tirsdag, november 03, 2015

I nattens gys - i morgenens lys

'Jeg står opp med Kristus i dag og Kristus står opp med meg'.

Slik lyder en av de morgenbønnene jeg ber, i det jeg tegner korsets tegn over min panne og mitt bryst. Å leve med Den oppstandne gir hvile og trygghet og mening.

Troen vår står og faller med dette: at Kristus sto opp igjen fra de døde. Derfor møter jeg den nye dagen med forvissningen om at Jesu eget løfte er sant: 'Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende'. (Matt 28,20)

Alle dager. Det må jo bety alle slags dager og alle slags netter. Også de vonde. Som natten i natt, med så mye smerter.

Når jeg går til sengs har jeg de siste dagene hatt med meg en liten bok: 'Sanger fra Lindisfarne'. Tekstene er inspirert av den keltiske arven. Vår egen kristenarv. Jeg kan ikke lese noter, og sangene er ukjente for meg, men tekstene, tekstene, du verden, så rike. Sangene er blitt 'mine' bønner, en del av mitt eget hjertespråk. Noen ganger kjennes det godt å klyve inn i noe andre har bedt og levd. Når dagene er onde, er det ikke alltid du finner ord for det du opplever akkurat nå. Flest ganger, ber jeg da salmer fra Salmenes bok. Men av og til - som nå - hender det at jeg ber bønner andre har bedt før meg, skrevet av mennesker fra vår egen tid. Som andre samler frimerker samler jeg på bønner i en egen bok.

Jeg skal dele en slik bønn med deg i dag: St.Patricks brynje slik den er oversatt så vakkert av Sven Aasmundtveit:

Jeg binder om meg selv i dag
Guds sterke bånd på dette sted.
Jeg påkaller dette høye navn
de Tre i En og En i tre.

Jeg binder om meg selv i dag
Treenighetens sterke kraft,
vår Herre Krist, i kjøtt og blod,
hans dåp, hans død, hans frelsermakt,
hans fødsel og hans himmelferd,
hans seier gjennom nederlag,
hans kongemakt ved dommedag,
jeg binder om meg selv i dag.

Jeg binder om meg selv i dag
den glød som solens stråler gir,
det rene lys av måneskinn,
det stjernelys som er og blir,
den frie kraft i lyn og ild,
i virvelvind, i storm og fokk,
den faste jord og snøen dyp
omkring den gamle klippeblokk.

Jeg binder om meg selv i dag
Guds makt og kraft, hans sterke hånd,
hans ører - de som hører alt,
hans øyne og hans tungebånd,
hans ord så jeg kan lede rett,
hans visdom til å vise vei,
hans hender og hans skjold til vern,
hans englehær som omgir meg.

Kristus med meg, Kristus i meg,
ved min side og framfor meg.
Han min trøster, han min seier,
han mitt lys på alle veier. 
Kristus over og omkring meg.
Kristus under, Kristus bak meg.
Kristus i hvert blikk som ser meg,
Kristus i alt det som skjer meg.

Jeg binder om meg selv i dag
Guds sterke bånd på dette sted.
Jeg påkaller dette høye navn;
de Tre i En og En i Tre.
Guds ord, Guds Ånd og Evig Far;
all skapning er blitt til ved ham,
all pris og ære over alt,
min Frelser og min Redningsmann.

Ingen kommentarer: