderful light on the Scriptures; he has entered into a joyous land unknown to him before. And it may easily be true that the professed Christians with whom he is acquainted are worldly and dull and without spiritual enthusiasm. It is not that he is mistaken in his facts that proves him to be in error, but that his reaction to the facts is of the flesh. His new spirituality has made him less charitable.
The Lady Julian tells us in her quaint English how true Christian grace affects our attitude toward others: “For of all things the beholding and loving of the Maker maketh the soul to seem less in his own sight, and most filleth him with reverent dread and true meekness; with plenty of charity to his fellow Christians.” Any religious experience that fails to deepen our love for our fellow Christians may safely be written off as spurious.
The Apostle John makes love for our fellow Christians to be a test of true faith. “My little children, let us not love in word, neither in tongue; but in deed and in truth. And hereby we know that we are of the truth, and shall assure our hearts before him” (I John 3:18, 19). Again he says, “Beloved, let us love one another: for love is of God; and every one that loveth is born of God, and knoweth God. He that loveth not knoweth not God; for God is love” (I John 4: 7, 8).
As we grow in grace we grow in love toward all God’s people. “Every one that loveth him that begot loveth him also that is begotten of him” (I John 5:1). This means simply that if we love God we will love His children. All true Christian experience will deepen our love for other Christians.
Therefore we conclude that whatever tends to separate us in person or in heart from our fellow Christians is not of God, but is of the flesh or of the devil. And conversely, whatever causes us to love the children of God is likely to be of God. “By this shall all men know that ye are my disciples, if ye have love one to another” (John 13:35).
6. Another certain test of the source of religious experience is this: Note how it affects our relation to and our attitude toward the world.
By “the world” I do not mean, of course, the beautiful order of nature which God has created for the enjoyment of mankind. Neither do I mean the world of lost men in the sense used by our Lord when He said, “God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. For God sent not his Son into the world to condemn the world; but that the world through him might be saved” (John 3:16, 17). Certainly any true touch of God in the soul will deepen our appreciation of the beauties of nature and intensify our love for the lost. I refer here to something else altogether.
Let an apostle say it for us: “All that is in the world, the lust of the flesh, and the lust of the eyes, and the pride of life, is not of the Father, but is of the world. And the world passeth away, and the lust thereof: but he that doeth the will of God abideth for ever” (I John 2:16, 17).
This is the world by which we may test the spirits. It is the world of carnal enjoyments, of godless pleasures, of the pursuit of earthly riches and reputation and sinful happiness. It carries on without Christ, following the counsel of the ungodly and being animated by the prince of the power of the air, the spirit that works in the children of disobedience (Eph. 2:2). Its religion is a form of godliness, without power, which has a name to live but is dead. It is, in short, unregenerate human society romping on its way to hell, the exact opposite of the true Church of God, which is a society of regenerate souls going soberly but joyfully on their way to heaven.
Any real work of God in our heart will tend to unfit us for the world’s fellowship. “Love not the world, neither the things that are in the world. If any man love the world, the love of the Father is not in him” (I John 2:15). “Be ye not unequally yoked together with unbelievers: for what fellowship hath righteousness with unrighteousness? and what communion hath light with darkness?” (II Cor. 6:140. It may be stated unequivocally that any spirit that permits compromise with the world is a false spirit. Any religious movement that imitates the world in any of its manifestations is false to the cross of Christ and on the side of the devil and this regardless of how much purring its leaders may do about “accepting Christ” or “letting God run your business.”
7. The last test of the genuineness of Christian experience is what it does to our attitude toward sin.
The operations of grace within the heart of a believing man will turn that heart away from sin and toward holiness. “For the grace of God that bringeth salvation hath appeared to all men, teaching us that, denying ungodliness and worldly lusts, we should live soberly, righteously, and godly, in this present world; looking for that blessed hope, and the glorious appearing of the great God and our Saviour Jesus Christ” (Tit. 2:11-13).
I do not see how it could be plainer. The same grace that saves teaches that saved man inwardly, and its teaching is both negative and positive. Negatively it teaches us to deny ungodliness and worldly lusts. Positively it teaches us to live soberly, righteously and godly right in this present world.
The man of honest heart will find no difficulty here. He has but to check his own bent to discover whether he is concerned about sin in his life more or less since the supposed work of grace was done. Anything that weakens his hatred of sin may be identified immediately as false to the Scriptures, to the Saviour and to his own soul. Whatever makes holiness more attractive and sin more intolerable may be accepted as genuine. “For thou art not a God that hath pleasure in wickedness: neither shall evil dwell with thee. The foolish shall not stand in thy sight: thou hatest all workers of iniquity” (Psa. 5: 4, 5).
Jesus warned, “There shall arise false Christs, and false prophets, and shall shew great signs and wonders; insomuch that, if it were possible, they should deceive the very elect.” These words describe our day too well to be coincidental. In the hope that the “elect” may profit by them I have set forth these tests. The result is in the hand of God.
From Man: The Dwelling Place of God by A W Tozer
------------------------------------
Morten Tobiaz :-)
Hvorfor er det så lite forkynnelse om å teste åndene?
Jeg skal være ærlig og si at jeg ikke kan huske at jeg har vært på et eneste møte hvor en tale har handlet om dette.
Jeg tror dette er hva djevelen frykter mest av alt. kristne som begynner å teste åndene og fokusere på dette.
Det har vært så mye kritikk av "kritikere". Under fanen "touch not gods annointed" osv...har sunn kritikk ofte blitt skviset vekk.
Jeg leste nettopp Ernie Gruen sin rapport om Kansas City Profetene og det er knusende lesning. Bob Jones, Mike Bickle blir avkledd så til de grader av en mann som turde å gå på det Gud kalte ham til å gjøre, nemlig ta et oppgjør med denne bevegelsen. Han ble truet med død og fordervelse, men han mått være lydig mot kallet fra Gud. Rapporten førte til legedom og frihet for mange menigheter som hadde blitt trollbundet av Bob Jones og andre i denne bevegelsen.
Den samme Bob Jones er Todd Bentley sin åndelig mentor. Jeg sier ikke mer.. Anbefaler alle sannhetsøkende å lese Ernie Gruen sin rapport. Den er veldig forseggjort og absolutt ikke kritisk for å være kritisk, men et rop fra Guds hjerte mot falske profeter og falske lærere..
Morten Tobiaz
Betyr det at alle de som setter veldig stor pris på Mike Bickle`s bøker og undervisning, er blitt forført?
International House of Prayer Kansas er det jo også mange som har latt seg inspirere av.
Stener
Jeg tror ikke alle på IHOP er forført.Bare la meg ha det sagt med en gang.
Hovedanliggende med Gruen rapporten er å avdekke all den dårlige frukten i forb. med KCP. Spesielt profet ordene deres har gjort veldig mye skade. Her er inntrykket mitt at Bob Jones har vært den drivende kraften.
Det er mange andre ting som Manifest sons of god læren, elitisme tankegangen, himmelreiser, engleopplevelser osv som settes kritisk søkelys på.
Jeg anbefaler deg å lese rapporten til Ernie Gruen og gjøre deg opp din egen mening. Rapporten har forøvrig stor støtte i karismatiske kretser.
Jeg forebehloder meg fortsatt retten til å tro at Gud er sterkere enn djevelen jeg da...
Hehe...her er det ikke snakk om styrke Kuleknut.
Kristne har selv ansvar for å teste åndene, prøve alt og holde fast på det gode. Bibelen er full av formaninger om dette.
Ernie Gruen rapporten handler ikke om guds allmakt, men vranglære og misbruk som har gitt mye dårlig frukt. Jeg anbefaler deg å lese den før du feller dom.
Kuleknut:
Nå synes jeg det er et stykke fra å følge "den rette lære" i ett og alt, og til å være satans disipler.
Men når det er sagt, hva tenker du om historier som at Todd Bentley fysisk har en kiste med juveler som ble gitt han av en engel?
Og når folk først sier noe jeg misstenker rett og slett er oppspinn, så begynner jeg jo å ta fyren lite særiøst gennerelt sett.
Når det er sagt så ville det selvsagt vært mulig for Gud å send en engel som ga en fysisk reel kiste med juveler.
Mvh.
Lars
Jeg tar foresten forbehold om at historien må være riktig gjenfortalt.
Her er linken til rapporten. Den er veldig lang, men lettlest.
http://www.intotruth.org/kcp/Abberent%20Practises.pdf
morten tobiaz
Takk for alle bidrag til artikkelen. Jeg har vært på far og datter tur til Oslo i dag. Shopping er ikke min sterke side, men det var kjempeflott å ha en hel dag med min flotte datter!
Jeg synes apostelen Paulus gir oss et godt råd i 1.Tess 5,20-22:
"Forakt ikke profetier! Prøv alle ting! Hold fast på det som er godt! Avstå fra enhver form for ondskap."
