lørdag, januar 18, 2014

Ønsker annerledes gudstjeneste - med nattverd og trosbekjennelse

Jeg gleder meg over det jeg leser i intervjuet som Korsets Seier hadde med Stephan Christensen forleden:

'Akkurat nå arbeider vi med våre gudstjenester. Vi har et ønske om at våre gudstjenester skal gjenspeile det Det nye testamente beskriver som en gudstjeneste. De siste årene har det blitt tydelig for meg at vi litt for enkelt plukker ut de elementene vi liker best. Ofte blir den moderne gudstjenesten redusert til lovsang, tale, og kollekt, men Det nye testamente beskriver et mye mer rikholdig gudstjenesteliv. Er informasjonen blitt viktigere enn nattverden?'

Journalisten som portretterer Christensen, Lars Christian Gjerlaug, skriver så: 'Stephan har ikke alle svarene, men sammen med menigheten går han en vei der både trosbekjennelsen, nattverden og bønnen får større plass'.

'Vi ønsker en menighet der både de klassiske elementene, det kontemporære uttrykket og det karismatiske livet har sin plass', forteller Stephen.

Så flott, tenker jeg. Det er min drøm også. Beste jeg har lest på lenge!

Foto: UngFila.

Ingen kommentarer: