lørdag, august 04, 2018

Herre, lær meg å løfte mennesker

Herre, la meg være blant de som løfter, ikke blant dem som knuser håp. Herre, la meg se ditt bilde i alle mennesker, avtrykket du har lagt igjen av deg selv i dem.

Herre, la meg se som du ser. føle som du føler. Inngi håp, tørke tårer, forbinde sår.

Herre, la meg slippe å formane, men heller oppmuntre. Pass på munnen min, slik at jeg ikke sårer, men oppbygger. Pass på kroppen min, slik at den ikke viser en holdning av avvisning, mens ordene mine er positive.

Tilgi meg alle gangene jeg har vært ubetenksom, dømmende, forutinntatt, hvor jeg har snakket før jeg har tenkt meg om.

Herre, la meg bli like raus som deg.
Elske, slik du elsker.
Tilgi, slik du tilgir.
Reise opp mennesker, slik du gjør.
Herre, lær meg til å fremsnakke der folk baktaler.

Og, Herre, hjelp meg slik at jeg aldri blir en røst for anklagerens stemme.

Ingen kommentarer: