Menighetsfellesskapet slik vi ser det utfolde seg i Det nye testamente ble styrket og fordjupet i første rekke ved "Herrens måltid", eller "Brødsbrytelsen." Det åndelige, organiske fellesskap - på gresk "koinonia" med den oppstandne og opphøyde Kristus og med "de hellige" hadde sitt sentrum nettopp i dette måltidet som vi nå kaller "nattverden" I 1.Kor 10,16-17 er ordet "koinonia" direkte forbundet med nattverden:
"Velsignelsens beger som vi velsigner, gir ikke det oss del i Kristi blod? Brødet som vi bryter , gir ikke det oss del i Kristi kropp? Fordi det er ett brød, er vi alle èn kropp. For vi har alle del i det ene brød."
Ved denne sentrale, hellige handling i menigheten vil Paulus uttrykke det uforklarlige fellesskap i Kristus til menighetens oppbyggelse.
At nattverdfeiringen var sentral sees av en rekke steder i Det nye testamentes skrifter, men også i de skriftene som representerer den før-konstantinske perioden. I De 12 apostlers lære eller Didache heter det:
"Når dere er forsamlet på Herrens dag, så bryt brødet og takk Gud etter at dere har bekjent alle overtredelser."
Justin Martyr skriver i Apologien fra 150-tallet:
"På den dag en kaller søndagen, samler både de som bor i byen og stedene eller på landsbygden seg, og da leser de apostlenes beretninger eller profetenes skrifter. Når foreleseren slutter gir forstanderen en formaning og oppfordrer alle til å legge vinn på å gjøre det gode de har hørt. Så reiser vi oss alle og sender opp bønner." Etter dette kommer nattverdfeiringen.
Og det er et godt ord: nattverdfeiring! La oss feire dette hellige måltidet i dag på Skjærtorsdag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar