fredag, april 15, 2011

Jesu glede i oss

I dag er jeg både blitt utfordret og velsignet av noen ord av fader Aleksander Schmemann (bildet). Schmemann (1921-1983) var en fremstående ortodoks teolog, forfatter og prest. Jeg har hatt stor glede og nytte av å lese flere av hans bøker.

Sitatet er som følger, og det er hentet fra hans dagbok:

"Ikke glede ved noe spesielt, men likevel glede. Gleden ved Guds nærvær og ved berøringen av hjertet. Og erfaringen av denne nærkontakten, denne gleden (som aldri kan forsvinne, ettersom den har blitt til hjertets innerste) vil avgjøre tanker og fremtidsvisjoner for hele livet."

Jeg kom til å tenke på disse ordene da jeg leste Joh 15,11:

"Dette har jeg talt til dere for at min glede kan være i dere, og deres glede bli fullkommen."

1 kommentar:

Biskop Kyrillos sa...

En underbart välsignad ortodox fader och präst.