fredag, august 08, 2008

Noen spørsmål og svar om Jesusbønnen



I den siste tiden har jeg fått flere interessante spørsmål om Jesusbønnen. Jeg skal forsøke å besvare noen av dem i denne korte artikkelen. Men la meg først si noe om bakgrunnen for den:

Jesusbønnen lyder slik:

"Herre Jesus Kristus, Guds Sønn, forbarm deg over meg, en synder."

Det finnes ulike varianter av denne bønnen, blant annet er det de som kun ber navnet Jesus, og gjentar dette i stillhet, ærbødighet.

Du vil se av den opprinnelige ordlyden at dette er den bønnen den blinde Bartimeus ba. Denne bønnen er blitt bedt siden den første kristne tid. Den har sin bakgrunn i den ærefrykt for Guds navn som vi finner i Den Hellige Skrift, spesielt bruken av Jesu navn i Det nye testamentes skrifter. Den går via de såkalte ørkenfedrenes bønnetradisjoner til den åndelige bevegelsen i Østkirken som er blitt kalt for den "hesykhastiske tradisjonen". Hesykhasmen hadde sin blomstringstid på Athosfjellet i Hellas (se bildet, hvor en ortodoks munk ber Jesusbønnen ved hjelp av en bønnesnor), og fant senere veien til Russland, der Jesusbønnen har djupe røtter i det brede lag av befolkningen. Her i vest er den "oppdaget" på 1900-tallet. Den blir her i vest bedt av mange mennesker med ulik konfesjonell bakgrunn.

Ordet "hesykhasme" er avledet fra det greske ordet "hesykhia" som betyr fred eller ro. Det er snakk om en indre fred som inntrer når interessemotsetninger har opphørt. Jesusbønnen fører oss dit. Den etter hvert uopphørlige gjentagelsen av navnet Jesus, frelsernavnet, fører oss inn i stillhet, ro, fred. For egen del vil jeg avlegge det vitnesbyrd at ingen annen bønn har brakt meg inn i Guds nærvær som å be denne bønnen.

Men så til spørsmålene:

Hvorfor disse stadige gjentagelser? Sier ikke Jesus noe om at vi ikke skal gjenta ord? Jo, Han gjør så, i Matt 6,7: "Når dere ber skal dere ikke ramse opp ord slik hedningene gjør; de tror de blir bønnhørt ved å bruke mange ord." Umiddelbart etter at Han har sagt dette, lærer Han dem å be Fadervår. Om det forholder seg slik at vi ikke skal gjenta våre ord når vi ber, så må vel det da også bety at det holder å be Fadervår en gang? Hvis ikke, ber vi også den mer enn en gang.

Det var nok ikke dette Jesus mente. Han snakket om meningsløse gjentagelser og bruk av mange ord.

De som påpeker at man ikke skal gjenta sine bønner, vil jeg tro ber om det samme mange ganger selv. Kanskje hver eneste dag. Jeg kjenner noen som stadig gjentar vers fra Bibelen. Jeg har hørt denne mannen be samme setning i årevis. Likevel spurte han meg her om dagen hvorfor jeg gjentar Jesusbønnen, og var redd for at jeg var i ferd med å rote meg inn i noe okkult! Han ser altså ikke noe problem med å gjenta samme ordene i sine egne bønner år etter år, problemet oppstår fordi Jesusbønnen for ham høres farlig ut.

Men sier noen: Det var Fadervår Jesus lærte disiplene å be, ikke Jesusbønnen. Det er også riktig, men ba disiplene bare Fadervår? Ba de ikke også salmene fra Salmenes bok? Og ba de ikke personlige bønner? Apostelen Paulus skriver til forsamlingen i Tessaloniki: "Be uavbrut." (1.Tess 5,17) Hvordan er det mulig? En pinsevenn vil kanskje svare: Ved å be i tunger. Javel, men hva med de som ikke ber i tunger?

I boken "En russisk pilegrims beretning" stilles nettopp dette spørsmålet: Hvordan er det mulig å be uavlatelig? Og svaret som etter hvert kommer frem ved lesningen av boken, er Jesusbønnen. Når du begynner å praktisere den på rett måte begynner din ånd etter hvert å be den selv.

Enkelte har sagt til meg: Å be Jesusbønnen er en okkult praksis.

Jeg har veldig vanskelig å forstå det. Jesusbønnen er egentlig en trosbekjennelse. Hva bekjenner jeg. Jo, jeg sier: Herre. Hvilken Herre snakker jeg om? Jesus Kristus. Jeg sier navnet Jesus, altså Frelsernavnet, det navnet et hvert kne må bøye seg for. Jeg nevner navnet Kristus, altså Den Salvede, Han som er Allherskeren, Jeg bekjenner at Han er Guds Sønn, og jeg ber om at Han må se i nåde til meg! Tror du virkelig at det er demoner som liker dette, og at det er demoner som får mennesker til å be slik?

Jo, men hva med gjentagelsene og hvorfor si om seg selv at man er en synder? Er man ikke rettferdig? Jo, man er rettferdig i Kristus, men jo nærmere man kommer Gud, jo mer av sin egen synd ser man. Rettferdig, men samtidig synder. Jeg har stadig behov for å be Gud om å se i nåde til meg. Faktisk mange ganger om dagen. Man opplever så mangt i løpet av en dag, og er det noe jeg trenger, så er det Guds nåde. Derfor har jeg ingen vanskeligheter med å be om Guds nåde mange ganger om dagen. Og jeg har heller ingen problemer med å lyse navnet Jesus Kristus over mitt liv.

Så til bønnesnoren. Er det ikke slik at ulike religioner bruker slike? Jo, det er også riktig. Katolikkene har sin rosenkrans, muslimer og andre sine bønnekjeder. Bønnesnoren er først og fremst et rent pedagogisk hjelpemiddel. Det sitter ingen magisk kraft i denne ulltråden! Den er ment å kunne hjelpe deg til å konsentrere deg når du ber. Den kan hjelpe deg til å holde styr på om du vil be Jesusbønnen 30, 50 eller 100 ganger. Du behøver selvsagt ikke å bruke den for å kunne be Jesusbønnen, men som sagt, den er et pedagogisk hjelpemiddel. Det er ikke en rosenkrans. Men bønnesnoren kan også brukes på den måten at når vi tar på knutene, så kan de minne oss om de piskeslagene Jesus fikk før Han ble korsfestet. Det er en meditasjon i seg selv, og jeg tviler på at demonene synes noe om at vi minnes Jesu lidelse og død for oss. Tror du det?

Bakgrunnen for bønnesnoren kjenner jeg ikke. Men jeg vil tro den er like gammel som hesykhasmen. Sansynligheten er stor for at en eller annen munk fant ut at dette var et nyttig hjelpemiddel, når han satt i stillheten og ba ute i ørkenen.

Kom gjerne med flere spørsmål og uydypende kommentarer til dette emne.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg synes dette var oppklarende.Som protestanter har vi ofte liten eller ingen kunnskap om tradisjoner i andre sammenhenger.Vår tradisjon er jo heller ikke så gammel.Men vi er likvel verdensmestre i å kritisere andre kristnes måter å be på.Som om det er bare vi som har "sett det". Johannes

Anonym sa...

Jeg liker Jesusbønnen.
Jeg kjøpte et bønnekjede på Bokladen. Det var så fint. Det har 30 beige treperler og 3 orange stoppestasjonsperler omgitt med små gullperler. Det blir 30 Jesusbønner til sammen. Å, nei, kanskje det blir 33, men jeg hopper over stoppestasjonsperlene.
Det er sikkert ikke så viktig. Men det jeg ikke skjønner, er hvordan folk kan sitte og be denne Jesusbønnen på kjempelange snorer og bruke den pusteteknikken som en skal bruke. Jeg for min del er helt gåen etter 30 bønner. Jeg blir jo så svimmel, akkurat som når en blåser opp en badering eller lignende. Derfor ber jeg oftest bare 10 bønner om gangen.

