tirsdag, september 07, 2010

En ny erfaring med å be Salmene

For tiden gjør jeg meg noen nye erfaringer med det å be salmene fra Salmenes Bok. Jeg er inne i en fase av livet hvor jeg sliter med en del følelser i forbindelse med min sykdom, og hvor det er vanskelig å sette ord på noe av dette. Fra før av har jeg funnet mye trøst gjennom regelmessig lesning av Salmene, og jeg har også brukt salmene som bønn i forbindelse med tidebønnene jeg ber. Nå opplever jeg at noen av disse salmene blir veldig personlige, kanskje på en enda sterkere måte enn før. Det er jo noe så forunderlig med Guds ord, det er ikke som menneskeord. Så er de da også "innåndet av Gud", jfr 2.Tim 3,16.

Nå taler ordene inn i min livssituasjon, og jeg gjør dem til mine. Og det er noe med dette at mennesker har opplevd akkurat det samme som meg, i møte med disse gamle salmene, opp gjennom tiden, som forsterker betydningen av dem. Ordene var sanne for David, eller Korah-sønnene, Asaf, Moses, Salomo, Etan eller noen av de for oss ukjente salmeforfatterne. Men de var også sanne som jødene som ba dem gjennom århundrene, og for den kristne kirke som fulgte jødenes bønnetradisjon med å be salmene. Salmenes bok er jo Bibelens bønnebok.

Nå skulle jeg ønske at Bibelforlaget eller Norsk Bibel - som er de oversettelsene jeg bruker - kunne utgi Salmenes Bok som egen bok, i et hendig format, som gjør det mulig å bære den med seg. De små nytestamentene i skinn som hadde Salmenes bok som ekstra tillegg, lages dessverre ikke lenger. Om noen skulle ha noen slike i den reviderte utgaven fra 1930, og ikke bruker dem lenger, er jeg veldig interessert. Vi trenger dem i vårt bønnearbeid. Om du kunne tenke deg å donerere dem til oss, vennligst ta kontakt via: bolahans@online.no

Nå skal ikke jeg si hva du skal gjøre, men jeg kan likevel anbefale å be Salmene i Salmenes Bok, uansett livsfase. Det gjør noe med deg å be Guds ord.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære Bjørn Olav!

Guds Fred

Tusen takk for disse gode og sanne ordene - ingenting trøster hjertet i bønn som Herrens eget Ord.

Hilsen til deg idag med noen av dem du finner i Salme 107... skrevet av en som visste noe om stormvinder, livsbølger, motløshet - og om Herrens undergjerninger.

Salme 107,23-30:
"De som for ut på havet i skip, som drev handel på store vann, de så Herrens gjerninger og hans underverker PÅ DYPET.
Han bød og lot det komme en stormvind som reiste store bølger.
De for opp mot himmelen, de for ned i avgrunnene, deres sjel ble motløs i ulykken.
De tumlet og ravet som en drukken mann, med all DERES visdom var det forbi.
DA ropte de til Herren i sin nød, og av deres trengsler førte han dem ut.
HAN gjorde stormen til havblikk, og fikk bølgene til å tie.
De gledet seg over at bølgene la seg til ro, og han førte dem til den havnen de ønsket."

Guds rike velsignelse over deg og dine.

Vennlig hilsen Eva

Anonym sa...

Så fint å lese om å be salmene, det har jeg gjort lenge, finner støtte og hjelp og forståelse i dem.
Ikke minst det at noen fra eldgamle tider har vært der, kjent nøden og skriket etter Gud.
Hilsen karin

Thondal sa...

Salmenes bok inneholder mange fine bønner. Personlig sliter jeg også med sykdom, men finner trøst i det man leser i Jesaja 35:6. Men alle kan vi glede oss til den tiden som står i Åpenbaringen 21:4 - Og han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer; heller ikke sorg eller skrik eller smerte skal være mer. De ting som var før, er forsvunnet.»

Vet ikke hva din sykdom er, men håper du finner trøst i disse ordene også.

Vennlig hilsen Simen

Broder i kristus sa...

Må disse ord i Guds Ord
bli kraft for Bjørn Olav som du elsker Gud.


Herre, kom meg til hjelp!
12 Du vendte min sorg og klage til dans, du løste mine sørgeklær
og hyllet meg i gledensdrakt.


Guds nåde varer livet ut

30En salme. En sang ved innvielsen av templet. Av David.
2 Jeg lover og priser deg, Herre;
for du drog meg opp fra dypet,
du lot ikke fiendene triumfere over meg.

3 Herre, min Gud, jeg ropte til deg,og du helbredet meg.

4 Herre, fra dødsriket førte du meg opp,du gav meg liv og reddet meg fra graven.

5 Spill for Herren, dere hans fromme,og lovsyng hans hellige navn!

6 Et øyeblikk varer hans vrede,
hans nåde varer livet ut.
Om kvelden kommer gråt som gjest,
om morgenen blir det frydesang.

7 Jeg kjente meg trygg og tenkte:
«Aldri i evighet skal jeg vakle.»

8 Herre, i din nåde
satte du meg på fast fjell;
men så skjulte du ditt ansikt,
og jeg ble grepet av redsel.

9 Herre, da ropte jeg til deg,
inderlig bad jeg til min Gud:

10 «Hva gagner det at jeg må dø,
at jeg må gå i graven?
Kan vel støvet prise deg,kan det forkynne din trofasthet?»

11 Hør meg, Herre, og vær meg nådig!Herre, kom meg til hjelp!

12 Du vendte min sorg og klage til dans,du løste mine sørgeklær
og hyllet meg i gledens drakt.

13 Derfor vil jeg av hele min sjel
synge om deg og aldri tie.Jeg takker deg evig, Herre, min Gud


Takk Jesus for at du legger din hånd over Bjørn Olav så Han kan vokte bønne tempelet ditt som trenger Han og alle nå i denne tiden.
Jesus La gleden løfte Han idag så motløshetens ånd aldri kan nå Bjørn Olav med sin kraft som bryter ned.Styrk alle legemets deler så Han kan reise for deg i bønnens tjeneste amen