søndag, april 06, 2008

Charlton Heston - en bibeltro kristen er død



På vei inn til Oslo i formiddag hørte jeg på radio at filmlegenden Charlton Heston (bildet) døde i går i sitt hjem i Beverly Hills, California med sin kone, Lydia, gjennom 64 år ved sin side. Heston, som var min barndoms store filmhelt, ble 83 år gammel. Hvem husker vel ikke hans fremragende skuespillerprestasjoner som Judah Ben-Hur i de episke verkene Ben Hur, som Moses i De 10 Bud og som Johannes Døperen i "The greatest story ever told.,"?

Det som kanskje ikke er like kjent er at Charlton Heston kjempet side om side med Dr. Martin Luther King jr i Borgerrettighetssbevegelsen i USA. Tidlig i sin karriere som skuespiller var han blant de få Hollywood skupespillerne som talte åpent mot rassime. Selv var hadde han indianerblod i årene. Det som kanskje heller ikke er så kjent er at han var også sterkt engasjert i kampen mot fosterdrap. Han spilte også inn en film til støtte for "Ja til Livet".

Politisk var Charlton Heston konservativ, og deltok i ulike konservative forum. Han var en ivrig talsmann for National Rifle Association som er imot restriksjoner på salg av våpen i USA. I denne organisasjonen var han også president. Heston var også en uredd kritiker av ensretting i media, og talte gjerne det politisk korrekte midt imot. I 1997 snakket han om det han kalte en kulturkrig startet av "generation of media, educators, entertainers, and politicians against:

"...the God fearing, law-abiding, Caucasian, middle- class Protestant-or even worse, evangelical Christian, Midwestern or Southern- or even worse, rural, apparently straight-or even worse, admitted heterosexuals, gun-owning-or even worse, NRA-card-carrying, average working stiff-or even worse, male working stiff-because, not only don’t you count, you are a down-right obstacle to social progress. Your voice deserves a lower decibel level, your opinion is less enlightened, your media access is insignificant, and frankly, mister, you need to wake up, wise up, and learn a little something from your new-America and until you do, would you mind shutting up?"

I dette har Charlton Heston helt rett. Vi ser det samme skje i Norge i dag. Til jul i fjor fikk jeg en flott gave av min kone. Fire DVD'er i et flott etui hvor Charlton Heston presenterer Bibelen. Fra et oldtidsamifiteater i hjertet av Israel beretter Charlton Heston om menneskets opprinnelse, i del to får vi del i historien om Moses, i del tre beretter han historien om Jesus, Hans liv og virke og i del fire får vi del i selve Jesu lidelseshistorie, Hans korsfestelse og oppstandelse. Det er virkelig en arv etter den flotte skuespilleren, og en sann, hengiven kristen. Hans død gir oss en påminnelse om å se opp igjen storfilmene om Ben Hur, Moses og Jesus. Vi lyser fred over Charlton Hestons minne.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg sier bare en ting.

Se Bowling for columbine...

Mvh.
Lars

Anonym sa...

BjornOlav:
Jag visste inte att charlton Heston,var en sann kristen,men när du skriver om det så förstår jag verkligen att han var det.Jag har sett de tio budorden,och det var en fantastisk film.Man bara förstod att det var något speciellt med honom. De fyra cd:arna,som du fått,det måste vara något fantastiskt. Var tror du att man kan beställa dom fyra nånstans?
En annan sak som jag skulle vilja beställa det är det första exemplaret av den bönebok som du skrivit BjornOlav!Var kan man beställa den tror du?
Idag tog jag med en gammal tant
(85) år till kyrkan.När jag ringde till henne igår,och fråga om hon ville följa med till kyrkan,så började hon gråta.Hon sa att hon just innan jag ringde,hade bett Gud om att någon skulle ringa och ta henne med till kyrkan,och så ringer du sa hon,och så grät hon,
du förstår väl sa hon att du är sänd av Herren. Tänk så stort,att man får vara med och glädja någon enda liten människa!
Jag önskar dej en trevlig kväll BjornOlav,och hälsa de dina.
Karin

Bjørn Olav sa...

Mine to bønnebøker sender jeg i posten til deg imorgen, Karin. De er en gave.

Filmene selges via www.scanenter.com og heter: Charlton Heston presents The Bible. Ser at de også har svenske tekster.

En annen ting jeg vil anbefale deg er at du går til web siden til Trinity Baptist Church. Du finner linken der hvor jeg har skrevet om Pionermisjonærer i Kroatia. Hvis du går til sermons eller preaching (jeg husker ikke nå helt hva det står), kan du laste ned søndagens møter på video. Lytt til de to første sangene på kveldsmøtet for søndag 30.mars. Jeg tror du vil like hva du hører.

Ha en trivelig kveld.

Anonym sa...

Åh,BjornOlav, du ska ha mången tack för gåvan!!!Gud ska rikligen välsigna dej!!!Jag ska ta in denna sidan,du nämner.
Vet du jag har just skickat en ins.till vår tidning.Jag skrev om att jag tycker att tv kunde hedra Charltons minne med att sända några av hans kristna filmer.
Ha en underbar kväll min broder!
Fridshälsningar Karin

Bjørn Olav sa...

Så bra. Hvis du får noen av dine venner til å sende en melding eller et brev til SV1 eller SV2 så vil 7-8 slike meldinger bli karakterisert som en "storm", og det kan hende at dere lykkes med å få dem til å sende dem. Det er ikke så mye som skal til.

Anonym sa...

PÅ dagsrevyen ikveld var det en reportasje om ungdomsmiljøet i de fattige strøk av London, der våpen er en selvfølge. Farligere der enn i new York.

-En world-wide ministry altså!

Anonym sa...

Synes du er modig som nevner Charlton Heston's død og holder frem hans kristne tro. Det er nok en av de tingene som enkelte ikke tåler. Slik som jeg kjenner deg støtter du nok ikke Heston's syn på våpen - det er meget omdiskutert, men du er redelig nok til å nevne det. Det er så mange andre sider ved denne mannen som gjør at han må minnes i dyp takknemlighet. Ikke minst hans kamp for det ufødte barnet, og for Bibelen.

Johannes

Anonym sa...

Filmen Ben Hur har jeg sett mange ganger og blir rørt hver gang, over budskapet t.o.m ufrelste blir grepet av budskapet i denne filmem.

Jeg må være ærlig jeg visste ikke at Charlton Heston var bibeltro kristen, men er gledelig overrasket.

I den senere tid har jeg bare hørt om hans våpenengasjement gjennom mickael moore hvor Heston blir fremstillt på en ufordelaktig måte...

Nå er jeg uenig i Usa's våpenpolitikk som er en siste rest av villvest, men så lenge det er lovlig må man ha lov å agitere for det synet.

Kriminelle får tak i våpen uansett, om våpen skal forbys er det kun for at almuen skal beskyttes...

Bjørn Olav sa...

Johannes, du har helt rett. Jeg støtter ikke Hestons syn på våpen. Vi har sett altfor mye elendighet knyttet til dem. Men jeg nevnte tilknytningen Heston hadde til NRA. Hadde jeg ikke gjort det, ville nok noen ha vært raskt ute for å nevne det!

Men som du sier: Det er så mange andre flotte ting å si om denne mannen! Jeg ble sittende i går å se på en av disse DVD'ene om Bibelen, som omhandlet 1.Mosebok, og det var veldig fascinerende. Gjennom denne serien får en et innblikk i Hestons tro. Anbefales!