Synes denne pustingen mens en ber er så artig. Men jeg kan altså ikke holde på for lenge. Er det noen andre som har samme erfaring?

Ellers bruker jeg kjedet også til å be mine egne bønner. Får til og med med meg Storting og Regjering.
Men da uten pusteteknikk, he-he.

Hilsen XXX

Bjørn Olav sa...

Jesusbønnen kan man be på ulike måter. Be den ikke for fort, er kanskje det beste rådet jeg kan gi. Stans litt opp, og tenk litt på hvert ord.

Å be den på inn og ut-pust er en bønneteknikk, som når man gjør den rett, gir stor ro. Men det vil du nok ikke oppleve til å begynne med. Vi er ikke så vant med å bruke ordet "øvelse" i kristen sammenheng, i hvert fall ikke i protestantisk. Men vi trenger å trene også når det gjelder vårt bønne- og andaktsliv.

Finn en måte å gjøre det på som passer deg. Min måte å gjøre det på er ikke bedre enn din, og omvendt.

Problemet for de fleste nybegynnere, slik var det også for meg, at jeg ba den altfor fort. Det er heller ikke noe poeng at jeg må be den 30, 50 eller 100 ganger, alt ettersom hvor lang bønnesnoren er. Stans gjerne etter å ha bedt den 10 ganger, eller fem ganger. Ta deg en pause, vær stille, eller be noe annet. Så kan du ta Jesusbønnen frem igjen neste dag, eller senere på dagen, og fortsette da.

Det fine med Jesusbønnen er at den kan bes alle steder, av alle slags mennesker, til alle slags tider. Jeg har bønnesnoren i sekken, slik at jeg kan ta den frem når det passer, f.eks på bussen. Men jeg ber også Jesusbønnen uten den.

Jeg holder seminarer om Jesusbønnen, og kanskje det hadde vært noe for deg, en gang det passer seg slik.

Bjørn Olav sa...

Et lite råd til: Du kan også dele opp Jesusbønnen. Kanskje du bare vil be: Herre Jesus Kristus," eller "forbarm deg over meg"?

En annen måte å be den på er å bruke de greske ordene:

Kyrie eleison
Kriste eleison

Det betyr jo nettopp: Herre, forbarm deg, Kristus forbarm deg.

Du kan prøve det på inn- og utpust. Enkelte synes det er lettere.

Anonym sa...

Jeg har et spørsmål: Er dette en bønn som protestanter kan be?

Bjørn Olav sa...

Jeg holdt på å si: Hvis de ikke protesterer for mye! :D

Ja, hvorfor ikke. Skulle det være noe i denne bønnen som ikke en protestant ikke kunne be? Dette er jo evangelisk kristendom i konsentrert form. Her er bekjennelse av Jesus både som frelser og herre, her bekjennes Jesus som Guds Sønn, og her ber man om nåde.

Anonym sa...

Tusen takk for mange nyttige tips. Ja, jeg får prøve meg fram. Er jo nokså fersk i dette.

Min erfaring så langt er at bønnekjede (altså den med perler) er lettere å miste, sklir ut av lommer, sklir av håndleddet enn den opprinnelige bønnesnoren. Det kan jeg i alle fall tenke meg.
Men det var litt komisk her en dag da en kineser kom løpende etter meg ut av den kinesiske restauranten med bønnekjedet mitt i hånda. Akkurat som om det var
verd en million. Ha - ha! For jeg er enig med deg i at det er lurt å ha det med seg overalt. Men en bønnesnor er kanskje lettere å passe på.
Apropos kinesere - ser på åpningsseremonien fra Beijing. Wow!

XXX

Anonym sa...

Jo, det hadde vært interessant å være med på et seminar om Jesusbønnen. Og å besøke Slottet i Sverige som kostet 1 krone. Det er så mye nytt for meg dette.

XXX

Bjørn Olav sa...

Bønnesnoren du har kjøpt høres ut til å være vakker. Min erfaring er at en bønnesnor laget av ulltråd er mer praktisk enn perler, blant annet av de åpenbare grunnene du påpeker. Mulig at Bokladen har noen slike, men hvis ikke prøv hos:

www.sirillus.se

På denne nettsiden står den en liste til venstre hvor du finner "butik", der vil du finne bønnesnorer laget etter ortodoks tradisjon.

Ellers synes jeg ideen din om å bruke bønnesnoren din til å be for andre ting, høres interessant ut.

Bjørn Olav sa...

Som for så mange andre er det som en ny verden som åpner seg. Man finner at Kirken har en rikdom som må oppdages, eller kanskje gjenoppdages.

Ja, jeg anbefaler deg virkelig en reise til Nya Slottet Bjärka Säby. Tar du turen må du få med deg nattverdfeiringen. Ring på forhånd så du er sikker på at den feires, slik at du kan få være med. Du kommer aldri til å glemme det!

Anonym sa...

Slike " øvelser" er man vel mer vant til i kretser som ikke er kristne, buddhistiske f.eks.
I min ungdomstid på 70-tallet, før jeg var en kristen var jeg bort i noe slikt,
Derfor kjenner jeg ikke noen automatisk stor begeistring for dette.
Jeg har min egen lille bønn som opphøyer Jesu navn, men i det ligger også en erkjennelse av at jeg trenger Hans frelse og barmhjertighet.

Anonym sa...

Slike " øvelser" er man vel mer vant til i kretser som ikke er kristne, buddhistiske f.eks.
I min ungdomstid på 70-tallet, før jeg var en kristen var jeg bort i noe slikt,
Derfor kjenner jeg ikke noen automatisk stor begeistring for dette.
Jeg har min egen lille bønn som opphøyer Jesu navn, men i det ligger også en erkjennelse av at jeg trenger Hans frelse og barmhjertighet.
I disse tider vil jeg oppmuntre til å ha olje på lampene, vær forsiktig så den ikke renner ut og forsvinner innimellom knutene på bønnesnorer, o.a.!

Mvh. Wenche.

Bjørn Olav sa...

At du automatisk tenker på buddhismen når ordene "åndelige øvelser" kommer på bane, har å gjøre med at din kristne bakgrunn sannsynligvis er protestantisk.

Men blant ortodokse kristne verden over, er dette en bønnetradisjon som for svært manges vedkommende er en daglig erfaring. Å be Jesusbønnen er vel så langt som det er mulig å komme fra buddhismen. Den ortodokse kirke er den nest største kirke i verden.I tillegg må du ikke glemme at dette er en bønnetradisjon helt tilbake til den første kristne tid.

Anonym sa...

Men regner du den ortodokse kirke som en kristen kirke?
Jørgen

Bjørn Olav sa...

Jeg skulle tro det! Den oppfatter seg selv som den eldste kristne kirke i det den står i en ubrutt historisk tradisjon tilbake til apostlene. Om du ikke regner Den ortodokse kirke som en kristen kirke, så regner du heller ikke meg som en kristen.

Fars Datter sa...

Hei! Takk for opplysende artikkel! :o) Synes det høres både fint og interessant ut med slik bønnesnor og med Jesusbønnen. Så lenge man har blikket festet på Jesus i bønnestunden, - og ikke bruker Hans Navn som et slags "magisk mantra", så ser jeg ikke noe galt i det. Kan være fint med en hjelp til å konsentere seg også. Og ikke minst i stunder når man er uten ord, men ønsker å være i Guds nærvær, kan jeg tenke meg at det er en fin bønnehjelp.
(PS: La inn et lite tips til deg under "Å bære fram påkallelser, del 1" - i tilfelle du ikke har sett det?! :o)
Gleder meg til å følge bloggen din videre! :o)
Ønsker deg fortsatt god bedring, og god helg!

Bjørn Olav sa...

Her kommer du med et meget viktig poeng: Hold blikket festet på Jesus! Dette er intet mantra. Bønnen skal hjelpe oss inn i Guds nærvær.

Jeg takker for tipset. Jeg er ikke spesielt flink med data. Har sett på forslaget, men om du kan veilede meg litt til:

Jeg finner ikke der hvor det står "tilpass".

Jeg har også et annet stort ønske og det er å publisere Operation World på bloggen min. Det er et bønneatlas som tar for seg alle verdens land. Her får man i tillegg til ren faktainformasjon om hvert land, også oppdaterte bønneemner. Jeg så en annen blogg hadde dette, men jeg aner ikke hvordan man legger det ut. Har du noen tips?

På forhånd tusen hjertelig takk!

Anonym sa...

Det behøver sikkert ikke være noe feil i denne bønnen, kommer kanskjee til å prøve den ordentlig ut selv.

Mvh. Wenche Johanne K.F. Borgersen.

Anonym sa...

BjornOlav; jag har läst mycket om det du skriver om Jesusbönen,både här,och i dina böcker,och jag tycker att det är ett underbart sätt att be,och att stilla sej i sin bön,och som du säger komma in i Guds nerver!
Jag skulle vilja fråga dej om en sak.Min svärmor är ju katolik,och hon har ett radband, som hon ber med.Hon nämner ju alla helgonen när hon ber,och så även Ave Maria!
Jag förstår inte detta.Vad tror du?När du förklarar Jesusbönen,och att ha ett bönesnöre med knutar,så synes det helt ok.I början var jag lite fundersam,(förlåt mej BjornOlav)men sedan jag har läst dina böcker,och artiklar,så synes detta helt rätt!
Kan du ge någon förklaring till detta med min svärmors radband,så är jag tacksam!
Guds välsignelse! Karin

Bjørn Olav sa...

Rosenkransen fungerer ganske annerledes enn bønnesnoren som brukes til å be Jesusbønnen. Bønnesnoren som brukes til å be Jesusbønnen er kun et pedagogisk hjelpemiddel til å be denne bønnen, og de ulike knutene har ingen spesiell funksjon.

En rosenkrans brukes derimot til å be ulike bønner, blant annet bønner til jomfru Maria. Perlene har ofte ulike størrelser, og man ber bønner som Fadervår, lovprisninger til jomfru Maria, etc. Man ber også noe som kalles de glederike mysterier som handler om unnfangelsen, Kristi fødsel, Jesus i templet etc, så handler det om de lidelsesfulle mysterier som handler om Jesu lidelse og død, dernest de herlighetsfulle mysterier som handler blant annet om Jesu oppstandelse og til slutt lysets mysterier som handler blant annet om Jesu dåp, forkynnelsen av Guds rike.

Etter det andre Vatikankonsil var det ganske stille rundt bruken av Rosenkransen, men så under pave Johannes Paul II ble det et oppsving. Han utropte 2002 og 2003 til Rosenkransens år og la til fem nye "mysterier". Denne paven åpnet også for en ny Mariadyrkelse.

Som du sikkert forstår har jeg litt problemer med bruken av Rosenkransen, i det den er så sterkt knyttet til romersk-katolsk tro. Ikke minst til dyrkelsen av jomfru Maria. Jeg kunne ikke ha brukt den selv, men har stor forståelse for om en katolikk vil bruke den. Rosenkransen er mer enn et pedagogisk hjelpemiddel slik jeg ser det, selv om den også fungerer som sådant.

Som sagt: den ortodokse bønnesnoren er intet annet enn en svart ulltråd (den kan ha andre farger) med 15,30, 50 eller 100 knuter. Man kan gjerne lage den selv. Og man er ikke avhengig av å bruke den om man vil be Jesusbønnen.

Anonym sa...

