lørdag, desember 11, 2010

Står vi foran en dåpsstrid i pinsebevegelsen?


Går det mot dåpsstrid i pinsebevegelsen? Dagen/Magazinet stiller i dag et berettighet spørsmål, når Sigmund Kristoffersen (bildet), er foreslått som ny leder av pinsebevegelsens lederråd. Kristoffersen er pastor for Betel Hommersåk i Sandnes. Denne menigheten, som Kristoffersen grunnla for to år siden, ønsker også barnedøpte velkommen som medlem. Dette er en praksis som er norske pinsemenigheter fremmed frem til nå. Men dette kan altså endres når Kristoffersen blir valgt som leder av lederrådet. Som kjent nedsatte pinsevennenes predikantkonferanse et utvalg som skal se nærmere på pinsevenenes dåpssyn. Utvalget har ikke kommet med noen konklusjon ennå, men det er flere innen pinsebevegelsen i Norge som har samme syn som Sigmund Kristoffersen. Når pinsebevegelsen nå får en ny leder som aksepterer barnedøpte som medlemmer av den lokale menigheten, vil flere kunne følge etter som i dag deler dette synet, men som synes det er vanskelig å fronte det alene.

Spørsmålet om dåp er vanskelig. I mange menigheter som praktiserer troende dåp, er det ektefeller hvor den ene er barnedøpt, mens den andre part er døpt som voksen. Praksis frem til nå har vært at barnedøpte ikke kunne gå inn som medlemmer. Det ville for mange være ensbetydende med å akseptere barnedøpte som døpt i henhold til nytestamentlig praksis.

Mye har forandret seg de siste årene innen skandinavisk frikirkelighet. I Sverige slås som kjent tre kirkesamfunn sammen: Svenska Baptistsamfunnet, Metodistkyrkan og Missionskyrkan (tillsvarende vårt Misjonsforbund). Hvordan dette nye kirkesamfunnet skal forholde seg til dåpen er ennå uklart, men i den sammenhengen vil tre dåpssyn være representert: det baptistiske, metodistiske og i praksis også det lutherske. Hvordan er det mulig å finne frem til et forent syn på dåpen, med tre så forskjellige teologiske syn på en og samme ting?

Og nå vil man i Norge kunne oppleve at pinsebevegelsen i praksis vil ha to dåpssyn. Jeg er klar over at enkelte mener at dåpssynet er det samme, og at man fortsatt vil praktisere troende dåp med full neddykkelse. Det handler altså ikke om dåp, sier disse, men om medlemsskap. Barnedøpte skal kunne bli medlemmer på lik linje med de som er døpt som troende. Men spørsmålet er om man da ikke har endret dåpssyn likevel?

Bildet av Sigmund Kristoffersen er tatt av Ove Eikje. Dagen/Magazinet.

8 kommentarer:

SF sa...

Det är faktiskt inte så oklart vad man säger om dopet i den nya kyrkan som bildas när samfunden går samman. Man säger i remissförslaget att dopet är ett och gäller som medlemsgrund i hela kyrkan vare sig det skett på egen eller på föräldrarnas/ kyrkans bekännelse. Läser man de olika remissvaren så är detta något de flesta kan acceptera. Diskussionen kommer nog mer bli om man skall kunna erbjuda ett andra dop om någon som är barndöpt önskar det.
Själv är jag av den tron att dopet är ett och det Gud gör i dopet gör han oavsett om man är 0,20 eller 80 år gammal när det sker och jag tror att vi måste acceptera att vi tänker lite olika om tidpunkten när det skall ske. Jag är barndöpt och lever varje dag i det som Gud gjorde då, men jag kan både förstå och acceptera att någon annan gör på ett annat sätt. Ett andra dop skulle dock kännas nästan kränkande och på något sätt diskvalificerande för den tro jag levt i sen jag var tonåring.
I de sammanhang jag finns i, både kommuniteten på Bjärka Säby och i min egen församling så accepteras och respekteras mitt barndop även om andra själva gjort annorlunda och jag upplever det som en stor välsignelse att ändå kunna mötas och vara en del av samma gemenskap. Allt gott!