Alt må prøves på Guds ord og den apostoliske lære, slik den er nedfelt i Det nye testamente.
Mennesker har sine feil og mangler, ingen av oss er fullkomne på denne siden av evigheten. Derfor tror jeg det må bli litt slik som Stener sier: Vi leser og beholder det gode, og forkaster det som ikke stemmer overens med Guds ord.
Nå tror jeg at enkelte står mer stødig enn andre på troens grunn. Personlig er jeg med årene blitt mer og mer forsiktig med enkelte av de såkalte pinsekarismatiske forkynnerne, i sær de som fokuserer på fremgangsteologien eller herlighetsteologien. Ganske enkelt fordi jeg finner mye av denne teologien fremmed for Det nye testamentes lære. Jeg kjenner jeg også blir mer og mer skeptisk til de forkynnerne som kommer med sterke lovnader på vår Herres vegne, og på "profetier" som lover lykke, velstand og fremgang. Jeg har også større vanskeligheter med å lytte til profetier som lover vekkelser, fordi jeg ser at kriteriene for at vekkelsen skal komme, ikke følges. Selvsagt tror jeg at vekkelser kan komme, fordi vi desperat trenger dem!, men jeg tror også at sender Gud vekkelse så er det svar på Guds folks omvendelse og bønn.
Det er ikke fra Gud alt som glimrer, det er virkelig sant.
Takk til Morten Tombiaz som siterer A.W. Tozer, en meget pålitelig veileder for de som vil stå på trygg evangelisk grunn!
Kule-Knut:
Selv om Gud fortsatt er sterkere enn djevelen, er ikke det en garanti for at vi ikke kan bli forført!
"Derfor må den som tror at han står, passe seg så han ikke faller." (1.Kor 10,12)
Peter var jo sikker på at han aldri kom til å svikte Jesus. Du kjenner hans historie.
Karin:
Håper arrangementet på servicehuset gikk greit idag. Så dessverre ikke meldingen din før i kveld. Har vært sammen med min datter i hele dag.
BjornOlav:
Så trevligt för dej att du fick ha en fin dag med din dotter!Det är alltid trevligt att få vara med sina nära och kära!
Jag har läst lite på inläggen här på bloggen idag,och jag tänkte när jag läste din kommentar BjornOlav,så lugnt och sakligt du svarar!Tack för det !
Jo BjornOlav,det var helt fantastiskt på servicehuset idag.
Ja,det går inte att beskriva!
De gamla sjöng med,och en äldre man frågade mej efteråt om jag inte kunde skaffa sångerna och noterna till honom,för som han sa ;"Jag blev träffad i mitt inre när jag hörde sångerna".Det var sångkassetter från de andliga sånger som gick på t.v ett tag,som hette "Minns du sången". Jag blev själv så gripen,när jag var där!Jag gick runt och hälsade på alla,som jag alltid brukar göra när vi har program på servicehusen,och de gamla riktigt strålade.Ja jag kan bara säga av hela mitt hjärta Tack Tack Jesus,för att du var med mej idag!
Ha en bra kväll BjornOlav.
Karin
Så godt å høre, Karin. Jeg takker Gud for at du har fått denne tjenesten. Det er ikke så mange som forstår hvor viktig det er med evangelisering blant eldre. De utgjør en av de største "unådde folkeslagene", om jeg kan si det slik. Og eldrebølgen er snart i ferd med å nå oss. Det skjer samtidig som det meste av vårt utadrettede arbeid er rettet mot barn og ungdom. Selvsagt er det viktig, men vi må ikke glemme de som sjelden eller aldri får høre evangeliet gjennom sang, musikk og forkynnelse. Og så er de jo så takknemlige, og mange av sangene husker de igjen fra barndom og oppvekst. Mange av dem har bakgrunn fra søndagsskolen. La oss be om en stor innhøstning i Västerås! Det vil jeg be om.
Ja,jag börjar förstå att det är här med de äldre som Gud vill ha mej.Det är bara så enkelt att jag älskar att vara med dom och lyssna till dom och prata med dom om Jesus!Tack BjornOlav att du vill be med mej om att jag får vara där Gud vill ha mej,och om en inhöstning (jag skulle tro att det betyder väckelse) bland de äldre!
Innan du svarade ikväll BjornOlav,så var jag orolig,när jag inte hörde från dej,sen när du svarade så blev jag lugn.Du och din Maj Sissel är i mina böner.
Godnatt BjornOlav vi hörs i morgon,då ska vi föresten strängbandet sjunga på veteranträffen i kyrkan.Sten Gunnar Hedin ska vara där.
Guds Välsignelde.
Karin
Jepps, ser den Bjørn Olav og jeg er helt enig, det er ingen garanti for at vi ikke er forført. Oppfatter jo at det er mange der ute som er fullstendig på ville veier sjøl om jeg ikke har rett eller lov til å dømme over det, men jeg er enig i at det er et stykke fra å følge den rette lære i ett og at til å være en satans disipel.
Grunnen til at jeg skrev den litt flåsete kommentaren i sta var vel det at jeg ofte synes satan får så mye ære og at vi ofte gir han mere oppmerksomhet enn han har fortjent. Jeg tror vi mennesker sjøl har en egen evne til å rote oss opp i trøbbel og jeg tror Gud er sterkere enn både oss og djevelen til sammen og at så lenge vi henvender oss til Han så vil han til sjuende og slutt vise oss den rette veien for oss alle.
Jeg tror Gud har bare fredstanker for oss og jeg tror Han elsker oss så jeg tror Han er villi til å gå så langt som over hodet mulig for å hjelpe oss på den rette veien, og jeg VET at Han også gjør det. Tror ikke satan har noe makt til å rive oss ut av Guds hender, men vi har et veldig stort behov for å prøve å gjøre alt på egenhånd.
Jeg tror på å skifte fokus.
Jeg tror at med et fokus på hvor NÆRE Gud vi kan komme i stedet for hvor langt unna satan prøver å lure oss, vil vi ha større sjans om å gjøre de riktige tinga..
Jeg ville vel kanskje si: "ingen garanti for at vi ikke KAN bli forført", :-)
Enig i at vi ikke skal ha mye fokus på djevelen, men være våkne og bevisst på han. Det er vel ikke for ingenting at det står: "Ta på dere Guds fulle rustning, så dere kan være i stand tl å stå imot djevelens LISTIGE knep." (Ef 6,11)
Hvis de er LISTIGE så er det er det jo ikke nødvendigvis slik at de er lett å oppdage!
Et appropo til slutt: Jeg tror at deler av "nådeforkynnelsen" er en forførelse.Om ikke nåden driver oss til oppbrudd, et liv i forsakelse, tro og overgivelse hvor Jesus er Herre i absolutt alt, så kan "nådeforkynnelsen" bli en sovepute til fortsatt å leve i synd.
jeg undrer meg. Hvor er hyrdene som advarer mot galskapen. David wilkerson er en, men hvor er de andre?
Det er skremmende å tenke på at det er så lite forkynnelse om dette å bedømme ting. Berøa kristne ble berømmet fordi de bedømte alt i hentold til skriftene. Igjen og igjen advare vi mot at den onde kommer som en lysets engel, dvs han kommer på en måte som gjør ham nærmest ugjenkjennelig.
Åpenbar vranglære tror jeg de færreste frykter. Men det jeg tenker på er den snikende forførelse. I tre år formaner paulus meninghetene inderlig med tårer om å vokte seg for forførelse. Tenk det..han anså dette som så viktig at han brukte tre år på å advare.
Her snakker vi ikke om å gi djevelen makt. her snakker vi rett og slett om være våkne og avsløre alle angrep fra den onde.
Jeg vil be om at gud reiser opp hyrder etter hans hjerte som vil vokte guds hjord i denne tid. Jeg inviterer alle til å være med på den bønnen.
Jeg er enig med anonym i at David Wilkerson er en røst å lytte til i vår tid. Han ville aldri kalle seg profet selv, men han er en vaktmann som står på muren og som varsler Guds folk om farene i tiden.
Dessverre er det få som ham, og jeg følger gjerne oppfordringen om å be om hyrder etter Guds hjerte. Dette var et av de bønneemnene som stadig gikk igjen, i de ulike bønneseksjonene, på bønnekonferansen for Israel og Norge på Hedmarktoppen nylig.
Da tror jeg du antagelig har missforstått nådeforkjynnelsen, uten at jeg skal bli en talsmann for den, jeg har ikke så veldig greie på det, har bare hørt et par kassetter av Åge Åleskjær og jeg oppfatta det på ingen måte sånn. Oppfatta det faktisk stikk motsatt, jeg oppfatta det som en oppmuntring til ikke å leve i synd.
Legg inn en kommentar