BjornOlav,tack för en mycket bra förklaring om rosenkransen och som jag förstår också radbandet!Nu förstår jag det mycket bättre.
Jag vill berätta för dej om en sak som hände mej första gången som jag var till Spanien sedan jag blivit frälst,för cirka sju år sedan.Vi åkte som sagt till Spanien,för att hälsa på min makes släkt.Jag tog med mej en böneduk,som jag ville ge till min svärmor eftersom hon inte är så frisk.När jag träffade henne,så sa jag att hon skulle få en böneduk.Ja om någon dag,så hörde jag att hon svor.Så bad jag till Jesus,och sa i min bön
" Jesus jag kan inte ge min svärmor böneduken nu,men om det är Din vilja att hon ska ha den,så ge mej ett tecken!" Så kom dagen när min man och jag skulle åka hem till Sverige,och böneduken låg i min väska med tanken att ta den hem igen.Vet du vad som hände BjornOlav? Jo,svärmor såg så ledsen ut,men jag tänkte att hon är ledsen över att vi ska åka hem till Sverige.Men hon sa till mej "hur blir det med böneduken?" Då förstod jag att det var ett tecken från Jesus att det var Hans vilja att hon skulle få den.
Jag gav henne böneduken,och sa till henne att hon skulle lägga den i sin kudde.Då frågade hon sedan "Hur ska jag be"?Jag svarade henne " Säg bara namnet Jesus,det räcker". Då tittade hon på mej och nickade i stillhet!Sedan dess så har vi funnit varandra. En annan gång när hon var hos oss här i Sverige,så en kväll så satt vi på balkongen,jag med min bibel,och hon med sitt radband.Så när hon satt i sitt rum på sängen innan hon skulle gå till vila,så fick jag bara helt plötsligt till mej att jag skulle gå in till henne och säga till henne "Vet du att Jesus älskar dej så mycket!Hon bara tittade på mej med stora ögon,och jag förstod att hon tog det till sej!
Ja BjornOlav det var lite vittnesbörd vad jag varit med om.
Fridshälsningar! Karin

Anonym sa...

Derfor kan jeg godt forstå Stener som jeg så stilte noen spørsmål om dette med tråder og knuter.
Ser at du har på en måte besvart dette andre steder på bloggen, ihverfall gitt en forklaring/ undervisning rundt dette med bønnesnorer.

Greit at man ikke gjør det til noe mer enn hva det er ihverfall, og at man tilogmed kan klare seg meget godt foruten!

Og så er det jo riktig som Stener sier, der hvor Jesus beskriver hvordan man skal be,
svarer Jesus med og gi oss Fadervår, også som et svar på at man ikke behøver å gjøre som hedningene, nemlig å be meningsløse lange remserog gjentagelser. Matt.6, 5-15.

Kan ikke se noe feil i å si navnet Jesus, snarerer tvertimot, det bruker og komme automatiske hos meg i visse situasjoner.
Jesusbønnen kan det vanskelig være noe feil med, men dette med innpust og utpust kan virke som en nærmer seg noen grenser.
La det heller ikke gå bekostning av Fader Vår, er mitt råd.

Protestantisk eller ikke for min egen del, siden du Bjørn Olav forklarte mine spørsmål rundt dette med at min kirkelige bakgrunn er protestantisk.
Da blir svaret mitt, hva ellers siden vi har en protestantisk tradisjon i landet.
Og hvor kom vekkelsene ut i fra, annet enn frikirkelige luthersk/ protestantiske.

Nå åpner vi oss for at det finnes kristne andre steder og i andre sammenhenger enn vår lange tradisjon hittil.

Har aldri tenkt på eller skjenket en tanke rundt det tidligere, sikkert fordi at vi har en luthersk tradisjon i landet vårt, uansett frikirker eller statlige, siden de fleste av kirkesamfunn har for det meste vært det.
Vekkelsene kom som sagt også uti fra disse.

For meg var det slik at etter og først hatt en barntro , forlatt den, og så funnet kristendommen, det som var det viktigste.

Mn det må være lovå stille spørsmål om ting som tross alt ennå er kontoversiellt for mange.

Mvh. Wenche Johanne Borgersen.

Anonym sa...

Jeg klarer ike helt og foestille meg at disiplene til Jesus løp rundt med bønnesnorer.
Javel, det behøver ikke å være noe galt og farlig med det, kanskje det kan virke som et pedagogisk hjelpemiddel, og på den måte virke positivt, men som for meste gjelder det også her at ikke alt passer for alle.
Det kan tilogmed tenkes at det kan være skadelig for noen.
I bibelen sier jo Paulus at han ikke vil gjøre noe som kan få hans broder på fall.

Jeg kommer i tanker om en familie fra byen jeg er vokst opp i, der mor og datter var såkalte " kloke koner".
Det gikk altså i arv fra mor til datter, okkultisme.
Mange var det av denne byens beboere som gikk til disse, når det var noe vanskelig eller sykdom i livet.
Etter hva jeg hørte var noe av hokuspokuset med noen tråder bak på ryggen el. noe sånt.
Siden denne byen var og er en liten by var det lett at sånne historier ble kjent i en eller annen sammenheng..

Derfor kan jeg godt forstå Stener som jeg så stilte noen spørsmål om dette med tråder og knuter.
Ser at du har på en måte besvart dette andre steder på bloggen, ihverfall gitt en forklaring/ undervisning rundt dette med bønnesnorer.

Greit at man ikke gjør det til noe mer enn hva det er ihverfall, og at man tilogmed kan klare seg meget godt foruten!

Og så er det jo riktig som Stener sier, der hvor Jesus beskriver hvordan man skal be,
svarer Jesus med og gi oss Fadervår, også som et svar på at man ikke behøver å gjøre som hedningene, nemlig å be meningsløse lange remserog gjentagelser. Matt.6, 5-15.

Kan ikke se noe feil i å si navnet Jesus, snarerer tvertimot, det bruker og komme automatiske hos meg i visse situasjoner.
Jesusbønnen kan det vanskelig være noe feil med, men dette med innpust og utpust kan virke som en nærmer seg noen grenser.
La det heller ikke gå bekostning av Fader Vår, er mitt råd.

Protestantisk eller ikke for min egen del, siden du Bjørn Olav forklarte mine spørsmål rundt dette med at min kirkelige bakgrunn er protestantisk.
Da blir svaret mitt, hva ellers siden vi har en protestantisk tradisjon i landet.
Og hvor kom vekkelsene ut i fra, annet enn frikirkelige luthersk/ protestantiske.

Nå åpner vi oss for at det finnes kristne andre steder og i andre sammenhenger enn vår lange tradisjon hittil.

Har aldri tenkt på eller skjenket en tanke rundt det tidligere, sikkert fordi at vi har en luthersk tradisjon i landet vårt, uansett frikirker eller statlige, siden de fleste av kirkesamfunn har for det meste vært det.
Vekkelsene kom som sagt også uti fra disse.

For meg var det slik at etter og først hatt en barntro , forlatt den, og så funnet kristendommen, det som var det viktigste.

ds

Anonym sa...

Nå har også jeg fått tak i en bønnesnor fra Nya Slottet Bjãrka.

Men jeg må innrømme at det har vært meget vanskelig å få aksept fra resten av min familie at jeg nå vil ta i bruk en bønnesnor. Dette er noe nytt og totalt ukjent hjelpemiddel for mine aller nærmeste. De assosierer en bønnesnor med andre religioner. Mange religioner har en eller annen slags bønnekjede gjerne med knuter eller perler. Det er så lett å tenke at dette er hentet fra andre religioner og gjerne sammenblanding av religioner. Jeg har blitt advart mot New Age. Hvorfor står det ikke noe om bønnesnor i Bibelen? Jeg tror at bruken av bønnesnor hadde vært lettere å akseptere dersom vi leste f.eks at apostlene brukte bønnesnor.

For meg virker det som om også Jesusbønnen er totalt ukjent for mange. Hvorfor er vi ikke opplært med den? Har mange problemmer med å godta Den Ortodokse kirke? Tenker mange at den kirken er avsporering på lik linje med den romersk-katolske kirke? Hvordan er det med Maria-dyrkelsen blandt ortodokse? Jeg så at Kristi Förklarings Ortodokse Församling,Sirillus hadde Maria med Jesusbarnet som sin logo.
Kanskje vi ikke har nok kunnskap om andre trosretninger.

At jeg henter inspirasjon fra den ortodokse kirke gjennom Jesusbønnen og bruken av bønnesnor har i familien skapt en meget stor frykt for at vi drar i ulike retninger som ikke akkurat samler oss i enhet.

Kristuskransen har jeg meget store problemmer med. Først og fremst når jeg vet at personen bak Kristuskransen er frimurer. Dessuten hans syn på den romersk-katolske kirke og pavens rolle. Jeg vet at Kristuskransen er brukt i konfirmasjonsundervisningen i Den norske Kirke. Jeg kjenner til de som ble kvalm av hele opplegget rundt Kristuskransen på en konfirmanjonsdag. Men så blir det sagt til meg at hva er forskjellen om du bruker Kristuskrans, rosenkrans eller bønnesnor?

Det har vært noen meget tøffe dager. Jeg har fått aksept for å bruke bønnesnoren, men jeg vet at noen trenger tid for å venne til seg tanken på at jeg bruker bønnesnor og at jeg også ber Jesusbønnen med gjentatte repetisjoner.

Stener

Bjørn Olav sa...

Kjære Stener

Jeg deler din smerte.

Først av alt vil jeg gjerne si at om dette skaper problemer for deg og dine, så synes jeg du skal legge bønnesnoren til side, og tenke på hva som kan være med på å forene dere i troen på Jesus. Det er i grunnen det aller viktigste. En bønnesnor er ikke så viktig. Og i hvert fall ikke om det skaper vansker for andre.

Apostelen Paulus taler om at vi for Herrens skyld skal vandre verdig det kall vi er kalt med, "med all ydmykhet og mildhet, med langmodighet, så dere bærer over med hverandre i kjærlighet, og legger vinn på å bevare Åndens enhet i fredens sambånd." (Ef 4,1-3)

Du har utvilsomt et kall til bønn og forbønn. Vær tro mot det kallet. Heng bønnesnoren på veggen, og at den frem om det kjennes naturlig og riktig. Hvis ikke kan du tenke at den tilhører en gammel kristen tradisjon, som du kan verdsette uten å bruke den.

Mye handler om at enkelte ting er ukjent for den tradisjonen vi tilhører, og mange av oss har ikke hatt tid eller anledning til å gjøre noen dypdykk i kirkehistorien. Dette samtidig med at vi lever i en underlig tid. Noen ganger handler det om å våge å bli kjent med andre, men da trenger man også å være trygg på seg selv. Jeg sier ikke at du ikke er det Stener, men kanskje er tiden ikke der for dette. Kanskje er tiden å bli i det kall du har fått, å be for nasjonene, for Norge?

Som sagt: Bønnesnorer er slett ikke viktige. De er kun pedagogiske hjelpemidler. Selv kunne jeg ikke ha brukt en rosenkrans. Til det er den for knyttet opp til Romerkirken. Jeg har også fått problemer med biskop Lønnebo, selv om han har sagt og gjort mye fint. Hans lefling med frimureriet og dermed det okkulte, blir for vanskelig for meg å kunne akseptere. Dermed lar jeg også hans Kristuskrans ligge, selv om jeg ser at dette kan være til hjelp for enkelte. Ikke minst de som har vanskeligheter med ord.

Kan du bruke noen av disse "rådene"? De er ment vel fra min side. Du er husket i mine bønner.

Anonym sa...

Takk for gode råd som jeg setter stor pris på.

Jeg er glad for at vi har samme syn på dette med rosenkransen og Kristuskransen.

Blir det tur til Romsdalen?

Jeg ønsker deg god natt og Herrens velsignelse!

Stener

Bjørn Olav sa...

Romsdalen er foreløpig ikke innen rekkevidde. Sliter fortsatt en god del etter operasjonen, men jeg håper vi kan reise fredag. Skal gi deg beskjed om det blir noe. Ha en velsignet dag.