Cato sa...

Signe sa:

"Själv är jag av den tron att dopet är ett och det Gud gör i dopet gör han oavsett om man är 0,20 eller 80 år gammal när det sker och jag tror att vi måste acceptera att vi tänker lite olika om tidpunkten när det skall ske."

Hva gjør Gud i dåpen? Gjør Gud noe i dåpen? Her åpenbarer jo Signe forskjellen på spebarnsdåp og troendes dåp!

For en som står for troendes dåp finnes det ikke noen annen dåp, om man enda kan respektere at andre har ET ANNET SYN.

Problemet er ikke to varianter av nytestamentlig dåp, men dåpens innhold - det læremessige! Her ligger jo problemet.

Mvh.
Cato.

Otto sa...

Jeg har samme syn på dåp som Signe,
og synes og det er viktig og fint at vi alle kan møtes og dele det kristne fellesskapet.

Håper ordet "dåpsstrid" i overskriften kan byttes med ordet
"dåpssamtaler" !!!!

Har lyst å sitere teologen og pinsevennen Terje Hegertun:

"I stedet for å snakke om gal eller rett dåpsteologi, er det mer konstruktivt å anføre at det er både svake og sterke sider ved de ulike konfesjoners oppfatning av dåpens innhold og praksisformer.
Ingen kan uten videre proklamere at de i alle deler "praktiserer" nytestamentlig dåp."


Vi har alle ansvar for å arbeide for målet: "At vi alle må være ett"

Mvh.
Otto

Bjørn Olav sa...

At man kan ha en gjensidig respekt for hverandres dåpssyn er flott.Jeg tror Signe er inne på noe vesentlig når hun skriver: "Diskussionen kommer nog mer bli om man skall kunna erbjuda ett andra dop om någon som är barndöpt önskar det."

Spørsmålet er også om pinsebevegelsen kan leve med to dåpssyn.

Anonym sa...

Jeg lurer på det samme. Er det ok, Sirnes, om noen i din menighet ville la seg døpe som voksen? Hvordan ville du se på det? Ville du akseptere det?

SF sa...

Anonym, jag uppfattade det som frågan var till mig.

Om någon som vuxen vill döpa sig hos oss som inte är döpt innan är det helt ok, sådana dop har vi då och då. Om en person redan är döpt så är det principiella svaret nej vi döper inte någon som redan är döpt. Istället skulle den personen erbjudas möjlighet att bekräfta och bejaka det dop den redan har. Sen inser jag att det kan uppstå pastorala situationer där ett andra dop kanske är det enda sättet att hjälpa en människa vidare och då kan jag acceptera att det skedde, eftersom jag också tror att Gud är större än våra olika "dopsyner". Däremot skulle jag ha svårt om detta gjordes regelbundet som en del i det vanliga församlingslivet. Det skulle jag uppleva som ett underkännande av både mitt eget och mina barns dop. Jag tror inte man ena söndagen kan bära fram ett barn till dopet i en församling för att nästa söndag underkänna samma handling genom att döpa någon igen. Däremot tror jag vi alla behöver säga ja till vårt dop, egentligen varje dag och ibland tydligare genom att erbjuda dopbekräftelse i gudstjänsten. Vi har ofta det hos oss i samband med att vi har haft dop i gudstjänsten. //Maria

Anonym sa...

Får jeg lov å komme med noen faktaopplysninger: Det blir feil å si at Betel Hommersåk tar i mot "barnedøpte medlemmer" Saken er at de ikke knytter det formelle medlemsskapet til dåp i det hele tatt, men til tro. Og det er noe annet. De aksepterer ikke barnedåp, de forkynner og praktiserer bare troendes dåp!

Bjørn Olav sa...

Spørsmålet blir sa: Hvordan forsvarer man så det synet ut fra Det nye testamente. Finnes det noe eksempel på noen tilsvarende praksis i aposteltiden? Hvor står det f.eks?