tirsdag, mars 23, 2010

Gateevangelist bøtelagt for å ha sitert Bibelens syn på homoseksualitet

Så har det skjedd som jeg bare har ventet på. Den første gateevangelisten er arrestert og bøtelagt for å ha lest offentlig hva Bibelen sier om homoseksualitet! Det skjedde torsdag i forrige uke i Glasgow i Skottland. Evangelist Shawn Holes forkynte evangeliet på gatene i Glasgow sammen med en gruppe amerikanere og europeere. Etter å ha vitnet om sin tro, spurte en kvinne i folkemengden hva Bibelen har å si om homoseksualitet. Shawn Holes leste da fra Bibelen, og det vakte sterke reaksjoner fra de som hørte på. Politiet som også var tilstede mente Holes forulempet tilhørerne ved å lese disse skriftstedene, og Holes ble arrestert.

Evangelist Shawn Holes er nå bøtelagt og har fått bok på ca 10.000 norske kroner. For å ha lest høyt fra Bibelen!

Dette er noe av det bibeltroende kan vente seg i Europa i tiden framover. Det er nok ikke lenge før vi har de første tilfellene i Norge. Jeg er selv mottatt skriftlige trussler, og denne bloggen er blitt forsøkt stengt fordi jeg har gitt uttrykk for hva Bibelen sier om dette temaet. Det er en pris å betale for de som ønsker å holde fast ved sin tro og overbevisning. Forfølgelsen av bibeltroende er i sin spede begynnelsen, men den vil bli mer åpenlys her også.

En av de som var sammen med evangelist Holes forteller at en mann sto åpenlyst og røykte marihuana i nærheten av der hvor politiet oppholdt seg. Dette er ulovlig i Skottland, men politiet grep ikke inn overfor denne mannen.

Kristne i Glasgow har nå samlet sammen 10.000 kroner for å hjelpe Shawn Holes med å betale boten.

Se også:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=206671

Se også:
http://www.vl.no/kristenliv/article5038307.ece



På bildet ser vi evangelist Shawn Holes sammen med sin familie.

27 kommentarer:

Karin sa...

Ja, det kommer nog fortare än vi kan tro,detta med förföljelser,av de Kristna,och de som vill stå fasta på Guds ord!
Detta är tydligen något som har blivit mer och mer tydligt nu
att gå emot och förkasta Guds ord!
Tänker då på denne man här i Sverige,som har blivit så populär,
trots hans snedvridna tolkning av
Guds Ord!
Det är bara en sak som gäller i dag;
Närmare,ja Mycket Närmare Jesus!
Karin

leins sa...

Hei Bjørn Olav!
Det kunne også ha skjedd her på berget. I den rette situasjon.
Så det koster mere og mere å stå på Guds Ord.

Så det kan være godt med en "oppvask" i livet. Tenker på Paulus ord 2.Kor. 13,5:
"Ransak dere selv om dere er i troen! Prøv dere selv! Eller kjenner ikke dere selv at Kristus Jesus er i dere? Det måtte da være at dere ikke består prøven"

Å Herre, Måtte jeg bestå prøven.

PS. Venter på brev. Sykdomsforløpet er litt komplisert,
så legene har sett det litt an med cellegift. Håper det blir behandling denne uken.

Anonym sa...

Har ikke dette skjedd (opptil flere ganger) med en litt sprø gateevangelist fra Oslo som liker å snakke om helvete? (husker ikke navnet i farta)

Det skjedde jo delvis også med dommen mot Hans Bratterud.

Mvh.
Lars

Anonym sa...

Petar Keseljevic var navnet.

Mvh.
Lars

http://www.vl.no/samfunn/article3000907.ece

Bjørn Olav sa...

Lars

Det nye er at evangelisten i Glasgow er bøtelagt for å ha lest Bibelen! Ikke for noen uttalelser, men ene og alene fordi han har lest fra Bibelen. Og det på oppfordring fra en av de som hørte han avla sitt vitnesbyrd. Det i seg selv er ganske oppsiktsvekkende. Dette betyr at det til og med er ulovlig å sitere fra Bibelen.

Anonym sa...

Bjørn Olav:

Joda hvis det er hele historien så er jeg enig.

Men det er ofte slik at når slike historier når utlandet så er det plutselig noe som ikke er nevnt (som at politiet først har pålagt personen å roe seg ned).

MEN jeg kan jo ikke påstå at et er slik i dette tilfellet selv om det ofte er slik.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Ja, denne skepsisen din, Lars. :D

Bjørn Olav sa...

Leins

Brev er underveis til deg i morgen. Jeg har vært syk, så det har ikke vært så lett å få samlet seg til å skrive til deg. Vi ber.

leins sa...

Takk for all forbønn. Og på forhånd takk for brevet. På grunn av min situasjon, klarer jeg ikke å engasjere meg mere på bloggen, på ubestemt tid.

Jeg satser i tro på at legenes kunnskaper, pluss forbønn, skal lenger framme få meg på føttene igjen.
Guds velsignelse og Jesu nåde over alle bloggens lesere og kommentarer.

Buster N sa...

Tror det er sunt å være skeptisk til historier som dette.

Google er vår venn. Den som ønsker det kan jo finne flere vinklinger på saken.

Bjørn Olav sa...

Joda, det er sunt å stille spørsmål, men er man like skeptisk til homoforkjemperne? Eller er det bare slik at man skal være skeptisk til personer som denne gateevangelisten? Jeg har en viss følelse av at det bare går en vei dette.

Er det ok at man bøtelegges for å ha lest en tekst fra Bibelen?

Anonym sa...

En får også det bestemte inntrykket at når det gjelder Lars og Buster N går skepsisen bare èn vei.

Buster N sa...

Er det ok at man bøtelegges for å ha lest en tekst fra Bibelen?

Nei, det skulle ha tatt seg ut.

Bjørn Olav sa...

Kan man lese den hvorsomhelst, nårsomhelst og til hvemsomhelst? Uten å bli straffet for det?

Buster N sa...

Nei, det kan man ikke.

Bjørn Olav sa...

Hva da? Kan man lese Skriften hvorsomhelst, nårsomhelst og til hvemsomhelst?

Buster N sa...

Litt usikker på hvor du vil nå.

Er det retoriske spørsmål, eller spør du fordi du ikke vet?

Bjørn Olav sa...

Jeg spør om din mening.

Buster N sa...

Som et utgangspunkt synes jeg det, ja.

Men jeg kan tenke meg flere tilfeller hvor det kan være greit med avgrensninger. Og jeg kan tenke meg tilfeller der jeg synes det ville være upassende.

Bjørn Olav sa...

Men i dette tilfelle hvor en person spør konkret: Hva sier Bibelen om homoseksualitet? Det skjer i det offentlige rom. Bør det være lov å sitere Bibelen høyt da?

Buster N sa...

Vel, det er premissene du legger for "dette tilfellet" jeg er kritisk til.

Google er vår venn.

Bjørn Olav sa...

Så om jeg stiller meg på Karl Johan, forteller mitt vitnesbyrd, og en av de som hører på spør meg om jeg kan lese det Bibelen sier om homoseksualitet så bør jeg straffes for det?

Buster N sa...

Nei, det skal du ikke straffes for.

Men om du stiller deg på en kasse på Egertorvet, uten politiets tillatelse, og roper ut ditt budskap - Og hvis du og ditt team har gjort dette flere dager i strekk uten å ta hensyn til at politiet har bedt om at dette opphører. Hvis du deretter motsetter deg arrest og kommer i håndgemeng med politiet, så skal du ikke se bort fra at jeg synes du fortjener en bot.

Hvis du etterpå forteller at du er bøtelagt bare fordi du på oppfordring har lest fra Skriften, og påberoper deg forfølgelse av myndighetene, vil jeg si at du er respektløs ovenfor de som virkelig er forfulgt.

Å bruke de samme ordene om forfulgte kristne og denne amerikaneren synes jeg er upassende og respektløst.

Buster N sa...

Står du ofte på Karl Johan?

Bjørn Olav sa...

Jeg har aldri stått på Karl Johan. Denne måten å forkynne på passer nok heller ikke meg noe særlig. Jeg ville nok heller ikke ha lest skriftsteder over mikrofon, men heller samtalt med den som eventuelt har spørsmål. Men jeg har talt ved friluftsmøter, men da på steder hvor folk går om de har lyst til å gå dit.

Å søke om politiets tillatelse synes jeg også er greit, og jeg ville aldri ha gått til håndgemen med noen. Det passer dårlig med å være pasifist.

Men jeg forsvarer retten til å gjøre det denne gateevangelisten gjorde. Og jeg tror du tar feil, Google aldri så mye. Det skal bli interessant å se videoen derfra.

Det som skjedde i Glasgow er jeg ikke i tvil om er et eksempel på den forfølgelsen som vil komme mot bibeltro kristne. I Europa. Og i Norge.

Buster N sa...

Ok. Jeg er ikke enig med deg i ditt siste avsnitt. Å blande dette med forfølgelse synes jeg ikke er bra.

Særlig hvis du kun kjenner den ene versjonen av "dette eksempelet".

Bjørn Olav sa...

Men om det er slik at man blir bøtelagt for å lese fra Guds ord, hva er det da? Det er intet annet enn forfølgelse. Den krenker religionsfriheten. Jeg er overbevist om at det kommer til å bli mye mer av dette. Bibeltro kristne vil oppleve yrkesforbud, bøtlegging, offentlig sjikane, og noen vil miste livet.