søndag, august 10, 2008

En gullgrube med Stephen Kaungs bibelundervisning


Kineseren Stephen Kaung (bildet), en av Watchman Nee's nærmeste medarbeidere, har på mange måter vært til stor velsignelse for meg helt tilbake til 1970-tallet. Og i går var jeg så heldig å komme over noen av hans undervisning fra i år! Kaung som må være i slutten av 80 årene, hvis han ikke allerede har passert 90, talte på Christian Family Conference i Richmond i Virgina, USA i juli måned, blant annet over temaet: Guds evige hensikt. Talen finnes på video, og det er en fryd å se Kaung på talerstolen, så inspirert og tydelig under Den Hellige Ånds salvelse. Bare det å studere ansiktstrekkene til denne mannen, er en velsignelse. Man ser tydelig Kristi avbilde i ham. Stephen Kaung ble tidlig en kristen og aktiv i Metodistkirken hjemme i Kina, hvor hans far var pastor.

Tidlig på 1930-tallet møtte han Watchman Nee, og ble en av hans fulltidsarbeidere. Kaung, hvis kinesiske navn er Jiāng ShǒuDào, arbeidet sammen med Nee frem til 1949 da Kaung forlot Kina for å arbeide et annet sted i Det fjerne Østen. I 1952 flyttet han til New York hvor han ble en del av forsamlingen Den Lille Flokk, som i hovedsak besto av kinesiske immigranter og hjemvendte misjonærer. Denne gruppen ønsket å sette ut i livet den menighetspraksis som Watchman Nee underviste om hjemme i Kina. De ba Stephen Kaung om å hjelpe seg med dette. Flere år senere oppsto det en strid blant dem, og forsamlingen ble splittet i to deler. Etter dette flyttet Kaung til San Fransisco og ble en del av en lignende menighet der. I 1958 reiste Kaung sammen med en annen av Watchman Nee's nærmeste medarbeidere, Witness Lee, til Europa, Midt-Østen og Taiwan, men ble enig med Lee at han skulle reise til New York. I 1971 flyttet han så fra New York til Washington DC, men reiste i perioder tilbake til New York for å tale på konferanser der. I 1973 oppsto det uenigheter om synet på menigheten, og Kaung brøt med Witness Lee og fortsatte med sin egen virksomhet. Witness Lee ble oppfattet i vide kretser som mer og mer kontroversiell, mens Kaung har holdt seg i sentrum av den evangeliske kristne tro. Gjennom 1960-tallet arbeidet han sammen med en annen som har fått stor betydning for mitt teologiske syn, T.Austin-Sparks. Stephen Kaungs hovedbeskjeftigelse har vært å oversette Watchman Nee's bøker fra kinesisk til engelsk, over 50 titler.


Frem til i går har jeg bare hatt anledning til å lytte til Kaungs undervisning på tape, men aldri sett ham på film. Det var litt underlig å se en mann som har vært med på å forme ens teologi så mye som denne mannen har gjort. Selv om noen nå kanskje vil klare å sette meg i bås, så skal jeg ikke legge skjul på at Watchman Nee, Stephen Kaung, T.Austin-Sparks og senere Lance Lambert og DeVern F. Fromke har vært med på å prege mitt syn på Guds ord, menigheten og Guds rike, kanskje mer enn noen andre. Jeg føler ikke noe behov for å skjule det, eller "skamme meg over det".


Derfor anbefaler jeg gjerne denne linken: http://www.christiantapeministry.com/

Her vil du vil finne både audio tape og videotape av blant annet Kaung, Sparks og Lambert. Hvis du ser på oversikten på venstre side vil du også se at det finnes videoer som du kan se nærmere på. Jeg garanterer deg en stund med Guds ord og salvet undervisning som vil bli til stor velsignelse. Blant annet vil jeg gjerne oppmuntre deg til å lytte til Stephen Kaung når han underviser om Guds evige hensikt! Noe lignende har du kanskje ikke hørt før?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det er veldig interessant å lese om dine inspirasjonskilder!Der er en allsidighet over det en leser på denne bloggen, som gjør det vanskelig å sette deg i noen bestemt "bås".Skulle på en måte ønske du kunne skrive noe mer om din bakgrunn, og si noe om hvordan du ser på din stilling nå.Men det er kanskje for privat?Ønsker meg ellers flere artikler om Guds evige hensikt.Det er et fascinerende tema jeg og sikkert flere enn meg skulle gjerne vite mer om.Kunne du også skrive noe mer om denne gruppen bestående av Kaung,Lambert,T.Austin-Sparks etc.Takk.Johannes

Anonym sa...

Til Johannes:

Nå tillater jeg meg å respondere på din henvendelse til Bjørn Olav vedrørende denne "gruppen". Dette er faktisk et konfesjonsmessig segment, bestående av en rekke bibellærere og menigheter/menighetssnettverk som historisk har hatt kontakt med hverandre. Jeg har i flere artikler hevdet at de karakteriseres av en "læremessig affinitet til den britiske Keswicktradisjonens hellighetslære (inkl. antropologi) samtidig som deres ekklesiologi reflekterer en viss arv fra plymouthbrødrene."

Watchman Nee er premissleverandøren. Selv var han bl.a. inspirert av britene Jessie (Jessica) Penn-Lewis og Theodore Austin-Sparks. Sistnevnte inspirerte blant annet C.J.B. Harrison, Harry Foster og Lance Lambert. Uavhengig av Nee kom Bakht Singh fra India fram til mye beslektet. Det ble etterhvert knyttet kontakt mellom Singh, Austin-Sparks og Stephen Kaung (kinesisk medarbeider av Nee). Fra USA knyttet DeVern F. Fromke seg opp til dette fellesskapet.Og senere også Charles Schmitt. Og fra Danmark knyttet Poul Madsen seg opp.

Witness Lee, en radikal etterfølger av Watchman Nee, isolerte seg snart i forhold til nettverket. Forutfor dette fikk Austin-Sparks overtalt Madsen til å besøke Lees virksomhet der. I etterkant av dette ble det spenninger også mellom Austin-Sparks og Madsen.

Delvis inspirert av dette segmentet profilerte amerikaneren Gene Edwards seg på 1960-tallet. Frank Viola er en forholdsvis kjent "disippel" av Edwards.

Også John Myers bør kanskje nevnes. På 1960-tallet gav han ut et blad, Voice in the Wilderness (senere Recovery) som søkte å integrere Watchman Nee-inspirert menighetsforståelse med karismatisk tenkning.

Jeg har prøvd å skrive litt om flere av disse bibellærerne, og du kan laste ned artiklene fra http://www.refleks-publishing.com/no/artikler/index.htm

Bjørn Olav sa...

Tusen takk, Geir, for meget verdifull informasjon. Jeg anbefaler artiklene i Refleks på det aller varmeste. De gir et svært godt innblikk i denne spennende, vi må vel kalle det, kirkehistorie!

Anonym sa...

Wow! Dette tror jeg er noe av den beste undervisning jeg har lyttet til. Denne nettsiden skal jeg virkelig granske.

Jan Magne Solheim sa...

Kjære venner.
I sommer reiste jeg til Usa for å delta på Christan Family Conference der Stephen Kaung(94)var en av hovededtalerne.
Jeg har vært aktiv kristen i 20år og dette er det mest genuine jeg har vært med på!
Fil.3.7-20
Jan Magne