onsdag, mai 14, 2008

Bose - en økumenisk kommunitet i Italia, del 2



I går skrev jeg om Enzo Bianchi, 65 (bildet) som grunnla den økumeniske kommuniteten Bose i Italia. Bose er en liten landsby utenfor Magnano. Enzo Bianchi flyttet hit i 1965 etter at han var ferdig med sine studier i økomomi ved Universitetet i Turin. To år senere ble kommuniteten grunnlagt, og Bianchi har vært prior siden da. Bose-kommuniteten er også representert i Jerusalem og i Brindisi. Helt fra begynnelsen av sitt monastiske liv har Enzo Bianchi kombinert et liv i bønn og arbeid i kommuniteten med en intensiv aktivitet som omhandler forkynnelse, studier og teologisk forskning. Han holder retreater og seminarer en rekke steder i verden, har skrevet en rekke bøker og er fast skribent for flere kjente aviser i ulike land.

Det er veldig interessant å se nærmere på hva som er bakgrunnen for at denne kommuniteten så dagens lys. Mens Enzo Bianchi studerte økonomi, vokste det frem en sterk lengsel hos ham selv etter å leve et radikalt liv i Kristi etterfølgelse. Han hadde håp om å finne uttrykk for Guds rike i vår egen tid, og møttes med en liten gruppe i sin leilighet som besto av katolikker, baptister og waldensere! Gruppen leste Bibelen sammen hver eneste uke, de kom sammen hver eneste kveld for å be sammen og feire nattverden.

Deltagerne var overbevist om at skulle de forbli trofaste mot sitt kall, måtte de sørge for å leve enkelt, dele og lytte til hverandre og forbli små. Flere av de som deltok mottok et kall til å leve i et forpliktende fellesskap. Enzo Bianchi bestemte seg for å lete etter et egnet sted, som skulle ligge i stille, landlige omgivelser. Han fant dette i Bose, og leide et hus her. Dette huset skulle så bli utgangspunktet for det som er Bose-kommuniteten. Det var slett ingen luksus Bianchi kom til. Huset hadde ikke innlagt vann eller elektrisitet. I nærmere tre år levde han her fullstendig avsondret, med noen få besøk. Dette var en tid hvor han gav seg hen til bønn og bibellesning, og til å lytte til Guds stemme. Han besøkte også katolske og ortodokse klostre, blant annet var han på Athos, og han besøkte Taize kommuniteten, som på den tiden bare besto av protestanter. Fra alle disse stedene hentet han inspirasjon. Dette åpenheten preger da også Bose-kommuniteten den dag i dag.

(fortsettes)

8 kommentarer:

KuleKnut sa...

Haha! Jeg måtte le litt fordi Bose er et høytaler merke og mannen på bildet har headset så jeg trodde et lite øyeblikk det hadde med Bose høytalere å gjøre, hvilket jeg fort fant usannsynlig, men måtte le litt av at jeg faktisk tenkte det!

Ellers, du skriver mye fint om dagen!

Bjørn Olav sa...

Nå sier vel sikkert det meste om meg at jeg ikke har hørt om Bose høytalere! :-)

Men - Knut Anders - dette kunne kanskje være et sted for deg å besøke! Som utøvende kunstner trenger du sikkert en fredens plett, og selv om jeg ikke har vært i Bose selv ennå, har jeg hørt veldig mye fint om dette stedet. Så mens du venter på snøen og kan ta fram skia igjen, så kunne du kanskje ta en svipptur til Italia?

Anonym sa...

Jeg blir veldig inspirert og oppglødd av å lese om Bose-kommuniteten, og også om andre kommuniteter du har skrevet om tidligere. Jeg har veldig stor sans for monastiske kommuniteter. Tenk om det ble etablert flere slike kommuniteter i flere av våre fylker/landsdeler!

Forresten, kjenner du noe til de klostrene/kommunitetene som er bygd/skal bygges på Levanger?
Er det katolske nonner?

Stener

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Ja, Bose-kommuniten er en spennende kommunitet. Det kommer flere artikler om denne etter hvert. Og ja - jeg håper virkelig det skal etableres kommuniteter flere steder i Norge. Noe er også under planlegging.

Så vidt jeg vet er det trappistmunker, som er den strengeste delen av Cistercienserne som vil slå seg ned i Levanger. Og dette er spennende av flere årsaker.

Det fantes nemlig et kloster på Munkeby ved Levanger allerede før 1180. Men det ble trolig nedlagt på 1200-tallet, kanskje med bakgrunn i at det ble bygget et kloster på Tautra.

Det er moderklosteret i Cîteaux har vedtatt å etablere kloster på Munkeby. Munkene har fått kjøpt en tomt som i middelalderen var eid av Munkeby kloster, og her skal det i løpet av år 2009 bygges kloster med gjestefløy. Planen er at klosteret skal kunne huse ti munker, men ved oppstarten planlegger trappistene å sende fire munker til Norge. I løpet av 2008 vil flere puljer med munker besøke Munkeby, og de bor da i et leid hus like ved tomten. På sikt skal munkene leve av osteproduksjon, slik de også gjør i moderhuset.

KuleKnut sa...

hmm.- ja kanskje det? Ingen dum idé.

Anonym sa...

Hei bjorn.

Det er sann glede å lese det du skriver. Her finner jeg så mange gullkorn og så mye "glemt" visdom.
Lurte på om du kunne skrive litt om sjelens mørke natt. Dette er noe jeg aldri har hørt noe videre forkynnelse om i frimenigheter.

Velger å være anonym.

Bjørn Olav sa...

Anonym:

Takk for forespørselen. Den skal jeg etterkomme! Det kommer en artikkel om ikke lenge.