Her er andre og siste del av artikkelen til den anglikanske presten, Jim Wellington, gjengitt i The Sounding, om hvordan vi kan be Salmene:
I likhet med andre bibelkommentatorer gjør Hl.Athanasios en forbindelse mellom vers i Salmenes Bok som inkluderer en kort bønn o guddommelig hjelp - slik som 'se i nåde til meg' og 'frels meg', 'utfri meg' - og Kristi person. Enten disse bønnene blir sett på som salmisten ber som et talerør for Kristus, som en profetisk bønn om noe som skal skje eller disse sees på som bønner rettet mot Kristus selv, eller indirekte til Ham som mellommannen mellom Gud og mennesker.
For eksempel ser Hl.Athanasios Salme 16,1 - som Salme 22 - som et forbilde på lidelseshistorien, og derfor konstituerer ordene: 'Bevar meg Gud, for jeg søker min tilflukt til deg' en bønn av Kristus selv rettet mot Far. I denne sammenhengen hevder Anthanasios at Kristus ber til Far 'på vegne av menneskeheten', i betydningen av at Han er vår felles representant som går i forbønn for oss.
Anthansios reflekterer også over Salme 54,1: 'Gud frels meg ved ditt navn, skaff meg rett ved din kraft'. Han skriver: 'I din kraft, det vil si, i din Sønn'. Han ser derfor salmisten som påkaller Kristus som en kroppsliggjøring av Guds kraft - som instrument for frelse og rettferdighet for den som ber.
For hellige Athanasios - ja, for alle Fedrene - involverer det å be Salmene oss i et stadig gjentagende møte og samtale med den Herre Jesus Kristus. Vi finner oss selv stadig påkallende 'Hans store og herlige navn' og ber om at lyset fra Hans ansikt skal lyse over oss - Salme 67,1. Vi finner oss selv regelmessig bundet sammen med de bønner Han ber 'på vegne av menneskeheten' eller vi på egne vegne kaller på Hans nåde, Hans frelse, Hans utfrielse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar