Som bloggens faste lesere vet holder jeg på med å skrive en serie artikler om de klassiske åndelige disipliner. Denne artikkelen om Lectio Divina hører med til denne serien, men jeg har valgt å legge den ut som en selvstendig artikkel slik at det skal bli lettere for de som søker på ordet "Lectio Divina" å finne den. Vi har allerede i en tidligere artikkel om de klassiske åndelige disiplinene eller øvelsene gitt en definisjon på hva Lectio Divina er:
Lectio Divina er den oppmerksomme og konsentrerte lesningen av Guds ord.
Dette er ikke noe nytt, det har heller ikke noe å gjøre med New Age eller buddhisme eller Østens religioner. Lectio Divina er så bibelsk som det kan bli! En god definisjon finnes også i Jos 1,8: "Denne lovens bok skal ikke vike fra din munn. Du skal grunne på den dag og natt, så du akter vel på å gjøre etter alt det som står skrevet i den. Da skal du lykkes på dine veier, og da skal du gå klokt fram."
Men det er Benedikt av Nursia, født i 480 og død i 543, som ansees å være det 'moderne' opphavet! Derfor snakker vi også om den benediktinske metoden, eller den benediktinske måten å lese Guds ord på. En stor del av Benedikts klosterregel handler om å avsette tid til den hellige lesningen.
Går vi dypere inn i hvordan Benedikt tenkte, så ser vi at Lectio Divina for Benedikt handler om å motta en åpenbaring av Guds kjærlighet. Og stedet - par excellence - er selvsagt Den Hellige Skrift, Bibelen. I Bibelen åpenbarer Gud seg på den næreste måte.
Åpningsordet i Benedikts regel er: lytt. Lytt, fortsetter han, oppmerksomt og med kjærlighet, med ditt 'hjertes øre' - dette vakre lille uttrykket som antyder at vi ikke bare skal lytte med hjerne og intellekt, men med hele oss selv, våre følelser og forestillingsevne.
"Den som har øre, han høre hva Ånden sier til menighetene." (Åp 1,7)
Esther De Waal, som har skrevet en bok om Benedikts regel, sier det slik:
"Å søke Gud betyr først av alt å la deg selv bli funnet av Ham. Han er Abrahams, Isaks og Jakobs Gud. Han er Jesu Kristi Gud. Han er din Gud, ikke fordi Han er din, men fordi du er Hans. Å velge Gud, er å fatte at du er kjent og elsket på en måte som overgår alt du kan forestille deg, lenge før noen hadde tenkt på deg eller sagt ditt navn."
Lectio Divina er å oppleve det Åp 3,20 forteller om: "Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde nattverd med ham, og han med meg."
Skal vi oppleve dette må vi ta oss tid. Da må vi avsette tid daglig for å lese Guds ord, sakte og oppmerksomt, drøvtygge det. Det betyr at vi kanskje ikke leser så store stykker ad gangen, men leser det vi leser konsentrert og under bønn. Etter hvert blir Guds ord en del av oss, fordi ordet tar plass i vårt tankeliv. Apostelen Paulus oppfordrer oss til nettopp dette når han skriver: "La Kristi ord BO rikelig blant dere ...." (Kol 3,16) Ikke bare komme på besøk av og til, når vi ser oss i stand til å sette oss ned noen minutter, og kanskje mens vi er trett og uoppmerksomme, men BO hos oss. Vi må slå djupe røtter i ordets muld. Det er først når vi gjør det at vi blir "tre tre, plantet ved rennende bekker. Det gir sin frukt i sin tid, og dets blader visner ikke. Alt det han gjør, skal han ha lykke til." (Salme 1,3) De tidligste benediktinske munkene lærte seg store deler av Skriften utenat. Det er slett ingen dum ide!
Lectio Divina er den oppmerksomme og konsentrerte lesningen av Guds ord.
Dette er ikke noe nytt, det har heller ikke noe å gjøre med New Age eller buddhisme eller Østens religioner. Lectio Divina er så bibelsk som det kan bli! En god definisjon finnes også i Jos 1,8: "Denne lovens bok skal ikke vike fra din munn. Du skal grunne på den dag og natt, så du akter vel på å gjøre etter alt det som står skrevet i den. Da skal du lykkes på dine veier, og da skal du gå klokt fram."
Men det er Benedikt av Nursia, født i 480 og død i 543, som ansees å være det 'moderne' opphavet! Derfor snakker vi også om den benediktinske metoden, eller den benediktinske måten å lese Guds ord på. En stor del av Benedikts klosterregel handler om å avsette tid til den hellige lesningen.
Går vi dypere inn i hvordan Benedikt tenkte, så ser vi at Lectio Divina for Benedikt handler om å motta en åpenbaring av Guds kjærlighet. Og stedet - par excellence - er selvsagt Den Hellige Skrift, Bibelen. I Bibelen åpenbarer Gud seg på den næreste måte.
Åpningsordet i Benedikts regel er: lytt. Lytt, fortsetter han, oppmerksomt og med kjærlighet, med ditt 'hjertes øre' - dette vakre lille uttrykket som antyder at vi ikke bare skal lytte med hjerne og intellekt, men med hele oss selv, våre følelser og forestillingsevne.
"Den som har øre, han høre hva Ånden sier til menighetene." (Åp 1,7)
Esther De Waal, som har skrevet en bok om Benedikts regel, sier det slik:
"Å søke Gud betyr først av alt å la deg selv bli funnet av Ham. Han er Abrahams, Isaks og Jakobs Gud. Han er Jesu Kristi Gud. Han er din Gud, ikke fordi Han er din, men fordi du er Hans. Å velge Gud, er å fatte at du er kjent og elsket på en måte som overgår alt du kan forestille deg, lenge før noen hadde tenkt på deg eller sagt ditt navn."
Lectio Divina er å oppleve det Åp 3,20 forteller om: "Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde nattverd med ham, og han med meg."
Skal vi oppleve dette må vi ta oss tid. Da må vi avsette tid daglig for å lese Guds ord, sakte og oppmerksomt, drøvtygge det. Det betyr at vi kanskje ikke leser så store stykker ad gangen, men leser det vi leser konsentrert og under bønn. Etter hvert blir Guds ord en del av oss, fordi ordet tar plass i vårt tankeliv. Apostelen Paulus oppfordrer oss til nettopp dette når han skriver: "La Kristi ord BO rikelig blant dere ...." (Kol 3,16) Ikke bare komme på besøk av og til, når vi ser oss i stand til å sette oss ned noen minutter, og kanskje mens vi er trett og uoppmerksomme, men BO hos oss. Vi må slå djupe røtter i ordets muld. Det er først når vi gjør det at vi blir "tre tre, plantet ved rennende bekker. Det gir sin frukt i sin tid, og dets blader visner ikke. Alt det han gjør, skal han ha lykke til." (Salme 1,3) De tidligste benediktinske munkene lærte seg store deler av Skriften utenat. Det er slett ingen dum ide!
7 kommentarer:
I lys av det Bjørn Olav Hansen skriver er det ubegripelig at Karlsen kan skrive som han gjør på bloggen sin. Men vi aner vel et svar i en kommentar han skriver i går i forbindelse med sin artikkel. Der skriver han: "Poenget mitt er å påvise at man med pastor-autoritet presenterer nye verdier inn i vår kirkelige virkelighet og at dette fortjener en åpen debatt."
Jeg forstår at Karlsen har bakgrunn som pinsevenn. Uten å si noe galt om dem, forklarer vel dette noe av feilslutningene han gjør. Om pastoren her er Hansen, og det er det vel utvilsomt, siden hans navn er nevnt, så er det jo ikke nye verdier pastor Hansen eller for den saks skyld Peter Halldorf presenterer. De er kanskje nye for en pinsevenn som har 100 års historie å se tilbake på. Men for de som står forankret i den kirkelige tradisjonen så kan de se tilbake på et 2000 år. Dessuten har flere av de tingene Hansen har skrevet om ennå lengre historie, når vi tar med oss det vi har fra vår eldste bror, jødene.
Tor Erling
For de som vil lære mer om Lectio Divina, så kan jeg anbefale en bok som er utgitt av Lunde Forlag. Shelia Pritchard ,som er bibelskolelærer på New Zealand, har skrevet "Dypere bønneliv". Boken har vært til stor glede for bl.a Edin Løvås.
Jeg vil prøve å lese Bibelen på en ny måte. Det er på tide å få ned tempoet når jeg leser Guds ord.
Stener
BjornOlav:Tack,Tack för paketet som kom idag,och kortet och boken.Det blir med Glädje,som jag ska läsa den!
I helgen kommer Stanley Sjöberg till oss i kyrkan,och ska predika
på söndag kl.11 och kl 1.
I fall du kommer till oss BjornOlav,vilket jag verkligen hoppas,vill du att vi seniorsångarna ska sjunga då?
Vi brukar inte få sjunga så mycket i kyrkan,men dessmera på servicehusen.
Än en gång Tack BjornOlav för gåvan!Det kommer ett kort,och få se vad jag hittar på mer.
Hälsa din fru,och Guds rika välsignelser över er bägge,och era barn!
Karin
Takk for boktipset, Stener. Jeg har lest den på engelsk, og var ikke klar over at den fantes på norsk. Absolutt meget anbefalelsesverdig.
Endelig kom boken og brevet frem! Nå er streiken også slutt i Norge - heldigvis.
Ja takk! Jeg vil gjerne at Seniorsangerne skal synge. Det ville jeg sette stor pris på. Jeg elsker de gode, gamle sangene.
Traff foresten Stanley Sjøberg i Riga for noen år siden. Vi spiste sammen på en kafe og snakket sammen om Guds rike. Det var veldig interessant.
Dette med Lectio Divina inspirerte meg mye. Takk for at du setter søkelyset på disse åndelige disiplinene, Bjørn Olav.
Om noen ikke klarer å vente til de har fått bestilt de anbefalte bøkene, vil jeg anbefale to artikler:
http://www.katolsk.no/artikler/ldivina.htm (denne gir en kort og grei innføring i emnet)
http://www.valyermo.com/ld-art.html (Her får du en mer omfattende innføring)
Legg inn en kommentar