Det mobile tabernaklet brukt i ørkenen blir byttet ut med Templet i Jerusalem, da Israelsfolket hadde erobret det lovede land. Med dette ser vi en ytterligere progresjon i åpenbaringen av hva som er Guds lengsel. Når kong Salomo hadde fullført det omfattende byggearbeidet, etter Herrens konkrete planer og skisser, så leser vi:
"Så skjedde det da prestene gikk ut av helligdommen, da fylte skyen Herrens hus. Prestene kunne ikke bli stående og gjøre tjeneste på grunn av skyen, for Herrens herlighet fylte Herrens hus." (1.Kong 8,10-11)
Når Salomo ser det storslagne byggverket, sier han:
"Nå har jeg bygd et hus til bolig for deg, et sted hvor du kan bo til evig tid." (1.Kong 8,13)
Ser du tråden fra 1.Mosebok:
Steinen: Guds hus.
Teltet: Guds hvilested
Tempelet: Guds bolig.
Alle steder kjennetegnes av: Guds nærvær. Og Guds uttrykte ønske om å bo midt i blant sitt folk.
Først èn stein, så mange steiner, så mange at det blir til et tempel. Først èn mann, nå hele slekter. Gud er blitt himmelens og jordens Gud.
Men legg nå merke til noe forunderlig: Når dette første tempel blir ødelagt, og folket ført i fangenskap til Babylon, skjer det noe. Gud blir ikke lenger kalt for himmelens og jordens Gud, kun for himmelens Gud. Se etter i Skriften så skal du få se.
Hvorfor? Fordi Gud ikke lenger har noen bolig på jorda. Hans bolig er ødelagt. Hans hus ligger øde, og Hans folk er i fangenskap.
Derfor blir gjennombyggingen av Templet og byen Jerusalem, også omtalt som Sion, det sentrale og viktige når folket så smått begynner å vende tilbake etter fangenskapet. All oppmerksomheten rettes mot dette ene: gjenopprettelse, gjenoppbygging av Herrens hus - for Herrens skyld!
Gud kaller og utruster profetiske røster som skal åpenbare, tale og oppmuntre til å ta fatt på gjenoppbyggelse og restaurering. Profetene Haggaj og Sakarja er restaurasjonalister! Disse to profetene oppmuntrer folket hele tiden under oppbyggingsfasen: "Profetene Haggaj og Sakarja, sønnesønn til Iddo, som også var profet, profeterte for jødene i Juda og Jerusalem. I Israels Guds navn profeterte de for dem. Serubabel, Sealtiels sønn, og Josva, Josadaks sønn, begynte da å bygge på Guds hus i Jerusalem. Og Guds profeter var med dem og støttet dem." (Esra 5,1-2)
Dette var budskapet de bar frem: "Jeg er meget nidkjær for Jerusalem og Sion." (Sak 1,14)
Gud er en nidkjær Gud, Han er sjalu. Slik fremstiller Han seg selv, for eksempel i 2.Mos 20, hvor vi kan lese om Guds 10 bud. Men her får vi konkretisert hva Han er nidkjær for: For Sion, byen, templet. Sitt hvilested, sin bolig. Åpenbaringen blir tydeligere om hvilket Sion dette er, når vi trer inn i Det nye testamente, og den nye pakt. Men mer om det i neste artikkel.
(fortsettes)
"Så skjedde det da prestene gikk ut av helligdommen, da fylte skyen Herrens hus. Prestene kunne ikke bli stående og gjøre tjeneste på grunn av skyen, for Herrens herlighet fylte Herrens hus." (1.Kong 8,10-11)
Når Salomo ser det storslagne byggverket, sier han:
"Nå har jeg bygd et hus til bolig for deg, et sted hvor du kan bo til evig tid." (1.Kong 8,13)
Ser du tråden fra 1.Mosebok:
Steinen: Guds hus.
Teltet: Guds hvilested
Tempelet: Guds bolig.
Alle steder kjennetegnes av: Guds nærvær. Og Guds uttrykte ønske om å bo midt i blant sitt folk.
Først èn stein, så mange steiner, så mange at det blir til et tempel. Først èn mann, nå hele slekter. Gud er blitt himmelens og jordens Gud.
Men legg nå merke til noe forunderlig: Når dette første tempel blir ødelagt, og folket ført i fangenskap til Babylon, skjer det noe. Gud blir ikke lenger kalt for himmelens og jordens Gud, kun for himmelens Gud. Se etter i Skriften så skal du få se.
Hvorfor? Fordi Gud ikke lenger har noen bolig på jorda. Hans bolig er ødelagt. Hans hus ligger øde, og Hans folk er i fangenskap.
Derfor blir gjennombyggingen av Templet og byen Jerusalem, også omtalt som Sion, det sentrale og viktige når folket så smått begynner å vende tilbake etter fangenskapet. All oppmerksomheten rettes mot dette ene: gjenopprettelse, gjenoppbygging av Herrens hus - for Herrens skyld!
Gud kaller og utruster profetiske røster som skal åpenbare, tale og oppmuntre til å ta fatt på gjenoppbyggelse og restaurering. Profetene Haggaj og Sakarja er restaurasjonalister! Disse to profetene oppmuntrer folket hele tiden under oppbyggingsfasen: "Profetene Haggaj og Sakarja, sønnesønn til Iddo, som også var profet, profeterte for jødene i Juda og Jerusalem. I Israels Guds navn profeterte de for dem. Serubabel, Sealtiels sønn, og Josva, Josadaks sønn, begynte da å bygge på Guds hus i Jerusalem. Og Guds profeter var med dem og støttet dem." (Esra 5,1-2)
Dette var budskapet de bar frem: "Jeg er meget nidkjær for Jerusalem og Sion." (Sak 1,14)
Gud er en nidkjær Gud, Han er sjalu. Slik fremstiller Han seg selv, for eksempel i 2.Mos 20, hvor vi kan lese om Guds 10 bud. Men her får vi konkretisert hva Han er nidkjær for: For Sion, byen, templet. Sitt hvilested, sin bolig. Åpenbaringen blir tydeligere om hvilket Sion dette er, når vi trer inn i Det nye testamente, og den nye pakt. Men mer om det i neste artikkel.
(fortsettes)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar