Det chilenske baptistsamfunnet har startet på en spennende prosess, hvor de bevisst søker å finne sin identitet ved å søke seg tilbake til de anabaptistiske røttene. Baptistsamfunnet i Chile består av ca 500 menigheter. Det var i forbindelse med en konferanse arrangert av Mennonitkirken i Canada, at generalsekretæren for de chilenske baptistene, Raquel Contreras, kunne fortelle om baptistsamfunnets vedtak om å begynne å gå en ny vei for de kommende 100 år: anabaptismen.
"Vi har søkt og lett, og har kommet til den erkjennelsen at våre røtter, de kom fra anabaptistene. Men vi trodde at det var historie, og at anabaptismen ikke lenger var levende. Men så oppdaget vi at anabaptistene i aller høyeste grad er i live, at den ikke bare tilhører historien, og at anabaptismen virkelig gir oss identiet som baptister, at vi deler felles rotsystem."
Raquel Contreras forteller at dette veivalget har forandret mange ting i Det chilenske baptistsamfunnet:
"Vi forsto at vi kunne representere en annen livsstil som viser veien til fred, forståelse, god oppførsel, ja en helt annen måte å leve på."
Beslutningen om å begynne å leve i pakt med anabaptistiske tradisjoner har fått konkrete følger. Den chilenske regjerningen rettet en forespørsel om det chilenske baptistsamfunnet ville være med på å velsigne et nyt krigsskip. Dette takket de høflig nei til. Forsamlinger rundt om i landet kaller seg nå et område for fred i nabolaget, de tilbyr å være et sted hvor misbrukte kvinner og barn kan få tilflukt. Baptistsamfunnet i Chile har også etablert en skole for studier av anabaptismen, og produserer allerede et god del materiele til hjelp for personlige studier. Ulike kirker i Chile har på bakgrunn av dette satt shalom-teologien på sakskartet, og sier at "fred handler også om å slutte å spre rykter om hverandre"!
De chilenske baptistene føler en dyp takknemlighet til de canadiske mennonitene fordi disse har vært gode eksempler for dem.
"Dere har vist oss at anabaptismen er virkelig, og at det er mulig å leve i henhold til dens prinsipper. Dere har vist oss at dette i aller høyeste grad er levende, og handler om livet. Vi kan leve i en verden med Jesus som Fredsfyrsten, og vi kan være for fred og leve den ut.”
"Vi har søkt og lett, og har kommet til den erkjennelsen at våre røtter, de kom fra anabaptistene. Men vi trodde at det var historie, og at anabaptismen ikke lenger var levende. Men så oppdaget vi at anabaptistene i aller høyeste grad er i live, at den ikke bare tilhører historien, og at anabaptismen virkelig gir oss identiet som baptister, at vi deler felles rotsystem."
Raquel Contreras forteller at dette veivalget har forandret mange ting i Det chilenske baptistsamfunnet:
"Vi forsto at vi kunne representere en annen livsstil som viser veien til fred, forståelse, god oppførsel, ja en helt annen måte å leve på."
Beslutningen om å begynne å leve i pakt med anabaptistiske tradisjoner har fått konkrete følger. Den chilenske regjerningen rettet en forespørsel om det chilenske baptistsamfunnet ville være med på å velsigne et nyt krigsskip. Dette takket de høflig nei til. Forsamlinger rundt om i landet kaller seg nå et område for fred i nabolaget, de tilbyr å være et sted hvor misbrukte kvinner og barn kan få tilflukt. Baptistsamfunnet i Chile har også etablert en skole for studier av anabaptismen, og produserer allerede et god del materiele til hjelp for personlige studier. Ulike kirker i Chile har på bakgrunn av dette satt shalom-teologien på sakskartet, og sier at "fred handler også om å slutte å spre rykter om hverandre"!
De chilenske baptistene føler en dyp takknemlighet til de canadiske mennonitene fordi disse har vært gode eksempler for dem.
"Dere har vist oss at anabaptismen er virkelig, og at det er mulig å leve i henhold til dens prinsipper. Dere har vist oss at dette i aller høyeste grad er levende, og handler om livet. Vi kan leve i en verden med Jesus som Fredsfyrsten, og vi kan være for fred og leve den ut.”
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar