fredag, august 01, 2008

Det siste ord er sagt


Det er et ordtak som heter: "Siste ord er ikke sagt." Forsåvidt et positivt ord med tanke på å skape håp i en for oss håpløs situasjon. Men. Siste ord er sagt, og det ordet tilhører Herren Jesus. "Jeg er Alfa og Omega, Begynnelsen og Enden." (Åp 1,8) Dette endelige Ord finnes i Guds ord, som ikke inneholder Guds ord, men er Guds ord. Derfor må vi bøye oss for Ordets autoritet. Det er viktig å tenke på dette når vi ber. Når vi ber Gud om noe, må det være i tråd med det Guds ord sier. Guds vilje er nedfelt i Bibelen. Finner vi ikke belegg for det vi ber om i Guds ord, er ikke det vi ber om etter Guds vilje. Vi kan for eksempel ikke be Gud velsigne noe Han sier i sitt ord er synd. Vi trenger å bruke mye tid på å lese og studere Guds ord, for å få rede på hva som er Guds vilje. Jeg kjenner jeg blir trist når jeg møter kristne som sier at de ikke har tid til å lese så mye i Bibelen. Men de har tid til å se TV, lytte på radio, drive med internett eller lese skjønnlitteratur. Når jeg samtidig møter kristne søsken fra land hvor det pågår forfølgelse, så møter jeg mennesker med slitte Bibler. De er lest mer eller mindre i filler. De snakker da også om Bibelen med dyp kjærlighet, og noe annet som karakteriserer disse menneskene er dette: De bøyer seg for Guds ords sannhet. Og det "endeligste" av alle ord er dette: Det er fullbrakt!

4 kommentarer:

Petter sa...

Ja, døgnet har 24 timer, og det er snakk om å prioritere. Vi har jo tid til det vi har lyst til. Det gjelder å komme inn i en god vane med å sette av tid daglig.

Anno 2008 Nym sa...

Enig med Petter i at vi har tid til det vi har lyst til.
Jeg tror at mange av oss kristne i Norge har for lite lyst til å følge Jesus på alvor. Vi kan være fornøyd med å ha en beslutning i hjertet om å ha Jesus som frelser og herre, men vi har for lite lidenskap og for lite begeistring når Jesus kaller oss til å gjøre noe for Ham.

Jesus bor i oss ved troen. Denne forening med Ham må vi styrke ved å tro og ved stadig å overgi vår vilje til Ham. Så lenge vi gjør dette, vil Han virke i oss både å ville og å gjøre etter Hans gode vilje. (Fil 2,13)

Vi må innse at vi har mye å lære av Gud, men Jesus er Veien til lærdom, visdom og glede i kristenlivet, fri fra fordømmelse, tvil, bekymring, frykt og alt som kan trykke oss ned og holde oss tilbake.

Den omvendelsen som har skjedd i min ånd, må få prege og fylle mine tanker og følelser (med glede og fred), så den kan føre til handling så jeg kan bære mer frukt for Gud.

Bjørn Olav sa...

Petter, jeg er helt enig med deg. Ordet disiplin må inn i vårt vokabular igjen, selv om det er et utfordrende ord.

Bjørn Olav sa...

Anno2008nym tar ting på kornet når han skriver: "men vi har for lite lidenskap og for lite begeistring når Jesus kaller oss til å gjøre noe for Ham." En liten sammenligning med våre kinesiske trossøsken viser hvor rett du har.