onsdag, mars 10, 2010

Hva betyr det å be i Jesu navn? Del 2


Her er noen av begrunnelsene for å be i Jesu navn, og noen av svarene på hva det innebærer:

1. Å be i Jesu navn er å be for Hans skyld. Dette er utfordrende for oss. Det betyr at du må ønske det Jesus ønsker på en slik måte at det du ber om er i samsvar med det Jesus lærer oss i Fadervår: "Skje din vilje, som i himmelen, så og på jorden." (Matt 6,10) Jesus lærer oss å be på denne måten i Getsemane: "Så gikk han bort og bad for annen gang: Min Far! Kan ikke denne kalk gå meg fordi uten at jeg må drikke den, da skje din vilje!" (Matt 26.42) "Far, om du vil, så la denne kalk gå meg fordi! Men la ikke min vilje skje, bare din." (Luk 22,42)

2. Å be i Jesu navn er å bli likedannet med Hans natur. Johannes kapitel 13 er et særdeles viktig kapitel å studere for en som ønsker å være Jesu disippel. Der viser Jesus med sitt eget liv som eksempel at vi er kalt til å tjene. Han bøyer seg ned, og vasker disiplenes føtter. Og så leser vi i vers 16-17: "Sannelig, sannelig sier jeg dere: En tjener er ikke større enn sin herre. Heller ikke er en utsending større en den som har sendt ham. Om dere vet dette, da er dere salige, SÅ SANT DERE GJØR DET." Med andre ord: hvis vi skal be i Jesu navn, må vi også gjøre det Jesus sier. Hvordan samsvarer dette med hvordan du og jeg bruker navnet Jesus?

(fortsettes)

Ingen kommentarer: