tirsdag, oktober 08, 2013

Serbia - hvor kristne setter Jesus høyere enn statens maktapparat, del 5

Her følger femte del i serien om den serbiske Døperbevegelsen, og motstanden den møtte, både hos myndighetene og i Den ortodokse kirke:

- Dusan Gruic, kom fram!
Det er kommandanten som roper. Han henvender seg til en soldat som holder et gevær i hendene. - Gi ham det geværet! Soldaten rekker geværet mot Dusan, og sier: Ta det!
- Jeg kan ikke, svarer Dusan. - Det tillates ikke at jeg binder meg til dette våpenet.
- Nå behøver du jo ikke akkurat gifte deg med det våpenet, svarer kommandanten.
- Hvis jeg aksepterer det, blir det som å gifte seg med det, svarer Dusan.
- Betyr det at du ikke vil ta opp det våpenet, vil kommandanten vite.
- Jeg har ikke lov til å gjøre det.
- Konstantin Naumovic!, roper kommandanten. Han kaller på en annen mann som står i rekken. Soldaten holder frem geværet og ber ham om å ta det.
- Jeg har ikke lov til å gjøre det, sier Konstantin Naumovic, henvendt til kommandanten.
- Har du ikke lov, eller ønsker du ikke å gjøre det?
- Jeg har ikke lov til å gjøre det. Jeg frykter Gud.
- Paja Alarcic, roper kommandanten.
Paja trer frem, men han tar ikke geværet.
- Hvem hindrer deg fra å gjøre det, vil kommandanten vite.
- Guds ord, svarer Paja Alacic.
- Branko Purac!
- Jeg kan ikke akseptere det, svarer Branko med et smil: - Hvis jeg skulle ta geværet, så må jeg gjøre med det som geværer er ment å være for. Geværer er laget for å drepe mennesker.
- Men vi gir deg ikke geværet for at du skal drepe mennesker. Du skal bare øve med det for en tid, så kan du reise hjem igjen, forsikrer kommandanten ham.
- Å øve med det er det samme som å læres opp for å drepe.
- Stevo Stelovic!
Kommandanten kaller frem en eksepsjonell høy sterk Nasareer, som trekker på skuldrene. Han sier: - Jeg kan ikke gjøre det.
- Selvsagt kan du, sier kommandanten, og legger til: - Bare se hvor svær du er!
- Jeg er i stand til å bære 10 slike geværer eller mer, svarer Stevo, - men troen min tillater meg ikke det.

Stevo Ivanic trer frem.
- Ta geværet, sier kommandanten.
- Det kan jeg ikke, svarer han med et smil. - Jeg har hatt denne tro siden jeg var et barn. Jeg har vært fengslet, og jeg kommer utvilsomt til å bli det igjen. Alt dette har hendt meg før, 'men den som holder ut inntil enden, skal bli frelst'. Hva skal jeg gjøre? Kristus sa: Elsk dine fiender og dem som hater deg. Han sa også: Om noen slår deg på det ene kinnet, skal du vende det andre kinnet til. I Det gamle testamente er det skrevet: Øye for øye, og tann for tann, men jeg sier deg, sett deg ikke til motverge mot den som gjør deg ondt. Det er dette det handler om.

(fortsettes)

Bildet viser serbiske soldater under 1.verdenskrig.

Ingen kommentarer: