torsdag, august 03, 2017

Gjør mitt hjerte brennende av din kjærlighets ild

"Du er grenseløs.
Du er nær.
Du er lys,
og jeg er din."

Slik ber jeg om dagen. Jeg har funnet frem igjen Kristuskransen, eller Frälsarkransen, som den opprinnelig heter - og holder fast ved den gylne Gudsperlen. For meg er Kristuskransen et pedagogisk hjelpemiddel når jeg ber. Det er godt å holde noe konkret i hendene, som hjelp til konsentrasjon når tankene surrer og flakker, når så mye annet skjelver rundt meg. For meg har sykdom fordjupet min lengsel etter å lære Gud å kjenne: "Du lokket meg, Herre, og jeg lot meg lokke. Du ble for sterk for meg o vant." (Jer 20,7).

Og jeg har gjort hellige Birgitta av Vadstena's ord til mine:

"Gör mitt hjärta brinnande av din kärleks eld
så at allt däri som är dig emot
försvinner som aska i blåsande vind."

Ingen kommentarer: