lørdag, april 16, 2011

En personlig bønnebok


En tid nå har jeg samlet bønner i en liten bok jeg bærer med meg i ryggsekken min. Det er bønner fra ulike kristne tradisjoner, som på en eller annen måte har berørt meg og som kjennes relevante for eget bruk. En del av denne personlige bønneboken er et utdrag fra den koptiske bønneboken. Dette er bønner jeg stadig vender tilbake til, og er blitt en del av min bønnerytme.

For noen kjennes det kanskje ufritt å be skrevne bønner. Slik var det også for meg til å begynne med. Nå kjenner jeg det godt å hvile i slitesterke ord som andre også har bedt, funnet trøst og hjelp i. Det aller beste er jo å be Salmenes Bok - hvilket jeg også gjør i perioder, andre ganger ber jeg de bønnene jeg har samlet i denne boken, eller jeg ber fritt slik jeg kjenner det i mitt hjerte. La ingen dømme deg på hvilken måte du kjenner det er best for deg å be. Kanskje en slik personlig bønnebok også kunne være til hjelp for deg? Kjøp deg en godt innbundet notisbok og start med din egen samling.

En av de koptiske bønnene jeg ber er denne:

Èn er Gud, alles Far.

Èn er Sønnen, som ble menneske, døde og stod opp igjen fra de døde på den tredje dag, og reiste oss opp med Ham.

Èn er Helligånden, Trøsteren, den samme i natur, som utgår fra Faderen, og som helliger hele skapningen, og som lærer oss å tilbe Den Hellige Treenighet i èn guddom og èn natur.

Vi priser Ham og velsigner Ham for alltid.
Amen

Den hører med til de innledende bønnene som bes tidlig om morgenen.

Fra Østkirkens liturgi har jeg hentet denne vakre bønnen, som også er en lovprisning:

De lysende stjernene
og kreftene som gjennomstrømmer
verdensaltet, blekner og forsvinner
innfor glansen av Ditt lys,
Din makt og Din storhet.

Bildet viser en bønnebok som er oppbevart i Hl. Katarinaklostret i Sinai. Den er fra det 16.århundre.

3 kommentarer:

Finn-Tore sa...

Veldig god ide med en slik egen bønnebok.

Fint å kunne bruke en blandimg av skrevne og frie bønner

Koptisk bønnebok, er det noe man kan få kjøpt et sted?

Bjørn Olav sa...

Jeg har lånt den jeg har brukt, og oversatt den fra engelsk. Men den kan kjøpes via nettet. Den heter Agpia eller Horologion.

Den finnes også her:

http://www.epsajee.com/agpia/index.html

Finn-Tore sa...

Takk for tipset!
Jeg fant den også her for nedlasting
http://www.thealpha.org/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=53&task=view.download&catid=125&cid=530