mandag, april 07, 2008

En viktig beslutning innfor Herren



I går tok jeg en beslutning, og jeg fornyet en gammel: Det fremsettes mange slags påstander, og det fortelles en del løgner om meg på noen blogger på nettet. Jeg kommer ikke til å svare på noe av dette, eller kommentere det på noen av disse bloggene. Jeg overlater det til en høyere innstans, og jeg vil heller ikke bruke tid på å følge debatten. Slike debatter har aldri ført noe godt med seg. Da vil jeg mye heller følge apostelen Peters gode råd i 1.Pet 2,23b-25: overlate "det til ham som dømmer rettferdig, han som bar våre synder på sitt legeme opp på treet, for at vi skal dø bort fra syndene og leve for rettferdigheten. Ved hans sår er dere blitt legt. Dere var jo villfarne får, men er nå omvendt til deres sjelers hyrde og tilsynsmann." (Norsk Bibel 88/07)

Den beslutningen jeg fornyet er denne: Troen på Bibelen som Guds ufeilbarlige, evige, uforanderlige, guddommelig inspirerte, autoritative ord - gyldig for alle tider. Jeg er så glad i Bibelen min. Det finnes ingen bok som den. Uansett hvor politisk ukorrekt det er, uansett hvor gammeldags den enn måtte oppleves for enkelte, uansett hvor anstøtelig det måtte være, og hvor mange som sier i mot - så kommer jeg til å holde meg til Bibelen. Evig er Hans ord! "Himmel og jord skal forgå," sa Jesus og så la Han til: "men Mine Ord skal aldri forgå." (Bibelen Guds Ord 97/07

Den legendariske pastoren for First Baptist Church i Dallas Texas, W.A. Criswell sa dette om Bibelen:

"Bibelen er som en gullgruve, der man finner den ene uforlignelige skatten etter den andre. Som en dykker som henter juveler fra havets dyp, men stadig er på jakt etter flere, for de finnes der, oppdager leseren av Bibelen stadig nye skatter. Det er med Bibelen som med enkens olje eller den andre enkens melkrukke. Ressursene varte, de tømtes aldri. Bibelen blir heller aldri oppbrukt. Akkurat som Israel fikk manna hver eneste dag i ørkenen, så bryter Guds Ånd stadig livets brød for den som hungrer og tørster etter rettferdighet. Som brødene og fiskene i vår Herres hender ble mer enn nok mat til å mette en veldig menneskemengde, slik er Guds ords melk og honning mer enn nok til å tilfredsstille hver eneste menneskesjels sult. Der er alltid nok igjen til hver eneste ny generasjon." (W.A. Criswell: På klippegrunn. Den kristne bokringen, 1974, side 14)

De to siste kveldene har jeg hørt på den flotte sangen fra Trinity Baptist Church i Arlington i Texas via nettet. Jeg har frydet meg i min frelse i Jesus. Det er mye viktigere og mye mer givende enn å bruke tid på å lese om personangrep, sjikane og løgner på blogger til mennesker som næres av sitt hat og sin bitterhet. Jeg vil bruke min tilmålte tid med Guds ord og søke å vinne mennesker for Jesus. Noe større enn å se mennesker frelst finnes ikke i hele vide verden.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Salige er de fattige i ånden,
for himlenes rike er deres.
Salige er de som sørger,
for de skal bli trøstet.
Salige er de ydmyke,
for de skal arve jorden.
Salige er de som hungrer og tørster
etter rettferdigheten,
for de skal bli mettet.
Salige er de barmhjertige,
for de skal bli vist barmhjertighet.
Salige er de rene av hjertet,
for de skal se Gud.
Salige er de som skaper fred,
for de skal kalles Guds barn.
Salige er de som blir forfulgt
for rettferdighetens skyld,
for himlenes rike er deres.

Salige er dere når de håner og forfølger dere og for Min skyld sier all slags ondt om dere på falskt grunnlag.
Fryd dere og juble i glede, for stor er deres lønn i himmelen. For slik forfulgte de profetene som var før dere.

Matt 5,3-12

Bjørn Olav, vær frimodig og sterk!

Stener

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
oddelv sa...

Kjære Bjørn Olav. Jeg vil gjerne gi deg min støtte. Hvem andre skulle vi gå til ?
Salme 133
Odd

Anonym sa...

En sterk og flott beslutning du har tatt. Noen av de som skriver på disse bloggene hvor du blir omtalt, drives som du helt riktig sier, av hat. Tre av dem er etter det jeg kan forstå gjengangere, og det er de samme gamle tingene som nevnes hele tiden. Den største utfordringen for dem, og som forsterker deres hat mot deg, er at du tror på Guds ord. Bruk ikke mer tid på dem - de elsker oppmerksomhet.

"Men vit dette, at i de siste dager skal det komme harde tider. For da skal menneskene være slike som elsker seg selv, skryter, er stolte, spotter .... slike som elsker lysten høyere enn de elsker Gud... Og slike skal du vende deg bort fra!" 2.Tim 3,1flg

Johannes

Anonym sa...

Jeg tror det er vist Bjørn Olav, jeg har av prinsipp lenge holdt meg borte fra å kommentere påstander om meg på andre blogger...

For noen få uker siden kom en ganske graverende uttalese på en av disse "kjærlighetsbloggene" om meg og en annen kristen bror.
Jeg personlig syntes den var morsom for jeg vet hvem som skrev den...

Jeg tenkte ikke mer over det, før at den andre kriste broderen ønsket at denne graverende uttalelse beklaget, hvorpå den som hadde kommet med denne graverende uttalelse starter ett råkjør mot denne kristne broder. Jeg tåler godt urett mot meg selv, men ikke mot en bror jeg har stor respekt for.

Jeg har en skarp penn, noe som må til om man skal nå frem til disse personer....
Jeg fikk demantien for meg og min kristne broder, men den hang langt inne...

De personene det er snakk om har frekventert denne bloggen ofte, og har tilført veldig lite annet enn ugg.

Jeg skal etter denne seansen ikke vie mye tid til å kommentere på disse blogger...
Jeg leser litt for å se hva som rører seg...men det er lite oppbyggelig stoff å hente på slike blogger.
De er ofte personorientert og bygger rundt negative tankebyggninger.

Som jeg har sagt før Bjørn Olav jeg synes du er en fin broder, og jeg har ett veldig godt inntrykk av deg både på det åndelige og det verbale plan...
Ønsker deg alt godt, både deg og bloggen din..
Jeg leser mye på den, mer enn jeg kommenterer.

Roy-Olav sa...

Amen. En fornuftig avgjørelse.

JanEinar sa...

Det er veldig bra, Bjørn Olav. Jeg ønsker deg lykke til videre, og unner deg Freden!

Bjørn Olav sa...

Takk for gode ord og forbønn. I går kveld da jeg la meg for å sove følte jeg en slik glede over den beslutningen jeg hadde tatt. Det var som en befrielse.

I Ef 5,11 står det: "Og ta ikke del i mørkets ufruktbare gjerninger, men avslør dem heller!"

En del av det som skjer på disse bloggene er nettopp dette: mørkets gjerninger. Det som ligger bak er hat og bitterhet. Hat mot Gud og mennesker som bekjenner seg til Hans ord, opprør mot Guds gode ordninger.


Ja, Johannes jeg er klar over identiteten til de fleste av disse. En av dem er en tidligere pastor som opptrer under pseudonym.

Anonym sa...

Ble minnet om dette skriftstedet Bjørn Olav...

jes.52.7 Hvor fagert det er når den som bringer gledesbud, kommer løpende over fjell, melder fred og bærer godt budskap, forkynner frelse og sier til Sion: «Din Gud er konge!»

Anonym sa...

BjornOlav:
" Frukta ej,ty Herren omsluter dej på alla sidor!Han håller dej i
sina sårmärkta händer!
Jag sänder med en sång av Aage Samuelsen här;"
"När människorna står mej efter livet,vill snärja mej och tvivel i mej så.
Jag visar dem till ordet som är skrivet,
När Gud er med,vem kan då mot mej stå!"
Lyssna gärna till denna sången BjornOlav,på joh 316.
Mången tack för det fina kortet som jag fick idag!Det var mycket uppskattat!

Du är en pärla i Guds händer BjornOlav!
Ha en bra dag.
Karin

KuleKnut sa...

Hehe! utrolig bra, og veldig glad for å lese dette. Hadde tenkt å kommentere med det som har vært mottoet mitt om dagen "salige er de som skaper fred" men der var jeg for seint ute gitt!

...for vi har ingenting å krige for, slaget mot det onde BLE VUNNET på Golgata, så da må vi ikke finne oss "fiktive" fiender blant våre venner. Vi HAR fred og vi er bærere av FREDENS budskap! Englenes budskap var faktisk FRED over jorden da Jesus ble født! Kan ikke forstå det på noen annen måte enn at krigen er avsluttet, og de som fortsatt vil sloss har vi ett våpen vi kan og bør bruke mot, FRED!

Skjønner at du sover godt om natta når Gud taler om fred! Har opplevd det sjøl.

Åh, det er så digg! :D

Anonym sa...

Dette kommer du til å vinne på! Du stiller deg på den tryggeste grunnvollen, og du overlater din sak til Herren. Dine motstandere kan spotte, håne, true og le - men det er en som lytter til deres samtaler, og som gransker deres hjerter og som de en dag skal stå til ansvar for. Det er alvoret i det hele.

Anonym sa...

Det beste er i grunnen å bare overse disse menneskene. Det beste for dem er masse oppmerksomhet. De elsker den. Hvis ingen lenger oppsøker deres nettsider, og slutter å kommentere deres innlegg blir det nok raskt stille. En av disse hadde jo i sin tid svært få besøkende på sin side. Det var vel aldri mer enn 6-7 om dagen.Nå oppgir han ikke lenger antall besøkende. Kanskje like greit i grunnen.

Anonym sa...

Jeg ser at en av disse bloggmotstanderne dine håner deg fordi du har bilde av en slitt Bibel. Det burde bare si deg at du er på rett vei. En slitt Bibel burde være et hederstegn. Noen har sagt: Støv på din Bibel er rust på din sjel.

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Det betyr ingenting. La de bare håne. Guds evige ord blir stående uansett.

Anonym sa...

Riktig, la de bare håne. Er det ikke DÅREN som håner?

Mvh.: Birgir

Bjørn Olav sa...

Jo, og "dåren sier i sitt hjerte: Det er ingen Gud. Onde og avskyelige er deres gjerninger. Det er ikke noen som gjør godt. Herren skuer fra himmelen ned på menneskenes barn for å se om det er noen forstandig, noen som søker Gud. De er alle veket av, alle sammen er fordervet. Det er ingen som gjør godt, ikke en eneste. Forstår de da ingen ting, alle disse som gjør urett, disse som eter mitt folk som de eter brød? På Herren kaller de ikke. Da blir de grepet av stor redsel. For Gud er med den rettferdige ætt." (Salme 14,1-5)