torsdag, mars 03, 2022

På vei hjem


For Isak Syreren er vår pilegrimsvandring her på jorden en reise på vei hjemover! Hjem til Guds gode favn. Så om noen spør meg i dag hvor jeg er på vei, hvor fører denne vandringen meg i den sesongen av livet jeg nå befinner meg, så svarer jeg kort: Jeg er på vei hjem! Det gir håp, det skaper himmel over livet. Jeg bryter stadig opp, teltpluggene er løse, jeg er på vei hjemover! 

Vi går ikke alene. Tusener på tusener gjennom tidene - også i vår egen tid - har lagt ut på hjemreisen.

For Isak var dåpen veien tilbake til Eden. Kanskje tenker vi for smått om vår egen dåp? Veien var gått tapt, nå er den funnet, i Kristus. Han er veien tilbake til Guds farshjerte, og til Eden, paradiset.

Isak Syreren skriver: "Den som dveler ved Gud om natten, gjør Gud til sin bolig. Den som bøyer seg for Hans vilje, vil finne at himmelens engler er hans lærere."

Ingen kommentarer: