onsdag, august 17, 2022

Betydningen av åndelig erfaring


"Det er noe jeg vil snakke med deg om," sier Isak Syreren og spør om jeg har tid til en prat. Om jeg har tid, tenker jeg. Selvsagt har jeg tid for Isak. Han er blitt meg, ikke bare en kjær samtalepartner, men også en åndelig far. Vis, erfaren, djup. 

"Jeg har tid," sier jeg. "Alltid tid for deg." "Godt," sier Isak og setter seg. "Sett deg her," sier han varmt og rydder plass på en benk.

Så sier han: 

"Søk ikke råd hos dem som ikke lever samme liv som deg, hvor vis han enn er. Da er det bedre å betro seg til en enkel og ulærd mann som selv har erfaring, enn en lærd filosof som taler om hva han har forsket på men som savner erfaring." 

Billedtekst: I stillheten til et avsidesliggende kloster i Serbia er to munker i konstant kontakt med naturen og formålet med det åndelige livet.

Ingen kommentarer: