tirsdag, august 15, 2017

En enkel livsstil i radikal etterfølgelse av Jesus

Peter Hoover, grunnleggeren av den anabaptistiske kommuniteten, Rocky Cape Fellowship i Australia har sendt noen bilder jeg tror vi glede noen av mine lesere. Jeg må innrømme at den enkle livsstilen og deres lengsel etter å leve i tråd med Bergprekenen tiltaler meg veldig:

Bildet viser John's Meetinghouse, omlag to kilometer fra hvor jeg vokste opp i Conestoga Valley i den sørlige delen av Ontario i Canada.

Neste bilde viser en mennonite-gutt som kultiverer jorda med seks hester en vår i Huron County, Gorrie District, Ontario. Akkurat slik jeg også ville ha gjort det på den alderen med hestene våre: Bell, Pearl, Bess, Bird og Mark.

Mange av dere vet at jeg vokste opp blant De ortodokse mennonitene i sørlige Ontario, Canada. Vi reiste rundt med åpne buggier dratt av hester, og med vogner, og gjorde alt arbeid ute på markene uten noe motorisert utstyr. Var dette bare et slit og trelldom for oss? Absolutt ikke.

Måten vi levde på var en stor glede, spesielt fordi vi bodde nært hverandre, jobbet med hverandre i et vennlig samarbeide, og hadde store muligheter til samhandling hele uken igjennom, og spesielt på søndager, på Herrens dag, hvor vi møttes enten i våre forsamlingslokaler eller på gårdene våre som var store nok til å huse store folkemengder for gudstjenester og måltider.

Å reise om sommeren, og spesielt på kveldene, var spesielt koselig. Enten å lytte til den faste skakatto klapringen av hesteskoene mot den hardtrampede veien, eller bli med i det store repertoaret av tyske og engelske salmer som vi kjente. En av salmene jeg lærte var skrevet av John Newton (1725-1807) i England, og den dag i dag berører den mitt hjerte:

Jesus Close By

How tedious and tasteless the hours, 
When Jesus no longer I see,
Sweet prospects, sweet birds and sweet flowers, 
Have all lost their sweetness for me!

The mid-summer sun shines but dim, 
The fields strive in vain to look gay,
But when I am happy within, 
December's as pleasant as May!

His name yields the richest perfume, 
And sweeter than music his voice,
His presence disperses my gloom, 
And makes all within me rejoice!

I should, were he always thus nigh, 
Have nothing to wish or to fear.
No mortal so happy as I, 
My summer would last all the year!

Content with beholding his face, 
My all to his pleasure resigned,
No changes of season or place, 
Would make any change in my mind!

While blest with a sense of his love, 
A palace a toy would appear,
And prisons would palaces prove, 
If Jesus would dwell with me there!

Dear Lord if indeed yours are mine, 
If you are my sun and my song,
Say why do I languish and pine? 
And why are my winters so long?

Oh drive these dark clouds from the sky! 
Your soul-cheering presence restore!
Or take me with you up on high, 
Where winter and clouds are no more!

To jenter tilhørende Orthodox Mennonite i Huron County, Ontario.

Ingen kommentarer: