onsdag, mars 03, 2010

En morgenhymne

Denne bønnen, av den hellige Makarios den store, er blitt en bønn jeg er blitt så glad i. Den hører med blant de bønnene jeg ofte ber:

Gud, rens meg synder, for jeg har aldri gjort hva godt er for Deg.
Men frels Du meg fra det onde, og la Din vilje råde i
meg, slik at jeg uten fordømmelse kan åpne mine lepper og
lovprise Ditt hellige Navn: Fader og Sønn og Hellig Ånd, nå
og alltid og i all evighet. Amen!

Jeg har våknet fra søvnen og oppsender morgenhymnen til
Deg, o Frelser, og faller ned og påkaller Deg: La meg ikke
sovne inn i syndens død, men forbarm Deg over meg, Du som
frivillig lot Deg korsfeste, og reis meg opp fra min likegyldighet
og bevar meg i årvåkenhet og bønn, og la denne dagen lyse over meg uten synd, Kristus, min Gud, og frels meg. Amen.

Til Deg, menneskekjære Herre, tar jeg min tilflukt etter nattens søvn, og iler til for øve meg i Dine gjerninger ved Din miskunn. Jeg ber Deg: Hjelp meg i denne stund i alt jeg
gjør, og redd meg fra alle verdslige og onde ting og fra djevelens fristelser.
Frels meg og led meg inn i Ditt evige Rike, for Du er min Skaper og alle gode gavers Giver,
og til Deg setter jeg nmin lit, og Deg oppsender jeg ære, nå og alltid og i all evighet. Amen.

Herre, Du som ved Din mangfoldige og store gavmildhet har latt meg, Din tjener,
få gjennomvandre den svinnende natt uten annfektelser fra alle fiendens angrep,
forunn meg, Hersker og alles Skaper, å følge Din vilje med et hjerte som er opplyst
av Ditt sanne lys, nå og alltid og i all evighet. Amen.

(Fra Ortodoks bønnebok)

Ingen kommentarer: