mandag, august 04, 2008

Når bønnesvaret kom med postmannen


Ofte er det de små ting i livet som virkelig teller og har betydning. Noen dager nå har jeg bedt Herren om et aldri så lite under. For en tid tilbake mistet jeg bønnesnoren min. Den jeg bruker når jeg ber Jesusbønnen. Det har vært et stort savn, og jeg håper fremdeles at den skal "dukke opp igjen". For noen få dager siden skrev jeg til Kommuniteten på Nya Slottet Bjärka Säby, som jeg tilhører, og spurte om de hadde mulighet til å sende meg en av de som produseres der. Nå vet jeg fra før at de vanligvis ikke har noen slike på lager. De må nemlig håndlages, og det er en tidkrevende jobb. Jeg ønsket så inderlig å kunne ha med meg bønnesnoren min når jeg nå skal legges inn på sykehuset i morgen, og ville nødig ta med meg den store bønnesnoren jeg har hengende på veggen i arbeidsrommet mitt. Derfor ba jeg Herren om et under, at det skulle finnes en slik bønnesnor på Bjärka Säby som var ferdig og at de ville rekke å sende den før jeg dro. Og i dag kom bønnesvaret med postmannen. Når den lille konvolutten lå i hendene mine, og jeg kunne kjenne bønnesnoren gjennom det tynne papiret, kjente jeg tårene komme. Gud har oversikten. Han kjenner alt, og drar omsorg for selv de minste detaljene i våre liv. For meg personlig betydde dette mye.

13 kommentarer:

Anonym sa...

BjornOlav: Det var ett härligt bönesvar! Det kommer för mig BjornOlav,att du ska lägga böneduken på ditt hjärta inatt,så ska jag och min böne Birgit vara i bön för dej ikväll!
BjornOlav,frukta ikke,för Herren Gud går själv med dej!
Läs Jer. 33: 3
Hör av dej så snart du har möjlighet!
Gud skall gå före dej!
Karin

Anonym sa...

Flott å lese om ditt bønnesvar. Jeg vil også be for deg i kveld. Jeg ønsker deg Guds fred når du nå forbereder deg på innleggelse.

Jeg vil også prøve å skaffe meg en bønnesnor til hjelp til å be Jesusbønnen.

Stener

annaberit sa...

Jeg ønsker deg lykke til i morgen!

Herlig at du fikk en bønnesnor.

Herren velsigne deg og bevare deg,
Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig,
Herren løfte sitt åsyn på deg
og gi deg fred!

Petter sa...

Jeg vil minne deg om det 7-foldige løftet i Jesaja 41,10. Her kan vi jo sette inn ukedagene:
"Vær ikke redd på mandag, for jeg er med deg på tirsdag!
Se deg ikke rådvill omkring på onsdag, for jeg er din Gud på torsdag!
Jeg gjør deg sterk på fredag og hjelper deg på lørdag, ja, holder deg oppe med min frelserhånd på søndag."
Petter Lid

Bjørn Olav sa...

Når jeg legger meg i kveld skal jeg bruke bønneduken, Karin. Takk for omsorg og forbønn. Min kone kommer til å legge ut en melding på bloggen så snart operasjonen er ferdig.

Bjørn Olav sa...

Takk Stener, for at du ber. Det setter jeg stor pris på. Det er med en viss spenning jeg går dette i møte. Operasjonen vil skje tidlig onsdag morgen, ca 0800 tiden.

Bjørn Olav sa...

Stener:

Jeg har ikke fått noen bønnesnor fra USA ennå, så de kommer nok ikke. Men du kan prøve hos Kommuniteten på Bjärka Säby. De er litt annerledes enn de som vanligvis lages. Koster kr 100 pluss porto. Du kan også kjøpe dem via:

Kristi Förklarings Ortodokse Församling,Sirillus, S-956 32 Ôverkalix.

Her finnes de i ulike størrelser:

100 knuter: 200 kr
50 knuter: 100 kr
30 knuter: 50 kr

Du kan også bruke epost: info@sirillus.se

Bjørn Olav sa...

Annaberit:

Takk for omsorg og forbønn og velsignelsen. Den tar jeg med meg.

Bjørn Olav sa...

Takk Petter, jeg tar med meg løftene!

Anonym sa...

Lykke til på Feiring Bjørn Olav, jeg har deg og dine med i kveldsbønnen min.

Gled deg i Herren for det du har opplevd, gled deg i Herren for det Han kan gjøre gjennom Feiringlegene, gled deg i Herren for det du kan fortsette med etter operasjonen. Slipp Herren helt inn i ditt dypeste og gled deg i Ham. Fil. 4,4.

Hilsen
Thomas i S.

Anonym sa...

Takk for tipset om bønnesnorer. Jeg lurer på hvilken størrelse jeg skal kjøpe. Hva anbefaler du?

Bokladen.no har også bønnesnorer med forskjellige antall knuter. Noen bønnesnorene er laget av russiske nonner.

Stener

Bjørn Olav sa...

Takk Thomas, for din forbønn, som jeg setter stor pris på. Når jeg kommer meg igjen må vi endelig få til at jeg får tatt meg en tur opp til deg!

Bjørn Olav sa...

Stener:

Jeg ville kanskje ha valgt den med 50 eller 30 knuter. Jeg har selv en med 100, men den blir litt upraktisk. Den er grei å bruke hjemme, men hvis jeg skal ha den med meg er best at den ikke er for stor. Bønnesnoren fra Bjärka Säby er laget slik at du kan ha den rundt halsen. Den med 30 knuter er grei å ha i lommen.

Når du kjøper ville jeg ha valgt en som er laget av ulltåd eller en annen type tråd, ikke en som er laget med trekuler. Det er sikkert en smaksak, men jeg har et par laget med trekuler, den ene i Jerusalem, den andre i Russland, men de ligger ikke så godt i hendene. Spør hva de har, jeg tror Bokladen har en del laget av trekuler/perler.

En "original" bønnesnor slik den brukes i Østkirken, er laget av ulltråd.

Lykke til!