tirsdag, april 05, 2011

Ron Sider holder kristenheten ansvarlig overfor det bibelske rettferds-mandatet

"Når vi som kristne tenker på fredsarbeid og sosial rettferdighet, tenker vi på Ron Sider", (bildet) sa professor i religion og direktør for The Sider Institute for Anabaptist, Pietist and Wesleyan Studies ved Messiah College i USA, Richard Hughes, da han skulle introdusere Ronald J. Sider, teolog og president for Evangelicals for Social Action 21. mars.

Hughes krediterte Sider for "å holde kristenheten - ikke bare de evangelisk kristne - ansvarlige overfor det bibelske mandatet som handler om rettferd."

Anabaptisten Ron Sider deltok på et seminar på Messiah College hvor han holdt en serie forelesninger om det å skape fred. Hans kveldsforelesning: "“Reassessing the Early Church’s Position on War, Abortion and Capital Punishment,” var hentet fra en bok som snart er på markedet. Denne boken inneholder all den dokumentasjonen vi har skrevet av den før-konstantinske kristne kirke som er relevant med hensyn til "krig, drap og vold."

I sine forelesninger fokuserte Ron Sider på krig og drap. Når Sider tok for seg den tidlige kirkens syn på disse spørsmålene, tok han for seg de to mest fremherskende synspunktene blant dagens forskere. De er delt i to leire: den ene mener at alle før-konstantinske kristne var pasifister, den andre mener at kirken hadde et splittet syn på krig, drap og militærtjeneste.

Så utfordret Sider begge disse to synspunktene med følgende:

1) Alle kristne kilder fra den før-konstantinske tiden fordømmer utvetydlig krig og drap som fiendtlig til kristen tro.

2) Fra det 4 århundre har et overveldende flertall av de kristne sluttet seg til den romerske hæren.

Hvordan kan så dette forstås? Til dette svarte Sider: "Gjennom kirkens historie har det kristne lekfolket ikke levd slik som deres ledere lærte. Vi skulle derfor ikke bli overrasket om den samme holdningen også fantes i den tidlige kirken."

Spørsmålene Sider stiller er like relevante i vår tid. Hva kommer det av at kristne uten særlige problemer kan forsvare at kristne kan delta i krig og utføre voldshandlinger mot andre?

Ingen kommentarer: