lørdag, oktober 01, 2011

Vekkelsen i Iran fører til økt forfølgelse

Det er den sterke veksten i antall iranske kristne som fører til at presset mot den er økende, og fører til at forfølgelsen intensiveres. Myndighetene følger veldig godt med på hva som skjer blant de kristne. En av pastorene i Iran sier det slik:

"Presset mot de iranske kristne er gradvis blitt forverret, og mange av dem forsøker å forlate landet. Jeg får lov til å ta meg av mine menighetsmedlemmer, men jeg har ikke lov til å ta imot andre iranere og disippelgjøre dem. Dette er en utfordring fordi mange iranere kommer til tro. Kristne ledere er veldig forsiktige og usikre med hensyn til det store antall iranere som kommer til tro. Vi klarer ikke å håndtere den kraftige veksten vi opplever."

Denne pastoren, som vi av sikkerhetshensyn ikke kan oppgi navnet på, er opptatt med å disippelgjøre nye kristne, siden de ikke har noen trenede ledere som kan ta seg av dem. Han sier at det trolig er flere nye troende som har annen bakgrunn enn det er troende med kristen bakgrunn! Siden revolusjonen i 1979 har han sett at mdlemstallet i de offisielle kirkene har minsket år for år. Mange av dem har forlatt Iran, og mange snakker om å gjøre det. Kristne ser seg om etter et bedre liv et annet sted. Denne pastoren forteller også at han er mer forsiktig i omgang med utlendinger enn før. De som spør om hans tro, eller om han har tilgang på Bibler, fordi disse kan være representanter for det fryktede sikkerhetspolitiet.

En annen kristen, forteller følgende om sikkerhetspolitiet: "De kaller meg ofte inn for avhør. Jeg vet at telefonen min blir avlyttet". På grunn av dette, sier han: "er ting vanskelige" for ham som kristen. Han nevner også at det er en stor hunger i dagens Iran etter Gud og Hans ord. Han ser stadig mennesker komme til tro via personlig evangelisering og via satelitt-TV.

"Vi har jevnlig besøk av politiet og de spør oss om hva vi driver med," sier en annen pastor. Han legger til: "De advarer oss mot å snakke om Jesus, drive med evangelisering eller gi bort bøker. For en tid tilbake måtte jeg og en kollega komme til politistasjonen daglig, hvor vi gjentatte ganger måtte svare på spørsmål om våre aktiviteter. Dette var ingen god opplevelse. Måten de snakket til oss på var veldig truende".

Han gir uttrykk for glede over bønnene fra de mange som ber for Iran verden over.

"Å vite at det er mennesker som ber for deg i andre deler av verden er så godt, siden vi føler oss så isolerte og alene."

Det er for tiden mange kristne som sitter fengslet i Iran. Hvor mange vites ikke.

1 kommentar:

elin laila nilsen sa...

takk for engasjemanget ! jeg har ikke ordet i min makt - som man sier - jeg blir bare så sint iblant -over UNE/landinfo - som igjen kommer med påstander at det er trygt å vende tilbake til Iran . ihvertfall for de som UNE bestemmer seg for -IKKE er kristne. de kan jo bare gå tilbake til islam !
trodde de fikk nye retningslinjer tidligere i sommer .??
p.s. har selv vært i Iran ved to anledninger og har mange venner fra dette flotte landet .